جنگ دیپلماتیک بین ریاض- واشنگتن

۱۳۹۵/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۱۳۵

گروه جهان|

با احتمال منتشر شدن بخش‌هایی از گزارش 28صفحه‌یی پنتاگون درخصوص نقش داشتن عربستان در حملات 11سپتامبر، رابطه شکننده ریاض و واشنگتن حالا در مرحله خطرناک‌تری نسبت به قبل قرار گرفته است.

به گزارش ایندیپندنت، در حال حاضر این گزارش 28صفحه‌یی محرمانه که در یکی از اتاق‌های کاخ‌سفید قرار دارد همانند جرقه‌یی در انبار باروت رابطه میان امریکا و عربستان عمل خواهد کرد. منتشر شدن بخشی از این گزارش می‌تواند پیامدهای شدیدی داشته باشد.

کنگره امریکا به‌ دنبال بررسی قوانینی است که به خانواده قربانیان اجازه می‌دهد به‌صورت قضایی از عربستان‌سعودی برای حملات تروریستی 11سپتامبر شکایت کنند. خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱سپتامبر برای شکایت از دولت عربستان‌سعودی ابراز تمایل کرده‌اند، اما چنین اقدامی معمولا توسط قانون ایالات متحده ممنوع شده است. کنگره اکنون در حال بررسی وضع قانونی است که این اجازه را به خانواده قربانیان می‌دهد.

سایه سنگین این مساله در ملاقات اخیر اوباما از ریاض به خوبی مشهود بود. پیش از این سران سعودی تهدید کرده بودند که در صورت تصویب این قانون ازسوی کنگره، عربستان 750میلیارد دلار از دارایی‌های امریکا را که به‌صورت اوراق قرضه تهیه کرده، خواهد فروخت. این صفحات محرمانه از پرونده‌یی با عنوان «یافته، بحث و روایت موضوعات حساس» از یافته‌های تحقیقات مشترک کنگره در سال2002 است که از زمان گردآوری منتشر نشده است. درنتیجه این حملات هماهنگ در 11سپتامبر سال2001 بیش از 3000نفر کشته و 6000هزار نفر دیگر در یک روز زخمی شدند. جرج دبلیو بوش رییس‌جمهور سابق امریکا، در آن زمان مدعی شد که انتشار این اسناد می‌تواند ضربه سختی به امنیت ملی امریکا وارد کند چراکه «نحوه شناسایی منابع و روش‌های تروریستی را آشکار می‌کند و از آن به بعد شیوه کار برای مبارزه با این نیروها دشوار خواهد شد.»اما در حال حاضر تلاش عربستان جهت پرده‌پوشی درباره نقش این کشور در حملات تروریستی هر روز سر و صدای زیادی در خاک امریکا بر پا می‌کند. آخرین تقاضای معروف عمومی برای انتشار این اسناد و شکایت از مقصران ازسوی «رودی جیلیانی» شهردار سابق نیویورک مطرح شده است. در همین رابطه یک شاهزاده سعودی مدعی شده که یک چک به مبلغ 10میلیون دلار به شهردار سابق نیویورک داده تا تمرکز بر سر این مساله را بر هم بزند. اما در مقابل جیلیانی چک را بلافاصله پس از دریافت پاره کرده و به شاهزده سعودی در پیامی گفته که «می‌توانید پول‌های‌تان را نگه دارید تا در جهنم از آنها استفاده کنید. مردم امریکا نیاز دارند بفهمند که نقش دقیق دولت سعودی در این حملات دقیقا چه بوده. ما نیاز داریم بدانیم که دقیقا چه کسانی عزیزان‌مان را کشته‌اند.»

پس از افشای این ماجرا یکی از کارکنان کاخ‌سفید به‌صورت محرمانه به ایندیپندت گفت که اکثر صفحات این گزارش 28صفحه‌یی شرایط منتشر شدن به‌صورت عمومی را دارا هستند.

باب گراهام، از روسای کمیته تحقیقات مشترک کنگره گفت که در این اسناد سوءظن به عربستان مطرح شده است. تیم روئمر، از اعضای کمیته مشترک و نیز عضو کمیسیون 11سپتامبر فردی است که سه بار این گزارش محرمانه را خوانده و آن را «گزارش مقدماتی پلیس» توصیف می‌کند. همچنین یکی از اعضای دموکرات کنگره از ایالت ایندیانا گفت: سرنخ‌هایی وجود دارد، اتهاماتی وجود دارد، گزارش‌ شاهدان هم هست، مدارکی از هواپیماربایان و نیز افرادی که با آنها دیدار داشته‌اند و همه‌چیز درباره آنچه کمیسیون یازدهم سپتامبر موظف به بررسی و تفحص بود، در آن وجود دارد.

15نفر از 19هواپیماربا از شهروندان سعودی بودند. دولت عربستان مدعی است که «به اشتباه و عامدانه» به همدستی در حملات متهم شده است. سعودی‌ها بارها گفته‌اند که از انتشار گزارش مذکور استقبال می‌کنند و این فرصت برای آنها فراهم می‌شود تا به هر اتهامی «صادقانه و معتبر» پاسخ بگویند. بن رودز معاون مشاور امنیت ملی اوباما گفته است که رییس‌جمهوری امریکا از جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی خواسته اسناد را برای انتشار احتمالی بررسی کند.


دست عربستان در جیب القاعده

داستان این گزارش پرماجرا که در امریکا به «گزارش 28صفحه‌یی» معروف است به روابط طولانی و پیچیده عربستان با گرو‌ه‌های جهادی باز می‌گردد. در سال1990 عربستان‌سعودی که نگران بود صدام پس از کویت به این کشور حمله کند، از نظامیان امریکایی دعوت کرد در این کشور مستقر شوند. روحانیت محافظه‌کار (وهابی) که استقرار نیروهای امریکایی را تحقیر و توهین آشکار به سرزمین مقدس مسلمانان می‌دانست ضمن مخالفت شدید با این اقدام آشکارا اعلام کرد که ممکن است از یک قیام خونین حمایت کند. از این رو سعودی‌ها یک نهاد دولتی جدید تاسیس کردند: «وزارت امور اسلامی» که هدفش خشنود کردن محافظه‌کاران سعودی بود.

وزارت امور اسلامی در ظاهر از سازمان‌های خیریه به‌عنوان اقدامی بشردوستانه و پشتیبانی از قدرت نرم عربستان حمایت می‌کرد که القاعده و نیروهای آن نیز یکی از این گرو‌ه‌ها بوده‌اند. در صورت افشا شدن این اطلاعات محرمانه مشخص می‌شود که امریکایی‌ها پس از حملات ۱۱سپتامبر به دشمنان اشتباهی حمله کردند و دیگر اینکه سعودی‌های امریکا اصلا متحد این کشور نبودند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر