چینی‌ها از امریکایی‌ها پولدار تر می‌شوند

۱۳۹۵/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۱۹۵

قشر متوسط امریکا به‌شدت نگران شغل، درآمد و آینده خود هستند و بیشتر آنها چین را مقصر این امر می‌دانند. با استناد به مرکز تحقیقاتی پیو، 43درصد امریکایی‌ها معتقدند، معامله با سایر کشورها خوب نیست که البته پی‌بردن به علت این موضوع کار دشواری نیست. درحالی‌که قشر متوسط امریکا در رکود به سر می‌برد، کشور چین درحال شکوفایی است. به دنبال «معجزه آسیایی» که به پیشرفت و رشد سریع اقتصادی کشورهای آسیایی اطلاق می‌شود، حقوق یک خانواده معمولی در چین طی سال‌های 1988 تا 2008 با افزایش 70درصدی روبه‌رو شده است. اما شرایط در امریکا و سراسر کشورهای توسعه‌یافته به گونه‌یی دیگر است. به گفته اقتصاددان برانکو میلانوویچ، حقوق افراد در همین دوره زمانی تنها 4درصد افزایش

داشته است.

در شرح بیشتر این مساله می‌توان گفت که بر اساس داده‌های بانک جهانی، یک خانواده متوسط چینی تقریبا 8هزار دلار در سال درآمد دارد که این رقم بسیار کمتر از 54هزار دلار درآمد سالانه یک خانواده معمولی امریکایی است. با وجود این درکل چینی‌ها با سرعت بیشتری ثروتمند می‌شوند.

شرکت مشاوره مک کینزی پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2022، بخش اعظم قشر متوسط چین بین 9 تا 34هزار دلار در سال درآمد خواهد داشت. این دسته از افراد جامعه پذیرای زندگی تجملاتی جدیدشان هستند. آنها بیشتر به رفتن به رستوران، سفرهای دور دنیا و خرید ماشین‌های جدید می‌پردازند. در مقایسه، حتی امریکایی‌هایی که شاغل هستند، خود را در یک‌قدمی نابودی اقتصادی می‌بینند. خرج و مخارج در حال بالا رفتن است، درحالی‌که خانواده‌های متوسط امریکایی همان حقوق نیمه قرن بیستم را دریافت می‌کنند.

به گفته میلانوویچ، چینی‌ها تنها مردمانی نیستند که زندگی پر زرق و برق جدیدشان را جشن می‌گیرند. طی سه دهه گذشته، حساب بانکی قشر متوسط در هند، تایلند و دیگر نقاط آسیا نیز لبریز شده است. این اقتصاددان می‌گوید: «جهانی شدن نیرو محرکه خوبی است، اما شما نمی‌توانید از خوبی‌های آن برای مردم کشورتان بگویید و از اینکه چین چقدر از آن سود می‌برد برای اثبات آن استفاده کنید.»

البته میلانوویچ نمی‌تواند ثابت کند که جهانی شدن و معاملات با سایر کشورها، علت به جریان افتادن سریع و غیرعادی وضع اقتصادی قشر متوسط در آسیا و رکود آن در امریکا بوده یا خیر، اما به عقیده او «نظریه‌یی محتمل است».

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر