عربستان مسوول عدم حضور ایرانیان در حج امسال خواهد بود

۱۳۹۵/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۱۲۱

حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست مشترک خبری خود در رابطه با سیاست‌های عربستان و تکلیف حج امسال گفت: خاورمیانه دستخوش تحولات درونی و بیرونی است و برخی دولت‌ها سعی در ممانعت در بروز چنین تحولاتی دارند. وی افزود: ایران برخلاف سعودی‌ها در پی تشدید بحران نبوده و در موضوعات مختلف رویکرد ما مبتنی بر منافع و اهداف سیاست خارجی خودمان است. وی تاکید کرد: البته صبر ایران هم حد و حدودی دارد و در چارچوب اهداف سیاست خارجی کشور، تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ خواهد شد. وی ادامه داد: دولت ایران خود را موظف به ایجاد شرایطی برای شرکت ایرانیان در مراسم حج می‌داند و در این راستا اگر روال طبیعی توافق‌ها میان سازمان حج و زیارت و وزارت حج عربستان طی شود، امکان برگزاری این مراسم با حضور شهروندان ایرانی وجود دارد. وی افزود: سعودی‌ها مسوولیت اجرای این مراسم را برعهده دارند و در صورتی‌که شرایط برگزاری حج فراهم نشود، مسوولیت این امر برعهده سعودی‌ها خواهد بود. وی در بخش دیگری از سخنان خود درمورد برنامه‌های وزارت خارجه در جهت تسهیل و تضمین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران گفت: بخشی از این امنیت مربوط به دولت‌های خارجی است، اما در داخل کشور مجموعه شخصیت‌ها و مجموعه‌های سیاسی باید در این زمینه به نحوی اقدام کنند که آب به آسیاب دشمن ریخته نشود. هرگونه اقدامی در جهت عدم جذب سرمایه‌گذاران خارجی به‌نفع کشور نخواهد بود. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه تاکید کرد: باید در دو مسیر تعامل با سایر دولت‌ها همچنین برنامه‌ریزی‌های هدفمند، امکان بهره‌برداری حداکثری از توافق هسته‌یی صورت بگیرد. وی افزود: اصول ما در چارچوب اقتصاد مقاومتی جذب سرمایه‌گذاری و فناوری‌های خارجی است و این اقدامات باید به نحوی تدوین شود که در خدمت تحقق اصول اساسی اقتصاد کشور باشد.

جابری‌انصاری همچنین بااشاره به سفر ظریف به نیویورک گفت: ایشان علاوه بر شرکت در اجلاس و ملاقات با جان کری، با تعدادی از نمایندگان کنگره نیز دیدار و گفت‌وگو داشتند. وی در ادامه درخصوص موضع ایران در قبال انتخابات امریکا، آن را مساله‌یی داخلی برای این کشور دانست و عنوان کرد: هر دولتی که در این کشور سر کار بیاید طبعا منافع امریکا را پیگیری خواهد کرد. ایران نیز منافع خود را قربانی هیچ شخصیت سیاسی و حزبی نخواهد کرد و در چارچوب سیاست‌های اصولی خودمان با هر کشوری که خواستار تعامل از موضع برابر باشد همکاری خواهیم کرد.

وی همچنین حکم دیوان عالی امریکا در توقیف اموال ایران را برخلاف حقوق بین‌الملل دانست و افزود: این ماجرا نشان داد که امریکا هیچ اراده‌یی در جهت ازبین بردن بی‌اعتمادی میان دو کشور ندارد. باید بدون بهره‌برداری سیاسی شرایطی فراهم شود تا از بروز چنین اشتباهاتی در آینده جلوگیری شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر