با تشکل‌ها

۱۳۹۵/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۲۰۴

اتاق تهران در تایوان

دفتر نمایندگی می‌زند

معاون وزیر خارجه تایوان که در راس هیاتی اقتصادی به ایران سفر کرده است، در اتاق تهران حضور یافت و در دیدار با نایب‌رییس اتاق تهران از علاقه‌مندی و آمادگی بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی این کشور برای همکاری اقتصادی با ایران خبر داد. در این دیدار «خاویر چینگ شان‌ هو» که مدیریت صندوق همکاری و توسعه بین‌المللی تایوان را هم برعهده دارد، از برنامه‌ریزی تایوان برای خرید 14میلیون بشکه نفت از ایران خبر داد. به گفته وی، تا پیش از این حجم واردات نفت تایوان از ایران، حدود 11میلیون بشکه بوده است و قرار است در دوره جدید رفع تحریم‌ها و گشایش‌های اقتصادی و سیاسی دولت‌ها با ایران، این حجم از واردات به 14میلیون بشکه در سال برسد. در این نشست، نایب‌رییس اتاق تهران از تغییر سیاست‌های اقتصادی دولت در ایران و حرکت به سمت افزایش و توسعه صادرات غیرنفتی سخن گفت و یادآور شد که در این راستا، بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در تلاش است تا سیاست اقتصاد غیرنفتی را در کشور ترویج و توسعه دهد. مهدی جهانگیری در همین زمینه تاکید کرد که اتاق تهران به دنبال ساماندهی شرایط جلب و جذب سرمایه‌گذاران خارجی به کشور است و پیشنهادها و راهکارهای خود را به دولت ارائه می‌دهد. وی به ورود نزدیک به 200هیات تجاری خارجی به ایران طی سال گذشته اشاره کرد و افزود: «تایوان از جمله کشورهایی است که تجار و سرمایه‌گذاران این کشور علاقه‌مند به تقویت همکاری‌ها با ایران هستند لذا دولت این کشور بهتر است شرایط همکاری‌های اقتصادی با ایران را برای تجار این کشور تسهیل کند.»

معاون وزیر خارجه تایوان نیز در این دیدار از آمادگی این کشور برای توسعه همکاری‌ها با ایران در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و ورزشی خبر داد. «چینگ شان هو» همچنین از تایید مجوز تاسیس دفتر نمایندگی اتاق تهران در تایوان خبر داد و گفت: «تایوان اصلاحات مورد نظر اتاق تهران برای تاسیس دفتر نمایندگی در این کشور را اعمال کرده است و به این ترتیب به زودی می‌توان این دفتر را در تایوان افتتاح کرد».


حذف تعرفه ترجیحی برای حمایت از تولیدات داخلی

نایب‌رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران معتقد است که برداشته شدن تعرفه ترجیحی پوشاک ترکیه می‌تواند به رونق صنعت پوشاک کشور کمک کند و روی واردات رسمی پوشاک از ترکیه تاثیر بگذارد و در راستای حمایت از تولیدات داخلی صنعت پوشاک و نساجی کشور باشد. هفته گذشته دبیرکل انجمن نساجی کشور در گفت‌وگو با سایت اتاق تهران اعلام کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت در کتاب مقررات صادرات و واردات در سال 95 در تعرفه ترجیحی پوشاک با ترکیه تجدید نظر کرده است و تعرفه حذف شده است. احمد کیمیایی اسدی نایب‌رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اعلام رضایت از این موضوع می‌گوید: «برداشته شدن تعرفه ترجیحی تاثیر مهمی روی واردات رسمی پوشاک از ترکیه خواهد گذاشت به خصوص اگر تعرفه‌های جدید بالا در نظر گرفته شود و این می‌تواند حمایت از تولیدات داخلی صنعت پوشاک و نساجی باشد که در سال‌های گذشته و بعد از وضع تعرفه ترجیحی با ترکیه بیش از گذشته تحت فشار قرار گرفتند». البته در ادامه این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تاکید خود را بر جلوگیری از قاچاق می‌گذارد و می‌گوید: «اگرچه که حذف تعرفه ترجیحی می‌تواند کمک‌کننده به صنعت نساجی و پوشاک کشور باشد اما اقدام مهمی که باید صورت بگیرد مبارزه با قاچاق پوشاک و نساجی است زیرا حذف تعرفه ترجیجی تنها بر واردات رسمی تاثیرگذار است که سهم ناچیزی از پوشاک خارجی به‌خصوص ترکیه‌یی را در بازار دارد و چالش اصلی مربوط به پوشاک قاچاق است که بازار را گرفته.» او در ادامه می‌گوید: «آمارهای رسمی ترکیه از صادرات پوشاک به کشور ما وقتی با واردات رسمی مقایسه می‌شود به خوبی متوجه می‌شویم که سهم واردات رسمی بسیار ناچیز است و فاصله‌یی از زمین تا آسمان دارد و کالاهای حوزه پوشاک و نساجی که بدون تعرفه، عواض گمرکی و... وارد می‌شوند و سر از بازارهای کشور در می‌آورند و حالا به یک چالش بسیار بزرگ در بازار تولید پوشاک کشور تبدیل شده‌اند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر