پیگیری تمدید معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی‌ها

۱۳۹۵/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۱۲۴

گروه بورس

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به افزایش سهم تامین مالی در بازار سرمایه ایران از توسعه ابزارهای بدهی عنوان کرد: متولیان بازار دنبال حل و فصل احتساب مالیات ۲۵درصدی عملکرد در مصوبه جدید افزایش سرمایه در ارزیابی دارایی‌ها هستند.

امیر هامونی در جمع خبرنگاران در خصوص مصوبه جدید هیات دولت در مورد افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و شایعه به تعویق افتادن اجرای این مصوبه در سال جاری گفت: براساس مصوبه جدید، برای افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها مالیات 25درصدی عملکرد نیز در نظر گرفته شده و این در حالی است که در پیش از آغاز سال جدید شرکت‌ها از این مالیات معاف بودند، با این همه متولیان بازار سرمایه برای حل و فصل موضوع تمدید مالیات در سال جاری و تمدید معافیت آن پیگیری‌های خود را ادامه می‌دهند.

وی همچنین با اشاره به ارزش 6.3هزار میلیارد تومانی معاملات اوراق با درآمد ثابت در سال گذشته از طریق فرابورس عنوان کرد: فرابورس ایران در حوزه صندوق‌های قابل معامله توانسته رتبه سوم را در میان بورس‌های اسلامی پس از بورس استانبول و مصر به خود اختصاص دهد.

وی در مورد نوسان برخی شرکت‌های ورشکسته در بازار پایه توافقی نیز گفت: بازار پایه توافقی براساس دیدگاه و پیشنهادات فعالان و 10کارگزار برتر این بازار برنامه‌ریزی شده و در آن از شرکت‌های برخوردار از عملکرد شفاف گرفته تا شرکت‌هایی که تاکنون حتی مجمع عادی سالانه نیز برگزار نکرده‌اند، حضور دارند. در این بازار حتی برخی شرکت‌هایی وجود دارند که با وجود به انحلال رسیدن و توقف فعالیت شرکت، اما با توجه به دارایی‌ها و اموال شرکت براساس ارزش جایگزینی از سوی معامله‌گران قیمت‌گذاری می‌شود. روند نوسان قیمت در این بازار بسیار طبیعی و عقلایی است و تاکنون مساله خاصی در این بازار به عنوان ناهنجاری وجود نداشته است.

جزئیات برنامه ورود ایرلاین‌ها به فرابورس

همچنین مدیرعامل فرابورس ایران از برنامه‌ریزی برای حضور شرکت‌های هواپیمایی و انجام برخی مذاکرات با برخی صنایع برای ورود به فرابورس ایران خبر داد. امیر هامونی برای ورود شرکت‌های هواپیمایی گفت: در حال حاضر با خلأ حضور برخی صنایع در بازار مواجهیم. بر این اساس مذاکراتی را با برخی شرکت‌های هواپیمایی و صنایع برای ورود به فرابورس ایران و پذیرش آنها انجام داده‌ایم.


نحوه حضور سهام عدالت در فرابورس

مدیرعامل فرابورس درباره نحوه چگونگی حضور سهام عدالت در فرابورس گفت: پیش از این مطرح شده بود که سهام عدالت در فرابورس در قالب شرکت‌های ETF باشد که اجرای این برنامه براساس تصمیم دولت و مجلس خواهد بود. پرتفوی‌های سهام عدالت ثروتی است که ۵۲میلیون نفر صاحبان اصلی آن هستند، در خصوصی‌سازی نگاه ویژه‌یی به سهام عدالت شده و بهترین شرکت‌های دولتی به پرتفوی سهام عدالت اختصاص یافته است. در حال حاضر ۷۰ الی ۸۰درصد پرتفوی این نوع سهام بورسی است، بنابراین در بورس و فرابورس سهامشان قابل معامله است. هامونی در مورد روند خصوصی‌سازی و ورود شرکت‌های اصل ۴۴ به فرابورس ایران گفت: فرآیند واگذاری‌های شرکت‌های مربوط به اصل ۴۴ ادامه دارد به‌طوری که ۳۰۰ شرکت کماکان در فهرست واگذاری‌های دولت قرار دارند و بالغ بر ۶۰هزار میلیارد تومان ارزش پایه رقابتی آنهاست که می‌تواند وارد بازار شود. وی ادامه داد: سهام این شرکت‌ها براساس تصمیم سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند به صورت عرضه بلوکی، مدیریتی یا از طریق بازار سوم فرابورس یا به صورت مزایده و مذاکره و غیره واگذار شود، در هر حال اینکه چه بخش‌هایی از سهام این شرکت‌ها وارد بازار سرمایه شود، بستگی به تصمیم هیات واگذاری دارد. البته شرایط بازار در دو، سه سال اخیر به گونه‌یی نبود که استقبالی از سهام شرکت‌های دولتی صورت بگیرد. در عین حال عرضه خردی توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام نشد و عرضه‌ها به صورت بلوکی بود.


سرمایه‌گذاران خارجی خریداران

پر و پا قرص اسناد خزانه اسلامی

هامونی به ارزشمند بودن اسناد خزانه اسلامی برای سهامداران خارجی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه برای سهامداران خارجی دو عنصر بررسی و ضمانت در سرمایه‌گذاری از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، سرمایه‌گذاری در اسناد خزانه اسلامی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت که دولت ضامن آن است، مورد استقبال قرار گرفته است. این مقام مسوول درباره اهمیت اسناد خزانه اسلامی به عنوان اوراقی مناسب برای پرداخت دیون دولت به پیمانکاران گفت: صکوک اجاره 500میلیارد تومان به همراه انتشار 10هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه اسلامی با سررسید یک‌ساله و 7500میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی با سررسید بالای یک‌سال از جمله مجموع اوراق منتشر شده سال جاری خواهد بود. وی در ادامه افزود: سرمایه‌گذاران خارجی برای بررسی سرمایه‌گذاری نیاز به یک زمان 8 تا 9 ماهه دارند اما از آنجایی که موسسات رتبه‌بندی جهانی اوراق منتشر شده توسط دولت جمهوری اسلامی ایران را دارای رتبه و اعتبار مناسب ارزیابی کردند، سرمایه‌گذاران خارجی به اوراق منتشر شده دولت اعتماد دارند و به راحتی به آن ورود کرده‌اند و هم‌اکنون نزدیک به 10میلیارد تومان از این اوراق توسط سرمایه‌گذاران خارجی خریداری شده است.


سهم بورس در تامین مالی

امیرهامونی گفت: سهم 2درصدی بازار سرمایه در تامین مالی کشور بعد از گذشت 7 سال به 46 درصد رسید. وی افزود: با توجه به اینکه طبق قانون معاملات ثانویه اوراق بدهی فقط از طریق بورس امکان‌پذیر است و فرابورس نسبت به سایر بورس‌ها، سهم حداکثری را در این بازار دارد، سهم فرابورس از بازار بدهی روند افزایشی پیدا کرده است. وی با اشاره به تامین مالی دولت در بودجه سال جاری از طریق انتشار اوراق مشارکت و صکوک گفت: هدف دولت، انتشار 62هزار میلیارد تومان اوراق بدهی است که سهم قابل توجهی از آن امسال وارد بازار صکوک کشور می‌شود. هامونی به ‌پذیریش 20شرکت در سال 94 در فرابورس پرداخت و گفت: عرضه اولیه 15شرکت و گشایش نماد 2 شرکت در کنار ورود 11نماد در بازار پایه و پذیرش یک صندوق زمین و ساختمان به ارزش 95میلیارد تومان و پذیرش 100طرح صنعتی در بازار دارایی فکری از دیگر اقدامات فرابورس در سال 94 است که مجموع این اقدامات 17هزار میلیارد تومان به ارزش بازار فرابورس اضافه کرد که این میزان معادل انتقال شرکت‌های فرابورسی به بورس در سال 94 است.

وی درباره ارزش معاملات فرابورس گفت: ارزش معاملات فرابورس در سال 94 به 45هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به دوره مشابه 36درصد افزایش پیدا کرده و همچنین حجم معاملات با رشد 60 درصدی به 83 میلیارد تومان رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر