اعلام رسمی «طرح تحول ملی» در عربستان

۱۳۹۵/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۱۳۹

گروه جهان|

کابینه عربستان‌سعودی «طرح تحول ملی» یا «چشم‌انداز عربستان در 2030» را امروز اعلام و اجرای آن را به‌طور رسمی آغاز کرد. طرحی گسترده شامل برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و عمرانی که سعودی‌ها تلاش دارند با اجرای آن از خطر ورشکستگی کامل و تکیه بر درآمدهای نفتی رهایی یابند.

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، در جریان جلسه کابینه عربستان‌سعودی، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان با اعلام این طرح تاکید کرد از زمانی که عهده‌دار پادشاهی عربستان شده، تلاش برای توسعه فراگیر را مدنظر خود قرار داده است. وی بر به‌کارگیری امکانات عربستان و موقعیت این کشور «جهت تحقق آینده‌یی بهتر برای مردمانش» تاکید کرد.

طرح تحول ملی زیرنظر محمد بن سلمان وزیر دفاع 30ساله و پسر پادشاه عربستان که در واقع اکنون قدرتمندترین مرد خاندان سعودی نیز محسوب می‌شود، تهیه و تدوین شده است.

این طرح بزرگ که مهم‌ترین جنبه آن اقتصادی است و بر خصوصی‌سازی شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) متکی است، بنا دارد یک صندوق سرمایه‌گذاری به ارزش 7/2تریلیون دلار تا سال2030 ایجاد کند که طبق برنامه این صندوق باید با سرمایه‌گذاری‌های گسترده در داخل و خارج عربستان و کسب درآمد از محل این سرمایه‌گذاری‌ها، وابستگی کشور را به نفت از میان بردارد.

شاهزاده محمد بن سلمان پیش‌تر در گفت‌وگو با شبکه بلومبرگ بخش‌هایی از طرح خود را اعلام کرده بود و اذعان کرد، در صورتی که اقدامی عاجل اتخاذ نشود عربستان تا سال2017 با ورشستگی کامل مواجه خواهد شد. صندوق سرمایه‌گذاری که شاهزاده محمد بن سلمان درنظر گرفته باید تا سال2020 بتواند بیش از 50درصد از اعتبارات خود برای سرمایه‌گذاری‌ را از خارج تامین کند و 50درصد باقی‌مانده این اعتبارات نیز توسط عربستانی‌ها تامین خواهد شد. در طرح تحول ملی عربستان همچنین برنامه‌های مختلفی در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و عمرانی مدنظر قرار گرفته که ازجمله آن احداث پروژه‌های بزرگ مسکن، افزایش جهشی فرصت‌های شغلی برای جوانان عربستانی که بیش از 30درصد آنها بیکار هستند و اعطای برخی آزادی‌ها به زنان است. در سخنان اخیر شاهزاده محمد بن سلمان با بلومبرگ، وی بخشی از طرح‌های خود برای جامعه عربستان را نیز فاش کرد و از ضرورت دادن آزادی به زنان و حمایت از جوانان سخن گفت که بخش عمده اصلاحات اجتماعی در طرح تحول ملی عربستان را شامل می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر