تشکیل کمیته ویژه برای بررسی علت توقیف اموال ایران

۱۳۹۵/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۱۱۹

نیکولا پوپوسکی، وزیر امور خارجه مقدونیه که به همراه هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی این کشور به ایران سفر کرده است، دیروز با حسن روحانی، رییس‌جمهوری و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. رییس‌جمهوری کشورمان در این دیدار ضمن تاکید بر امکانات و توانمندی‌های دو کشور برای توسعه و تعمیق سطح همکاری‌ها اظهار کرد که هیچ مانعی در مسیر گسترش روابط همه‌ جانبه تهران و اسکوپیه وجود ندارد. به گزارش «تعادل» به نقل از اداره دیپلماسی رسانه‌یی، روحانی گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و مقدونیه نشان می‌دهد که تاکنون از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور به خوبی استفاده نشده و لازم است در دوره جدید با بهره‌گیری مناسب از فرصت‌ها و امکانات، تحرکی در این روابط ایجاد کرد. وی در ادامه به پیشرفت‌ها و توانمندی‌های فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی در همه زمینه‌ها و ازجمله ساخت راه‌، سد و نیروگاه اشاره کرد و گفت: شرکت‌های ایرانی هم‌اکنون در بسیاری از کشورها فعال هستند و بی‌تردید در مقدونیه نیز قادرند در رقابت‌‎ها با دیگر شرکت‌ها‌ بسیاری از پروژه‌های این کشور را به خوبی و با کیفیت اجرا کنند. رییس‌جمهوری همچنین به تببین ریشه‌های تروریسم و خطر جهانی این معضل پرداخت و اظهار کرد: ایران تجربیات ارزنده‌یی در مبارزه با تروریسم دارد که می‌تواند این تجربیات را در اختیار سایر کشورها ازجمله مقدونیه قرار دهد. وزیر خارجه مقدونیه نیز در این دیدار تاکید کرد: اسکوپیه مصمم به گسترش و تعمیق روابط همه ‌جانبه خود با جمهوری اسلامی ایران است و در همین ارتباط به زودی سفارت خود را در تهران افتتاح می‌کند.


همکاری‌ ایران و مقدونیه

با مشارکت خصوصی‌ها

در همین راستا، وزیر خارجه کشورمان نیز در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای مقدونیه‌یی خود سه حوزه ارتباطات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را ازجمله محور بحث‌های دو طرف عنوان کرد و گفت: تمرکز دو طرف در مباحث اقتصادی بر بخش خصوصی است. وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه این سفر به نفع روابط دو کشور و ثبات و امنیت منطقه و خاورمیانه و بالکان باشد، گفت: اطمینان داریم که با گفت‌وگو، زمینه همکاری گسترده‌یی را خواهیم داشت.


بی احتیاطی دولت گذشته

وزیر خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در مورد مصادره دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در امریکا افزود: اگر به اموال ایران دست‌اندازی شود به طور حتم در زمان لازم در برابر دولت امریکا ادعای خسارت خواهیم کرد. ما اعلام کردیم از ابتدا رای محاکم امریکایی را به رسمیت نمی‌شناخته‌ایم و تصمیم دست‌اندازی به اموال ایران را غیرقانونی می‌دانیم چراکه خلاف مقررات حقوق بین‌الملل است. وی افزود: این موضوع را به آقای کری، وزیر خارجه امریکا تاکید کردم. وی پیش از این هم موضع ما را می‌دانست و از زمانی که محاکم امریکایی اینگونه اقدامات غیرقانونی انجام دادند رسما هم موضع خودمان را اعلام کردیم. ظریف همچنین اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که مانع دسترسی امریکا به اموال ایران شویم و روش آن این است که اجازه ندهیم اموال این کشور وارد امریکا شود و به این موضوع توجه داشته باشیم. وی با تاکید بر اینکه در این زمینه تمام پیگیری‌های حقوقی انجام می‌شود، گفت: دولت تصمیم گرفته کمیته ویژه‌یی تشکیل دهد تا نخست بررسی شود چرا این اتفاق افتاده و برخلاف همه تذکرهایی که داده شده بود، پول ایران در امریکا یا در مواردی که آن کشور به آن دسترسی دارد، سرمایه‌گذاری شده بود. وزیر امور خارجه افزود: دوم اینکه چگونه می‌توان مانع تکرار چنین مواردی شد و سوم اینکه چطور می‌توان مانع اجرای این حکم و دسترسی به اموال ایران شد.

رییس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: متاسفانه یک بی‌احتیاطی در مقطعی انجام شد که منجر به این شده که اموال ایران در اختیار دادگاه‌های امریکایی قرار گیرد. ظریف همچنین گفت: در یک مقطعی شاید 5 یا 6 سال قبل در مورد این اموال تصمیم گرفته شد که در محاکم شرکت کنند به همین دلیل به جای یک رای، دو رای شامل رای اول و رای تجدید نظر هم صادر شد و بعد به دلیل ایرادهای قانون اساسی که وکلا به رای گرفته بودند به مرحله بعدی یعنی دیوان عالی امریکا ارجاع داده شده بود. وی افزود: دیوان عالی کشور امریکا هم به شکلی رای داد که اخیرا شنیدید. متاسفانه این امر تحول جدیدی نیست و مربوط به گذشته است که آخرین مرحله دادرسی آن در روزهای گذشته انجام شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر