پیشرفت 47 درصدی کشف شیل‌های گازی در لرستان

۱۳۹۵/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۱۷۶

گروه انرژی الچین یوسفی

چند روز مانده به نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی، ساختمان همایش پژوهشگاه صنعت نفت دیروز در یک نشست خبری پذیرای خبرنگاران بود. حمیدرضا کاتوزیان رییس پژوهشگاه صنعت نفت، امیرعباس حسینی قائم‌مقام پژوهشگاه صنعت نفت، محمدرضا کمالی رییس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت و منصور بزمی رییس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت سخنرانان این نشست خبری بودند و از دستاوردهای خود در چند سال گذشته صحبت کردند. لزوم توجه به تغییرات ساختاری در پژوهشگاه صنعت نفت، تشکیل شرکا و خودکفایی در تولید روغن کمپرسورهای سی ان جی محور اصلی این نشست خبری بود. همچنین در این نشست به پیشرفت 47درصدی کشف شیل‌های گازی در لرستان اشاره شد.

حمیدرضا کاتوزیان، رییس پژوهشگاه صنعت نفت در ابتدای این نشست خبری با اشاره به سیاست اخیر پژوهشگاه صنعت نفت گفت: من از همان ابتدای ریاستم در دیداری که با وزیر نفت داشتم، قرار را بر این گذاشتم تا پروژه‌های قبلی پژوهشگاه را به اتمام برسانیم که با موافقت سایر مسوولان همراه شد.

کاتوزیان متذکر شد، یکی از عمده‌ترین مسائلی که پژوهشگاه صنعت نفت ایران و البته تمامی پژوهشگاه‌های سراسر دنیا در برنامه خود مد نظر قرار می‌دهند، پاسخگویی به مسائل مهم صنعت و پیدا کردن بهترین راه‌حل ممکن است. از این رو اساس کار ما در صنعت نفت ایران، موشکافی مسائل این صنعت برای پیدا کردن راه‌حلی مناسب است. در واقع اساس کار پژوهشگاه بر این بود که متقاضی محور باشد به همین واسطه رویکرد پروژه‌هایی که تاکنون اجرایی شده‌اند 95درصد با رویکرد متقاضی‌محور بوده که عمده متقاضیان پروژه‌های ما نیز از بخش‌های صنعتی بوده‌اند بقیه پروژه‌ها نیز در راستای نیاز پژوهشگران در آینده است.

کاتوزیان در ادامه از تدوین راهبرد 10ساله و برنامه استراتژیک پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد و گفت: برای 10سال آینده برنامه‌هایی در دستور کار قرار داده‌ایم که به تصویب هیات امنای پژوهشگاه رسیده که شامل برنامه‌های راهبردی در حوزه‌های بالادستی، پایین‌دستی و محیط زیست و انرژی است. وی در میان سخنان خود با اشاره به برنامه‌های راهبردی این پژوهشگاه گفت: توسعه فناوری با رویکرد تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی ازجمله مهم‌ترین برنامه راهبردی این پژوهشگاه است لذا بدین منظور شرکت‌های دانش‌بنیان در پژوهشگاه نفت ایجاد شده‌اند و پژوهشگاه صنعت نفت نیز با این شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر شرکت‌های دیگر در جهت تجاری‌سازی دستاوردها همکاری لازم را دارند.


جای خالی تغییرات در ساختار پژوهشگاه

رییس پژوهشگاه صنعت نفت ایران در ادامه سخنان خود با تاکید بر لزوم تغییرات ساختاری در پژوهشگاه صنعت نفت، راه‌حل اجرایی کردن برنامه‌های راهبردی تدوین شده را تغییرات ساختاری در ساختار پژوهشگاه صنعت نفت ایران بیان کرد و گفت: در واقع تغییرات ساختاری باید به گونه‌یی باشد که چابک‌سازی، کوچک کردن بخش ستادی پژوهشکده، تقویت بخش‌های تحقیقاتی و پژوهشی و تقویت بخش‌های آزمایشگاهی و مطالعاتی در دستور کار قرار گیرد. زیرا برای ما آشکار است که پژوهشگاه صنعت نفت ایران از شرایط ایده‌آل خیلی فاصله دارد و تغییرات ساختاری باید صورت بگیرد.

کاتوزیان که مکررا اشاره می‌کرد، هدف ما از این نشست خبری این است که شما مطبوعاتی‌ها مردم را از دستاورد‌ها و برنامه‌های پژوهشگاه صنعت نفت مطلع ‌کنید، زمانی که خبرنگاری اقدام به پرسیدن سوال می‌کرد از دادن پاسخی صریح خودداری کرده و به سایر دستاوردهای این مجموعه می‌پرداخت.

از طرفی رییس پژوهشگاه صنعت نفت نیز مانند اکثر مسوولان دست‌اندرکار که به تقسیم‌بندی فعالیت‌ها در دولت کنونی و دولت قبلی می‌پردازند بر آن شد تا در این نشست خبری درباره فعالیت‌های بعد از سال 92 صحبت کند از این‌رو وی تعداد قراردادهای پژوهشی در پژوهشگاه صنعت نفت در سال 92 را 31 قرارداد عنوان کرد و گفت: ارزش جاری تمام 31 قرارداد حدود 100میلیارد تومان بوده است. کاتوزیان در ادامه تعداد قرارداد‌های منعقد شده در سال 93 را حدود 62 قرارداد عنوان کرد. وی همچنین با بیان اینکه تعداد قراردادهای منعقد شده در سال 94، 14درصد رشد داشته و به 92 قرارداد رسیده، گفت: به طور کلی حجم مالی قراردادها دو برابر شده و از لحاظ تعداد پروژه‌ها نیز سه برابر رشد داشته‌ایم.

امیرعباس حسینی، قائم‌مقام پژوهشگاه صنعت نفت که دومین سخنران در این نشست خبری بود، ابتدای سخنان خود را به تشکیل گروهی در پژوهشگاه تحت عنوان«شبکه شرکا» اختصاص داد و گفت: با ایجاد شبکه‌یی از شرکا در پژوهشگاه صنعت نفت، طرح توسعه میدان نفتی اهواز، میدان آزادگان و ازدیاد برداشت از میدان نفتی یادآوران با همکاری این شبکه اجرایی خواهد شد. وی همچنین درباره اعضای این شرکا نیز گفت: این شبکه متشکل از شرکای بین‌المللی هستند که در حوزه‌های بالادستی، پایین‌دستی، محیط زیست و صنعت نفت با پژوهشگاه صنعت نفت همکاری دارند.

حسینی که گویی از تشکیل این شرکا خوشحال به نظر می‌رسید در ادامه گفت: در بخش بالادستی موفق شدیم با معتبرترین دانشگاه‌ها و موسسات علمی پژوهشی در حوزه‌های نفت و گاز، شبکه توانمندی ایجاد کنیم و در اجرای طرح توسعه میدان اهواز و میدان آزادگان و در زمینه ازدیاد برداشت از میدان نفتی یادآوران از این شبکه‌ها استفاده کنیم. از این رو با دانشگاه دلف در طرح توسعه میدان نفتی اهواز همکاری کردیم.

محمدرضا کمالی، رییس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت که سومین سخنران این نشست خبری بود برخلاف سایر سخنرانان از اعداد و ارقام نیز سخن می‌گفت و فقط به ذکر عناوین نمی‌پرداخت، گویی کمالی از بی‌حوصله شدن خبرنگاران مطلع بود به همین دلیل ابتدای سخنان خود را به موضوع شیل‌های گازی اختصاص داد تا حاضران در نشست خبری را از جزییاتی آگاه کند.

کمالی درباره پروژه شناسایی ذخایر شیل‌های گاز استان لرستان که نخستین پروژه شیل گاز ایران محسوب می‌شود، گفت: پروژه شناسایی ذخایر شیل‌های گازی در استان لرستان حدود 47درصد پیشرفت داشته اما هنوز میزان ذخایر این میدان مشخص نشده است. وی همچنین گفت: برای تخمین ذخایر موجود در این میدان با دانشگاه آخن آلمان در حال همکاری هستیم که از این طریق دانش فنی مربوط به شناسایی منابع شیل نفت و گاز به داخل کشور منتقل می‌شود.

رییس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت در ادامه سخنان خود به اجرای طرح شناسایی هیدرات‌های گازی در دریای عمان اشاره کرد و گفت: فاز نخست این طرح با موفقیت انجام شده و قرار است به زودی فاز دوم نیز اجرا شود.

منصور بزمی رییس پردیس پایین‌دستی پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان چهارمین سخنران این نشست خبری از خودکفا شدن در تولید روغن کمپرسورهای سی ان جی خبر داد و گفت: روغن مورد نیاز کمپرسورهای CNG کشور همواره از طریق چند شرکت امریکایی تامین می‌شده است اما با راه‌اندازی کارخانه‌یی در استان یزد، گامی بلند در مسیر قطع وابستگی‌ها و خودکفایی برداشته شده است. وی درباره حجم تولید این روغن نیز گفت: ظرفیت تولید سالانه ١٥٠تن روغن کمپرسور CNG در این کارخانه وجود دارد به طوری که این میزان نه تنها نیاز داخل کشور را تامین می‌کند بلکه می‌توان از آن برای صادرات نیز استفاده کرد.

منصور بزمی در ادامه به بهره‌برداری از نخسیتن خط لوله کامپوزیتی انتقال نفت خام در آینده پرداخت و گفت: به همت پژوهشگاه صنعت نفت، نخستین خط لوله کامپوزیت انتقال نفت خام کشور به طور ١٠کیلومتر واقع در اهواز در بهار امسال به بهره‌برداری می‌رسد و این اقدام سهم بسزایی در کاهش هزینه‌های خوردگی خط لوله خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر