همزمان با تظاهرات سراسری؛ مصر پادگان شد

۱۳۹۵/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۱۳۷

گروه جهان|

همزمان با سالروز آزادسازی صحرای سینا مصر، مردم این کشور تظاهرات سراسری برگزار کردند. در همین راستا نیروهای امنیتی و ارتش مصر تدابیر شدیدی را اتخاذ کرده و در خیابان‌ها و میدان‌های اصلی این کشور مستقر شدند.

به گزارش الجزیره، همزمان با تظاهرات مردم مصر، عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهور این کشور در سخنانی به مناسبت آزادسازی سینا گفت که وی به مسوولیت خود به عنوان رییس‌جمهور پایبند است؛ چراکه مصری‌ها وی را به عنوان نماینده خود انتخاب کرده‌اند. السیسی تهدید کرده بود که با هرگونه قانون‌شکنی و لطمه زدن به نهادهای حکومتی با جدیت و درایت برخورد خواهد کرد.

اخوان‌المسلمین و جریان‌های لیبرال و سوسیالیست مصر، مردم را همزمان به تظاهرات علیه نظام دعوت کرده‌ بودند. بر اساس قوانین مصر تظاهرات بدون مجوز در کشور غیرقانونی است. مخالفت‌ها در مصر پس از آن بار دیگر افزایش یافت که دولت این کشور، حق حاکمیت دو جزیره در دریای سرخ را به عربستان سعودی واگذار کرد. السیسی از این اقدام دولتش دفاع کرد و گفته که این دو جزیره همواره متعلق به عربستان سعودی بوده‌اند.

منابع مصری گفته‌اند که در جریان سفر پنج روزه ملک سلمان پادشاه عربستان به مصر، مقام‌های قاهره موافقت کردند در ازای دریافت سالانه 2میلیارد دلار و نیز 25درصد از بهای گاز و نفت استخراج شده از دو جزیر مورد اختلاف، مالکیت آنها به ریاض واگذار شود. دو جزیره غیرمسکونی تیران و صنافیر در ورودی خلیج تیران قرار دارند و گذرگاه دریانوردی اصلی برای رسیدن به بندر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی در خلیج عقبه به‌شمار می‌آیند. این دو جزیره پس از امضای توافقنامه کمپ دیوید میان مصر و رژیم صهیونیستی در سال 1978 مانند بخش‌هایی از شبه‌جزیره سینا، جزو به‌اصطلاح «مناطق ج» قرار گرفتند که براساس آن ارتش مصر حق حضور در آنها را ندارند و فقط نیروهای پلیس و چند ملیتی حق استقرار در آنها را دارند. عربستان بر اساس توافقنامه جدید میان ریاض و قاهره، پذیرفت به همه تعهدات بین‌المللی مصر در مورد این دو جزیره احترام بگذارد. البته توافق مرزی مصر و عربستان تنها پس از ارجاع آن در مجلس نمایندگان مصر و کسب موافقت پارلمان به مرحله اجرا درخواهد آمد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر