تاثیرپذیری شدید اقتصاد تاجیکستان از روسیه

۱۳۹۵/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۱۳۸

گروه جهان|

وزارت مالیات تاجیکستان با انتشار گزارشی اعلام کرد که اقتصاد این کشور بیشتر از دیگر جمهوری‌های شوروی سابق به مسکو وابسته است؛ از این رو تاثیر منفی رکود مالی یک سال گذشته روسیه تاثیر مستقیمی نیز بر اقتصاد تاجیکستان داشته است.

به گزارش بخش تاجیک تارنمای آزادی، نویسندگان این گزارش براساس تحلیل‌های آماری نوشته‌اند که اقتصاد این کشور به‌ شدت از اقتصاد روسیه تاثیرپذیر است به طوری که برای مثال اگر یک درصد در اقتصاد روسیه افت رخ دهد، تاثیر آن بر تاجیکستان 0.8درصد خواهد بود.

دلایل اصلی تاثیرپذیری زیاد اقتصاد تاجیکستان از روسیه، پول‌های انتقالی مهاجران کاری تاجیک بوده است. ارزان شدن دو محصول راهبردی صادراتی تاجیکستان شامل پنبه و آلومینیوم در بازار جهانی نیز از دیگر دلایل کند شدن رشد اقتصاد در این کشور اعلام شده است.

روسیه در یک سال گذشته با بحران اقتصادی به دلیل افت قیمت نفت مواجه است و به این دلیل انتقال پول مهاجران کاری از روسیه به تاجیکستان هم کاهش یافته ‌است. در سال 2015 میزان پول‌های انتقالی مهاجران کاری از روسیه به تاجیکستان حدود 42درصد کم شده‌ است. سازمان‌های بین‌المللی مالی می‌گویند به احتمال زیاد مشکلات اقتصادی روسیه در سال 2016 نیز ادامه خواهد یافت و این به معنای آن است که درآمد مهاجران کاری در این کشور امسال باز هم بیشتر کاهش خواهد یافت.

تاجیکستان در میان 15جمهوری سابق شوروی کمترین درآمد سرانه را دارد. اقتصاد این کشور به‌ شدت طی 6 سال جنگ داخلی(1997-1992) و از دست دادن یارانه‌های مسکو و بازارهای تولیدات خود ضعیف شده بود و 85درصد مردم این کشور را به زیر خط فقر کشاند. این کشور درحال حاضر بسیاری از نیازهای اساسی خود را از طریق کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی تامین می‌کند.

کارشناسان معتقدند، این وضعیت بحرانی اقتصادی ضرورت تهیه یک برنامه فوق‌العاده ضد بحران از سوی دولت این کشور را به یک امر ناگزیر و عاجل تبدیل کرده است. ارزش رسمی سامانی(پول رایج تاجیکستان) نسبت به دلار روز یکم ژانویه نخستین روز سال 2015 پنج سامانی و 30درم بود، اما در پایان همین سال به حدود هفت سامانی معادل 30درصد بیشتر از اول سال افزایش یافته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر