از منطقه

۱۳۹۵/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۱۴۱

کمک 10 میلیون دلاری قطر

به عراق برای کمک به آوارگان

دولت قطر از کمک 10میلیون دلاری این کشور به عراق برای عبور از شرایط فعلی در فلوجه و مشکلات ناشی از محاصره چند شهر در این کشور خبر داد.

به گزارش شفق نیوز، وزارت خارجه قطر در بیانیه‌یی اعلام کرد، کمک 10میلیون دلاری تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به عراق در راستای تلاش دوحه برای همبستگی با مردم عراق و کاهش رنج‌ها و مشکلاتشان و نیز ایفای نقش خود در جلوگیری از وخامت شرایط انسانی در این کشور صورت گرفت. طبق این بیانیه، توافقنامه‌یی میان صندوق توسعه قطر و جمعیت هلال احمر این کشور در راستای کمک فوری به ساکنان شهر تحت محاصره فلوجه به مبلغ یک میلیون دلار به امضا رسید. کمک‌های دولت قطر به مردم عراق شامل بخش‌های مختلفی ازجمله حوزه امنیت غذایی و حوزه مراقبت‌های پزشکی و درمانی است که هلال احمر قطر درحال تهیه طرحی برای ارائه خدمات فوری در مناطق مختلف استان الانبار است.


رکود سرمایه‌گذاری در صنعت ترکیه به مرز هشدار رسید

کاهش جذابیت اقتصاد ترکیه از سال 2012 تاکنون و با وجود بهبود نسبی شرایط در سال 2015 همچنان یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش‌ ‌رو این کشور محسوب می‌شود. به گزارش روزنامه حریت، این رکود به ویژه در بخش سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در این کشور بسیار محسوس بوده و عملا به مرز هشدار رسیده است.

اگرچه تنها 16درصد از تولید ناخالص داخلی ترکیه را بخش صنعت تامین می‌کند اما به دلیل ارتباط زیاد این بخش با حوزه واردات و صادرات ترکیه همچنین تولید محصولات صنعتی بخش صنعت این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. از سوی دیگر تمام بخش خدماتی که با حوزه تجارت خارجی این کشور ارتباط دارند نیز به صنعت مرتبط هستند. به عبارت دیگر به دلیل نقش بالای بخش صنعت ترکیه در ثبات این کشور کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت می‌تواند به تضعیف قابل توجه اقتصاد این کشور منجر شود.

در سال 2015، 25درصد از رشد اقتصاد 4درصدی ترکیه توسط بخش صنعت این کشور ایجاد شده است. این میزان در سال 2015 نسبت به تاثیر منفی بخش صنعتی در رشد اقتصادی 3درصدی ترکیه در سال 2014 مثبت به نظر می‌رسید. به طور کلی سال‌های بین 2012 تا 2015 را می‌توان سال‌های افت رشد اقتصادی ترکیه محسوب کرد. در طول این سال‌ها ترکیه رشد اقتصادی 3 تا 4درصدی را تجربه کرد و شرایط به گونه‌یی شد که تمایل به سرمایه‌گذاری در این کشور به ‌شدت کاهش پیدا کرد به گونه‌یی که سهم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ترکیه به ‌شدت کاهش پیدا کرد. کاهش سرمایه‌گذاری در بخش صنعت ترکیه آسیب‌های جدی به این بخش از اقتصاد ترکیه وارد کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر