سفر مرکل به ترکیه در رابطه با توافق بر سر پناهجویان

۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۰۳۴

گروه جهان

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، همراه با جمعی از مقامات عالی اتحادیه اروپا درراستای اجرای توافق اخیر این اتحادیه با ترکیه بر سر بحران پناهجویان، عازم منطقه‌یی در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه ‌شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این سفر به مقصد شهر غازی عینتاب در جنوب شرقی ترکیه انجام شده است. براساس توافقی که مقامات اروپایی و کشور ترکیه در اواخر اسفند سال گذشته به آن دست یافتند، اتحادیه اروپا برای بهبود شرایط زندگی حدود ۲میلیون و ۷۰۰هزار پناهجو سوری که اکنون در ترکیه هستند، مبلغ 6میلیارد یورو در طول 4سال به این کشور کمک می‌کند. آسوشیتدپرس می‌نویسد اما حدود یک ماه پس از امضای این توافقنامه، تنها تعداد اندکی از کارشناسان اروپایی برای مشاهده و بررسی شرایط به ترکیه رفته‌اند و در عین حال که اغلب کشورهای اروپایی هم با سختی و اکراه فراوان راضی به پذیرش شمار بیشتری از پناهجویان می‌شوند.

در این شرایط مرکل همراه با دونالد تاسک رییس شورای اتحادیه اروپا، فرانس تیمرمنز معاون شورای اتحادیه اروپا و احمد داووداوغلو نخست‌وزیر ترکیه، با هدف ترغیب شهروندان اروپایی و ترکیه‌یی به اجرای این توافقنامه در شهر غازی عینتاب گردهم می‌آیند. آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، گروه‌های حقوق بشری و برخی نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا صریحا از توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر بازگرداندن پناهجویان از یونان به ترکیه انتقاد کرده و آن را از نظر اخلاقی و قانونی دارای اشکال دانسته‌اند. منتقدان این طرح می‌گویند که ترکیه جای مناسبی برای پناهجویان نیست، چه از نظر امنیتی و چه از نظر حقوق بشر. شورای اروپا که نهادی حقوق بشری و جدا از ساختار اتحادیه اروپاست، چهارشنبه با صدور قطعنامه‌یی از توافق اتحادیه اروپا و ترکیه به‌شدت انتقاد کرد و آن را در بسیاری از موارد ناقض حقوق بشر دانست. آسوشیتدپرس براساس گزارش عفو بین‌الملل می‌نویسد که ترکیه در سه ماهه گذشته روزانه حدود ۱۰۰پناهجوی سوری را به سوریه فرستاده ا‌ست. این درحالی‌ است که اتحادیه اروپا اطمینان داده بود ترکیه متعهد شده مطابق قوانین بین‌المللی از پناهجویان حمایت کند. هرچند ترکیه نیز می‌گوید که سوریه‌یی‌ها را از خاک خود اخراج نمی‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر