روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۱۷۴

تسهیلات تازه برای صدور طلا

مهر معاون سازمان توسعه تجارت ایران از تصمیم دولت برای رونق صادرات طلا خبر داد و گفت: از این پس صادرکنندگان طلا می‌توانند ارزهای حاصل از صادرات را با نرخ بازار آزاد به بانک‌ها بفروشند. محمدرضا مودودی از تصمیم دولت برای برداشته‌ شدن محدودیت فروش ارز حاصل از صادرات طلا از سوی صادرکنندگان خبر داد و گفت: تا پیش از این براساس مصوبه دولت برای اقلامی همچون طلا وقتی صادرات صورت می‌گرفت، صادرکننده مکلف بود که ارز حاصل از فروش این کالا را از طریق بانک به کشور برگرداند؛ بنابراین بانک‌ها دلارهای حاصله را با نرخ رسمی بانک مرکزی که همان نرخ ارز مبادلاتی است از صادرکننده خریداری کرده و ریال آن را در ایران تحویل می‌دادند درحالی که با تصمیم جدید دولت، این محدودیت برداشته شده است. معاون سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در واقع صادرکننده در گذشته مجبور بود تا ارز حاصل از صادرات طلا را با تفاوت نرخ ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی هر دلار مبادلاتی نسبت به نرخ بازار آزاد به بانک‌ها بفروشد اما با مذاکراتی که صورت گرفت، مقرر شد تا اگر صادرکننده ارز حاصل از صادرات خود را از طریق سیستم بانکی یا صرافی‌ها به فروش برساند، نرخ ارز بازار آزاد را از بانک دریافت کند.


بدهی هندی‌ها در شرف تسویه

گروه تجارت روز گذشته هیات تجاری هند میهمان فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران بود. اقتصاد هند هم‌اکنون به عنوان یکی از قدرت‌های نوظهور در منطقه و جهان به حساب می‌آید و نقش مهمی در معاملات اقتصادی و سیاسی دنیا ایفا می‌کند؛ بنابراین دو اقتصاد ایران و هند می‌توانند در بسیاری از زمینه‌ها مکمل هم باشند و پیوندهای طرفین را هر چه بیشتر به هم گره زده و محکم‌تر کنند. در همین راستا؛ مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: سطح روابط اقتصادی ایران و هند در سال‌های گذشته از حجم ۱۵میلیارد دلار فراتر نرفته درحالی که پتانسیل‌های موجود می‌تواند حجم روابط بالاتری را در اقتصاد دو کشور رقم بزند. البته در دوران تحریم، هند جزو کشورهایی بوده که روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران قطع نکرد اما سایه تحریم‌های ناعادلانه تا اندازه‌یی بر روابط دو کشور سنگینی کرد که در نهایت موجب شد این رابطه به سطح دلخواه نرسد. همچنین در این دیدار«سهراب کومار» سفیر هند در تهران گفت: در مذاکراتی که برای توسعه روابط هند، ایران و پاکستان انجام گرفته است، قرار شد پروژه‌های مشترکی اجرایی شود که هاب آنها در بندر چابهار ایران است ضمن اینکه تلاش داریم تا خط راه‌آهن از چابهار به زاهدان نیز نهایی شود تا بتوان اتصال سه کشور به یکدیگر را شاهد بود و از این طرق، بدهی دیرینه هند به ایران را تسویه کرد. از سوی دیگر؛ رییس کنفدراسیون صنایع هند گفت: مذاکراتی برای از سرگیری مجدد احداث خط لوله صلح در دست انجام است تا این خط لوله از طریق عمان و از زیر دریا به هند متصل شود. «نوشاد فوربز» افزود: ایران و هند در راستای حل مشکلات بانکی گام‌های بسیاری برداشته‌اند و هم‌اکنون مسائل مربوط به نقل و انتقال یورو و تبدیل آن به ریال درحال حل شدن است.


اعتراض تجار به تعرفه‌های ۹۵

گروه تجارت عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه دولت در تعیین تعرفه‌های سال ۹۵ بخش ‌خصوصی را مشارکت نداد، گفت: تعرفه‌ در بسیاری بخش‌ها به صورت منطقی تعیین نشده است. مسعود شنتیایی با بیان اینکه بسیاری از ردیف‌های تعرفه‌یی سال ۹۵ برای بخش‌های مختلف اقتصادی مشکل‌ساز شده است، گفت: در برخی از رشته‌های تولیدی و تجاری، سطح عمومی تعرفه‌ها نسبت به سال قبل افزایشی بوده که اعتراض فعالان اقتصادی را در پی داشته است. وی افزود: به عنوان نمونه، تعرفه اجزا و قطعات الکترونیکی و لوازم ایمنی ۴درصد بوده که امسال به ۵ درصد رسیده و این امر منجر به افزایش قیمت تمام ‌شده و کاهش رقابت در بازارها برای تولیدکنندگان شده است البته سطح عمومی تعرفه‌ها در این بخش بالاتر رفته و پایین نیامده است. وی یادآور شد: در تولید قطعات الکترونیک قابلیت‌های مناسبی وجود دارد که باید به دنیا معرفی شود و بر این اساس برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی همچون ایران امن که مرداد ماه امسال برگزارمی شود، می‌تواند موثر واقع شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر