اعتبار 500میلیون یورویی برای اتصال ریلی ایران به آذربایجان

۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۰۴۰

محمود واعظی در پایان سفر سه روزه به جمهوری آذربایجان، توسعه گردشگری میان دو کشور را یکی از محورهای مذاکرات در این سفر اعلام کرد و گفت: رییس‌جمهوری آذربایجان درباره برداشتن یا آسان‌تر کردن روادید موافقت کرد تا اتباع ایرانی بتوانند به‌راحتی به این کشور سفر کنند. وی با بیان اینکه الهام علی اف رییس‌جمهوری آذربایجان، به نهادهای این کشور دستور داده تا در زمینه همکاری با ایران فعال باشند، از نهایی شدن زمینه‌های جدید همکاری بین دو کشور در سفر رییس‌جمهوری ایران به جمهوری آذربایجان خبر داد. واعظی در ادامه شروع عملیات ساخت پل ریلی در مرز مشترک ایران و جمهوری آذربایجان را برای آینده روابط اقتصادی دو کشور بسیار مهم توصیف کرد و گام دوم درراستای اتصال خطوط ریلی دو کشور را تکمیل دالان حمل‌ونقل شمال-جنوب و ساخت خط ریلی آستارا-رشت عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنان خود، از توافق برای تخصیص یک خط اعتباری 500میلیون یورویی برای اجرای این خط ریلی در ملاقات با رییس‌جمهوری آذربایجان خبر داد. رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و جمهوری آذربایجان ضمن ابراز رضایت از روند توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف گفت: اسناد امضا شده در جریان این سفر در زمینه همکاری در حوزه صنعتی مربوط به راه‌اندازی طرح‌های مشترک کارخانه داروسازی و خودروسازی در جمهوری آذربایجان بود که فرصت خوبی برای تعامل بخش‌های خصوصی دو کشور فراهم کرد. محمود واعظی مذاکرات انجام گرفته برای گسترش همکاری ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه‌های امور بانکی، نفت و گاز، انرژی برق، بهداشتی و کشاورزی را نیز مهم عنوان کرد و گفت: درراستای توسعه همکاری در بخش کشاورزی قرار شد وزیر کشاورزی کشورمان به جمهوری آذربایجان سفر کند.

به گفته محمود واعظی، موضوع دیگر مورد مذاکره شده در این سفر مربوط به تقویت همکاری بخش‌های خصوصی ایران و جمهوری آذربایجان و حمایت هر چه بیشتر دولت از این همکاری بود که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دو کشور بتوانند در خاک همدیگر سرمایه‌گذاری کنند. رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و جمهوری آذربایجان با مطلوب توصیف کردن گسترش روابط و همکاری دو کشور در عرصه‌های مختلف، از افزایش 53درصدی حجم روابط تجاری ایران و جمهوری آذربایجان در سه ماهه اول سال جاری میلادی در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته خبر داد و افزود: تقویت روابط ایران و جمهوری آذربایجان همچنین موجب افزایش رفت‌وآمد‌های متقابل مردم دو کشور شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و جمهوری آذربایجان که روز چهارشنبه برای حضور در مراسم کلنگ‌زنی پل ریلی روی رود آستارا وارد جمهوری آذربایجان شد، در این سفر سه روزه با الهام علی‌اف رییس‌جمهوری آذربایجان، نخست‌وزیر و وزیران امور خارجه، اقتصادی، کشاورزی و ارتباطات و فناوری اطلاعات دیدار کرد. در جریان این سفر چهار سند همکاری در حوزه داروسازی و خودروسازی به امضا رسید همچنین نشان ملی دوستی جمهوری آذربایجان از سوی الهام علی‌اف به رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری ایران و جمهوری آذربایجان به خاطر خدمات ارزنده برای توسعه روابط و همکاری‌های دو کشور، اعطا شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر