اخبار

۱۳۹۵/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۱۵۶

ساخت خودرو هوشمند

در دره سیلیکون

ورج شرکت چینی بایدو ارائه‌ دهنده خدمات جست‌وجوی اینترنتی گروهی ۱۰۰نفره را تشکیل داده تا تلاش‌های خود برای ساخت خودروهای هوشمند بدون نیاز به راننده را تسریع کند. این گروه در دره سیلیکون در امریکا مستقر شده‌اند که محل فعالیت دیگر شرکت‌های فناوری فعال در همین زمینه و ازجمله طراحی و ساخت خودروهای هوشمند است. ازجمله این شرکت‌ها می‌توان به گوگل اشاره کرد. قرار است تعداد اعضای این تیم تا قبل از پایان سال 2016 افزایش یافته و محققان و مهندسان دیگری به آنها اضافه شوند. بایدو تلاش در این حوزه را یک سرمایه‌گذاری درازمدت توصیف کرده و جدیت خود را در این زمینه ثابت کرده است. جینگ وانگ، مدیر واحد ساخت خودروهای خودکار بایدو در این زمینه گفته است: گروه خودرو بایدو در دره سیلیکون نقش مهمی در ساخت خودروهای آینده ایفا می‌کنند. بایدو به تبدیل خودروهای بدون نیاز به راننده به یک واقعیت متعهد است. رسانه‌های خبری از دو سال قبل از تلاش‌های بایدو برای ساخت خودروهای بدون نیاز به راننده خبر داده بودند و اخباری در مورد همکاری بایدو با بی ‌ام و و سامسونگ در این زمینه منتشر شد. منابع خبری می‌گویند، نخستین خودرو هوشمند این شرکت در سال 2018 عرضه خواهد شد.


دسترسی به خدمات بانکی همراه با استفاده از اثر انگشت

ورج از این به بعد کاربران گوشی‌های هوشمند نکسوس می‌توانند برای دسترسی به خدمات بانکی و ورود به حساب خود از اثر انگشت‌شان استفاده کنند.

این خدمات با همکاری گوگل و بانک امریکا ارائه می‌شود و فعلا محدود به بانک یادشده است. برنامه به روزشده بانک امریکا برای گوشی یاد شده با رابط کاربری اثرانگشت گوشی نکسوس سازگاری دارد.

رابط کاربری یاد شده همزمان با عرضه نسخه جدید آندروید موسوم به Marshmallow عرضه شد و حالا همگی کاربران آندروید Marshmallow می‌توانند از اسکنر اثر انگشت این سیستم عامل برای لاگین کردن و ورود به سایت‌های مختلف استفاده کنند. بانک امریکا نخستین بار قابلیت ورود به حساب‌های بانکی همراه با استفاده از اسکن اثرانگشت را در گوشی‌های آندرویدی در سپتامبر سال گذشته عرضه کرد و در حالی که گفته می‌شد این قابلیت در دسترس کاربران تمام گوشی‌های آندرویدی قرار می‌گیرد، فعلا دسترسی به آن به برخی مدل‌های سامسونگ و حال نکسوس محدود شده است. با افزایش دامنه استفاده از گوشی‌های هوشمند بانک‌های مختلف درصدد ارائه خدمات متنوع بانکی از این طریق هستند. البته در مورد امنیت استفاده از این شیوه ورود به حساب بانکی هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد.


روبات سرخدمتکار ساخته شد

مهر محققان چینی روباتی را طراحی کرده‌اند که از صاحب خود چگونه رفتار کردن را فرا می‌گیرد. نام این روبات Big-i، دارای وزن ۱۲ کیلوگرم، ارتفاع ۳۳ سانتیمتر و استوانه‌یی شکل است. روی سر این روبات یک دوربین متحرک بزرگ تعبیه شده است. Big-i دارای نقشه‌های سه‌بعدی است تا بتواند مسیر خانه خود را پیدا کند ضمن اینکه از سیستم تشخیص چهره و صدا بر خوردار است. از دیگر قابلیت‌های این روبات کنترل کردن وسایل خانه است و شبیه به یک سیستم اتوماسیون خانگی کار می‌کند.

Big-i دارای لحن صحبت طبیعی است. در واقع این روبات یک دستیار شخصی متحرک است و توان تعامل با صاحب خود را دارد.

این روبات منحصربه‌فرد می‌تواند در درس‌ها به کودکان کمک کند و هنگامی که میوه در دست آنها می‌بیند به کودکان یادآوری می‌کند که دست‌های خود را بشویند. Big-i می‌تواند در میهمانی‌ها غذا و دیگر ملزومات را روی میز قرار دهد.

در این روبات الگوریتم یادگیری طراحی شده تا زمانی‌که با افراد مختلف تعامل بر قرار می‌کند، خود را با رفتار آنها وفق دهد. از دیگر نکات جالب راجع به Big-i این است که در مواجهه با افراد غربیه از آنها تبعیت نمی‌کند مگر اینکه صاحب او به آن اجازه دهد.

این روبات قادر است به دو زبان چینی و انگلیسی صحبت کند. در قلب Big-i پردازشگر ۴ هسته‌ییx 86، دوربین سه‌بعدی 720 p RGB و مجهز به برقراری ارتباط به‌وسیله وای‌فای، بلوتوث و اشعه مادون قرمز است.

همچنین Big-i دارای حسگرهای تشخیص رطوبت، دمای محیط، نور، شتاب‌سنج، ترازگر و لامسه است و در صورت تمام شدن شارژ باتری می‌تواند خود را محل شارژ کردن برساند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر