نمادهای فلزی شاخص کل را 240 واحد بالا کشیدند

۱۳۹۵/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۱۲۵

گروه بورس

طی روزهای اخیر نمادهای فلزی عامل تقویت بازار سرمایه بودند. بر این اساس دیروز نیز این نمادها، شاخص کل را به همراه نمادهای خودرویی و بانکی تا 240واحد مثبت بالا کشیدند.

به گزارش«تعادل» بورس‌های کالای داخلی چین برای کاهش تقاضا، هزینه‌های تراکنشی برای برخی قراردادهای آتی نظیر میلگرد و سنگ‌آهن را افزایش داد. به عقیده کارشناسان این حرکت درحالی برای دومین بار در سال جاری انجام می‌شود که حاشیه سود معاملات آتی سنگ‌آهن افزایش یافته است. حال این اتفاق در سطح جهانی به همراه کاهش بهره مالکانه به 20درصد در داخل کشور سبب شده تا نمادهای فلزی در روزهای اخیر مورد توجه سهامداران قرار گیرند تا جایی که نماد شرکت‌هایی چون معدنی و صنعتی چادرملو و فولاد مبارکه اصفهان توانستند 107واحد شاخص را تقویت کنند.

بر این اساس شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته با افزایش 240واحدی به رقم 78هزار و 688 واحد رسید. شاخص کل هم‌ وزن نیز با افزایش81 واحدی عدد 13هزار و 317واحد را به نمایش گذاشت. شاخص آزاد شناور با رشد 506 واحدی به عدد 88هزار و 261واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما درحالی با رشد 369واحدی عدد 55 هزار و 383واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم با 703واحد کاهش به رقم 170هزار و 149واحد رسید. براساس این گزارش معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با 68واحد، گروه سایپا با 60 واحد و بانک تجارت با 51 واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ارتباطات سیار ایران با 55 واحد، تاپیکو با 37واحد و پالایش نفت اصفهان با 31واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. در مجموع ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 313میلیارد و 699 میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 468میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 101هزار و 731 نوبت داد و ستد بود. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، تهران شیمی، حق تقدم استفاده نشده سرمایه‌گذاری پارس آریان، پالایش نفت لاوان، سیمان ارومیه، همراه اول، حق تقدم خرید سهام چادرملو، بیمه نوین، اوراق مشارکت بین‌المللی، توسعه ساختمان از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌ بیمه آرمان متوقف شد. روز گذشته در نماد معاملاتی بانک سینا 50 میلیون سهم به ارزش کمتر از 8 میلیارد تومان میان کدهای تابعه سهامدار عمده کد به کد شد. در نماد معاملاتی صنایع سیمان دشتستان نیز کمتر از 50 میلیون سهم به ارزش بیش از 15میلیارد و 700میلیون تومان از سوی سهامدار عمده حقوقی میان کدهای درون‌گروهی کد به کد شد. در ایران خودرو نیز بیش از 7میلیون سهم به ارزش بیش از 2.5میلیارد تومان کد به کد شد.

طبق این گزارش دیروز بازار سهام در نماد معاملاتی گروه‌های خودرویی شاهد واگذاری صف‌های خرید در میانه بازار بود. هر چند که انگیزه‌های نوسان‌گیری متعصبانه در گروه سایپا باعث شد تا در آخرین دقایق معاملات صف خرید 8 میلیون سهمی را از سوی سهامداران حقیقی این شرکت در این نماد معاملاتی به نمایش گذاشته شود. در مجموع فشار عرضه بر تقاضای سهام در گروه خودرویی‌ها تا حدی بود که حتی نوسان‌های کمتر از 10درصدی نیز سهامداران را راغب به سهامداری در این گروه نمی‌کند و با کوچک‌ترین عرضه‌یی، صف‌های خرید واگذار می‌شود.

این درحالی است که دیروز پارس‌خودرو همسو با برخی معاملات کد به کد در بازار خرده‌فروشی این نماد صف خرید 22میلیون سهمی برای خود پدیدار کرد. دیروز بازار سهام با صدور سیگنال‌های خرید در الگوهای حمایتی همپای حمایت بازارگردان‌های حقوقی با غلبه تقاضا بر عرضه سهام روبه‌رو شد هر چند که حجم معاملات در این گروه به ویژه در نمادهای معاملاتی پیشرو بانکی‌ها چندان قابل اتکا نیست. در گروه معدنی‌ها نیز همچنان خریداران سهام برای جمع‌آوری سهام این گروه از خود اقبال نشان دادند. در این گروه‌ دوقلوهای سنگ‌آهنی با خبرهای امیدوارکننده در حوزه سنگ‌آهن و فلزات اساسی در بازارهای جهانی به ویژه از سوی چین روبه‌رو هستند. از سوی دیگر نماد معاملاتی پترول درحالی از فرابورس به بازار دوم بورس منتقل شد که همسو با معاملات انتقالی سهامدار عمده در این نماد دیروز قیمت این سهم به رقم 1557ریال به ازای هر سهم بازگشایی شد. دیروز در گروه پیمانکاری‌ها نیز حفاری شمال با اقبال خریداران اغلب حقیقی با وجود عرضه‌های حقوقی روبه‌رو بود. در گروه قندی‌ها نیز قیمت سهام در اغلب نمادهای معاملاتی در دامنه نوسان مثبت قیمتی تعدیل شد. در مجموع روز گذشته بازار سهام بازاری متعادل و رو به مثبت بود که به نظر می‌رسید گام‌های خود را روی الگوهای چارتی بیش از متغیرهای بنیادی هماهنگ کرده است؛ بازاری که ترجیح می‌داد با توجه به اصلاح قیمت سهام در گروه‌های بزرگ شاخص‌ساز از طریق واگذاری سهام و شناسایی سود کوتاه‌مدت در بازار دوم و شرکت‌های کوچک اقدام به جمع‌آوری سهام برخی شرکت‌های بزرگ کند.


معاملات آیفکس

روز گذشته شاخص کل فرابورس با افزایش 6.40واحدی روبه‌رو شده و به رقم 801.80 واحدی رسید. روز گذشته، ارزش بازار اول و دوم فرابورس رقم 550 میلیارد ریال و ارزش معاملات نیز رقم 110میلیارد ریال بود همچنین دیروز تعداد 25هزار و 853 رکورد برای معاملات در فرابورس ثبت شد.

تاثیرگذارترین نمادهای فرابورسی مربوط به شرکت‌های«مارون»، «هرمز»، «ذوب»، «میدکو» و «زاگرس» بودند همچنین پربیننده‌ترین نمادهای بازار نیز متعلق به بانک دی، پالایش نفت تهران، سرمایه‌گذاری مسکن تهران، پالایش نفت لاوان، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و بانک حکمت ایرانیان بود. روز گذشته صندوق‌های ETF با استقال روبه‌رو شده و اغلب نمادهای آن با رشد تا 3درصدی مواجه شدند بیشترین حجم معامله صندوق‌ها مربوط به نماد صندوق سرمایه‌گذاری الماس با رقم 225هزار و 950ریال بود. اما بیشترین بازدهی مربوط به صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نسیم با رشد 2.98درصدی بود.


جزئیات عرضه‌های بورس کالا

روز دوشنبه 6 اردیبهشت‌ ماه، مجتمع سنگ‌آهن فلات مرکزی ایران 55 هزار تن سنگ‌آهن تولیدی خود را به قیمت 27دلار در هر تن در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه کرد.

18هزار و 300 تن قیر 6070 شرکت‌های جلیس، پالایش نفت تبریز، پالایش انرژی شمال‌غرب آرکا، صنعت قیر پارسیان انرژی و الوند پارس سپاهان نیز در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد. علاوه بر این 10هزار تن شمش بلوم شرکت فولاد خوزستان، 11هزار و 200 تن انواع ورق شرکت فولاد مبارکه اصفهان، 5 هزار و 308 تن تیرآهن شرکت ذوب‌آهن اصفهان، 110 تن سبد میلگرد مخلوط شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر در گروه فولاد، یک هزار تن شمش هزار پوندی شرکت ایرالکو در گروه آلومینیوم و 8کیلوگرم شمش طلای شرکت استحصال مواد معدنی تخت سلیمان در تالار محصولات صنعتی و معدنی روی تابلو عرضه رفت.

براساس این گزارش 68هزار و 260 تن انواع قیر لوب کات، وکیوم باتوم و مواد پلیمری در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد. همچنین یک هزار و 500 تن گندم دوروم استان‌های کرمانشاه، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و کرمان در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر