اخبار

۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۰۲۶

مذاکره آژانس فضایی روسیه و سازمان فضایی ایران

هیاتی از سوی سازمان فضایی ایران برای مذاکره با آژانس فضایی روسیه به مسکو سفر کرد.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: پیرو سفر روگوزین معاون نخست‌وزیر روسیه به تهران و مذاکرات صورت گرفته بین مسوولان سازمان فضایی ایران و آژانس فضایی روسیه در تهران، هیاتی به ریاست بهرامی معاون وزیر و رییس سازمان فضایی ایران برای ادامه مذاکرات و اجرای توافقات صورت گرفته قبلی به دعوت کاماروف، رییس آژانس فضایی روسیه به مسکو سفر کرد.

نخستین دور این مذاکرات روز سی و یکم فروردین ماه در محل آژانس فضایی روسیه در مسکو با حضور روسا، معاونان هر دو سازمان، نمایندگان دفتر همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست‌جمهوری و نماینده سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد.

با توجه به تاکید روسای جمهور دو کشور مبنی بر توسعه روابط راهبردی فیمابین، مذاکرات در فضایی مثبت و سازنده آغاز شد.

عطف به برنامه فضایی کشور مبنی بر استفاده صلح‌آمیز از فناوری فضایی در برنامه توسعه کشور و پیرو مذاکرات و توافقات قبلی دو سازمان در تهران و مسکو، سازمان فضایی ایران برنامه‌های اجرایی خود از جمله ارتقای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ایستگاه دریافت و پردازش اطلاعات ماهواره‌یی البرز (ماهدشت)، تامین سامانه کامل ماهواره سنجشی برای رفع نیازهای توسعه‌یی و فناوری شامل ماهواره، ایستگاه کنترل و دریافت تصاویر، پرتاب ماهواره‌های دانشجویی، حوزه فضانوردی را برای تداوم همکاری‌های فیمابین اعلام کرده‌اند.


۲۰۱۶ گرم‌ترین سال زمین می‌شود

دانشمندان برآورد کرده‌اند که دمای جهان حتی تا پیش از محقق شدن توافق پاریس به 1.5درجه بالاتر از دوران پیش از صنعتی شدن زمین خواهد رسید. دانشمندان ثبت چنین رقمی را یک علامت هشدار بزرگ می‌دانند و به همین جهت افق ترسیم شده در توافق جهانی پاریس را در معرض خطر می‌بینند. به تازگی گوین اشمیت، رییس انستیتو مطالعات فضایی گادارد ناسا برآورد کرده که میانگین دمای جهان در سال ۲۰۱۶ بین 1.1درجه تا 1.5درجه سانتی‌گراد نسبت به دوران پیش از صنعتی شدن زمین افزایش پیدا می‌کند. پیش‌بینی اخیر این دانشمند برجسته ناسا که در توییتر منتشر شده و توجه کارشناسان سراسر جهان را نیز به خود جلب کرده براساس یک سری مشاهدات آب و هوایی طی ۱۲ماه گذشته صورت گرفته است. در سالی که گذشت، زمین یکی از گرم‌ترین دوران‌های خود را سپری کرد به طوری ‌که دمای این سیاره نسبت به دوران پیش از صنعتی شدن یک درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرد. محاسبات این دانشمند نشان می‌دهد که زمین در سال ۲۰۱۶ گرم‌ترین دوران خود را تجربه خواهد کرد هر چند تصور نمی‌شود این وضعیت مدت زیادی به طول انجامد. اما اشمیت برآورد کرده که سال جاری میلادی گرم‌ترین دوران زمین باشد. البته نهادهایی همچون اداره هواشناسی بریتانیا پیش‌بینی‌های محتاطانه‌تری داشته‌ و اعلام کرده‌اند که در سال ۲۰۱۶ دمای زمین بین ۱ تا 1.2درجه بالاتر از دمای زمین در دوران پیش از صنعتی شدن آن خواهد بود.


طراحی سنسوری

برای حملات صرع

محققان دستگاهی طراحی کرده‌اند که حملات بیماران صرعی را هشدار می‌دهد.

تشخیص به موقع حملات صرع برای مراقبت از این بیماران بسیار مهم و حیاتی است.

تشخیص حملات صرع تنها در بیمارستان ممکن است اما با طراحی سنسور جدیدی که بر پایه تلفن همراه نصب خواهد شد، می‌توان به موقع به بیمار کمک کرد. محققان آلمانی در حال بررسی روش جدید برای بیماران صرعی هستند.

نام این دستگاه EPItect، است و بر اساس سنسوری است که مانند سمعک برای هشدار نشانه‌های صرع عمل می‌کند. این سنسور به گوشی‌های هوشمند و به یک کامپیوتر مرکزی متصل می‌شود و به بیماران، خانواده و پزشکان هشدار را ارسال می‌کند.

بیماری صرع گاهی می‌تواند خطرناک باشد، زیرا ممکن است منجر به تصادفات ناگهانی و حتی خطر مرگ شود.


شکار تصویر سحابی حباب توسط هابل

سحابی حباب یکی از حیرت‌آور‌ترین صحنه‌های خلقت را با داشتن قطری به اندازه چند سال نوری به خود اختصاص داده است.

قطر سحابی حباب ۷سال نوری است که نشان از فعل و انفعالاتی دارد که داخل آن در حال انجام گرفتن است.

در قسمت بالا و سمت چپ این سحابی می‌توان نقطه‌یی درخشان مشاهده کرد که صدهزار بار فروزان‌تر از خورشید و اندازه آن حدود ۴۵بار بزرگ‌تر از خورشید است. این سحابی با صورت فلکی ذات الکرسی ۷۱۰۰سال نوری فاصله دارد و تصویر آن توسط تلسکوپ هابل شکار شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر