تلاش اوباما برای تجارت آزاد با اروپا

۱۳۹۵/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۱۷۹

گروه جهان|

باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا، پیش از پایان سفر دو روزه خود به آلمان، در نشستی به همراه رییس‌جمهور فرانسه و روسای دولت‌های آلمان، انگلیس و ایتالیا شرکت کرده است. علاوه بر پیمان تجارت آزاد ماورای آتلانتیک (TTIP)، تهدید تروریستی داعش و وضعیت بی‌ثبات اوکراین موضوعات مورد بحث در این نشست بوده‌اند. از این نشست غیررسمی به عنوان اجلاس «گروه پنج» نام برده شده است.

به گزارش رویترز، باراک اوباما به دنبال این است که پیش از پایان ریاست‌جمهوری‌اش در بیستم ژانویه، دو پیمان تجارت آزاد کشورهای پاسیفیک و پیمان تجارت آزاد ماورای آتلانتیک را به سرانجام برساند. پیش‌بینی می‌شود در صورت شکل گرفتن این پیمان صنایعی چون داروسازی، خودروسازی، انرژی، محصولات شیمیایی، موسسات مالی و اعتباری، پوشاک و اغذیه از آن متاثر شوند. رییس‌جمهوری امریکا گفته در این ۸ماه باقی‌مانده از دوره ریاست‌جمهوری‌اش، نهایت تلاش خود را برای پیشبرد این پیمان خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، اوباما پس از ورود به شهر هانوفر آلمان همراه با آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور، در مراسم افتتاح نمایشگاه اتوماتیزاسیون هوشمند صنایع شرکت کرده و خطاب به تاجران گفته است: «گذر زمان به نفع ما نیست. اگر مذاکرات بر سر پیمان تجارت آزاد (تی‌تی‌آی‌پی) تا آخر امسال به پایان نرسد، انتقال سیاسی در امریکا و اروپا این توافق را برای مدت زمان زیادی ناتمام باقی خواهد گذاشت.»

اروپا و ایالات متحده از سال ۲۰۱۳ تاکنون بر سر پیمان برای تجارت آزاد در حال مذاکره هستند؛ پیمانی که منجر به ایجاد یک بازار واحد برای ۸۲۰میلیون مصرف‌کننده خواهد شد.


مخالفان چه می‌گویند؟

درحالی‌که پیمان تجارت آزاد ماورای آتلانتیک طرفدارانی دارد، اما مخالفان این طرح در اروپا نگران از بین رفتن ویژگی‌های اروپایی درنتیجه اجرای چنین پیمانی هستند. این پیمان معمولا با کاهش مالیات، کنترل‌های مرزی و نیز تعرفه‌ها همراه است.

به اعتقاد منتقدان، این پیمان امکان مبادلات اقتصادی در بازار آزاد میان کشورهای اتحادیه اروپا با امریکا را فراهم می‌کند؛ امری که به ضرر اروپاست. به همین دلیل، زیگمار گابریل وزیر اقتصاد آلمان، همزمان با سفر اوباما هشدار داده است که اگر ایالات متحده در این مورد حاضر به امتیازدهی نشود، پیمان تجارت آزاد ماورای آتلانتیک شکست خواهد خورد. وی گفته است: «امریکایی‌ها نمی‌خواهند مناقصه‌های عمومی خود را به روی شرکت‌های اروپایی بگشایند. این کاملا با تجارت آزاد تناقض دارد.»

فرد شماره دو دولت آلمان در گفت‌وگو با اشپیگل تاکید کرده است: «اگر امریکایی‌ها موضع کنونی خود را در این زمینه حفظ کنند، ما نیازی به این پیمان تجارت نداریم و این طرح شکست خواهد خورد؛ چراکه موضع واشنگتن در این پیمان به آزادی سرازیر کردن کالاهای امریکایی به بازار اروپا خلاصه می‌شود، امری که غیرقابل قبول است.»

این مخالفت تنها در سطح رهبران آلمان باقی نمانده است. موضوع تجارت آزاد ماورای آتلانتیک باعث تنش‌هایی در جامعه آلمان نیز شده است. گفته می‌شود، روز شنبه حدود 35 تا 90 هزار نفر در شهر هانوفر علیه این پیمان تظاهرات کرده‌اند. به اعتقاد منتقدان، امضای این پیمان باعث کنترل سطح دستمزد‌ها می‌شود و دست کارفرمایان را برای فشار بیشتر بر سطح معیشت کارگران باز خواهد گذاشت. انعقاد این پیمان همچنین به ضرر حقوق کارگران، دموکراسی و محیط‌زیست است.

فرانسه نیز پیش از این نگرانی خود را نسبت به این موضوع ابراز کرده است. وزیر امور تجارت خارجی فرانسه و وزیر اقتصاد آلمان هفته گذشته با انتشار بیانیه‌یی مشترک، موضوعاتی را فهرست کردند که مذاکرات پیمان تجارت آزاد ماورای آتلانتیک باید به‌طور مشخص درباره آنها پیشرفت کند تا به عقیده آنان همگرایی برای تنظیم بازارهای عمومی حاصل شود. در بیانیه منتشرشده آمده است: «اگر ما به دنبال یک توافق جاه‌طلبانه و متعادل هستیم، پرسش‌هایی ازجمله حق گمرکی از موضوعات اساسی در این زمینه است.» مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه نیز پیش‌تر با ابراز نگرانی فرانسه، از احتمال بروز مشکلات در این مذاکرات خبر داده بود. مقامات فرانسوی گفته‌اند، اگر پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌یی در ماه‌های آینده به وجود نیاید، مذاکرات در این زمینه را متوقف خواهند کرد. لوموند در گزارشی با انتقاد از این پیمان می‌‌نویسد: «مقام‌های امریکایی در واشنگتن بر این باورند که رهبران اروپایی در شرایط کنونی برای احیای رشد اقتصادی رو به مرگ‌شان حاضر به انجام هر کاری هستند. ولی واقعیت این است که گزارش‌های تحقیقی حاکی از آن است که با اجرای این پیمان، تولید ناخالص داخلی در اروپا و امریکا تنها 6دهم درصد افزایش خواهد داشت. افزایشی تا این حد ناچیز اصولا محسوس نخواهد بود. این در حالی است که هزینه‌های اجتماعی در این قرارداد کاملا نادیده گرفته شده و قربانیان مستقیم آن نیز فراموش می‌شوند؛ قربانیانی که تعدادشان به صدها میلیون تن می‌رسند.» یکی دیگر از چالش‌های اوباما برای تحقق این پیمان، احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست. به گزارش بلومبرگ، رییس‌جمهوری امریکا اذعان داشته که در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، امضای پیمان تجارت آزاد حداقل ۱۰سال به تعویق خواهد افتاد. برخی از رسانه‌های امریکایی چون فارن پالیسی اعلام کرده بودند که با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، امریکا و انگلیس می‌توانند به صورت مستقل به یک شراکت استراتژیک رسمی برای رسیدگی به چالش‌های اقتصادی و توسعه تجارت دوجانبه، بدون سپری کردن فرآیندهای طولانی اتحادیه اروپا شکل دهند، اما اوباما گفته که انگلیس نمی‌تواند زودتر از رویه اتحادیه اروپا برای حل مشکلات با امریکا مذاکره کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر