اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۰۰۰

خانه‌دار شدن 3هزار و 638نفر از طریق بازار سرمایه

در معاملات هفته گذشته فرابورس ایران تعداد 3هزار و 638نفر با استفاده از 158هزار و 681اوراق حق‌تقدم تسهیلات مسکن وارد فرآیند دریافت تسهیلات از بانک مسکن شدند. حجم معاملات حق‌تقدم تسهیلات مسکن در هفته منتهی به 2اردیبهشت ماه جاری، 215هزار و 518 و ارزش معاملات این اوراق بالغ بر 168میلیارد ریال بود. معاملات حق‌تقدم تسهیلات مسکن از سال89 در شرکت فرابورس ایران آغاز شده که هم‌اکنون بیش از 20نماد حق‌تقدم تسهیلات مسکن در این شرکت معامله می‌شود. براساس بخشنامه بانک مسکن، نرخ سود تسهیلات خرید خانه، فروش اقساطی و جعاله تعمیر مسکن از 18.5 به 17درصد کاهش یافته و نرخ سود تسهیلات مشارکتی نیز 21درصد تعیین شده است. براساس اطلاعیه فرابورس، سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن برای زوجینی که تاریخ عقد آنها از اول فروردین‌85 و بعد از آن باشد (مشروط به استفاده نکردن از تسهیلات طرح92) از 500میلیون ریال به سقف‌های جدید افزایش پیدا کرده است، به‌طوری که سقف تسهیلات برای هر پلاک ثبتی در تهران 100میلیون تومان و در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر مبلغ 80میلیون تومان است که در این صورت اوراق مورد نیاز برای تهران 200برگه و برای شهر‌های بالای 200هزار نفر 160برگه و برای سایر مناطق شهری که 60میلیون تومان برای هر پلاک ثبتی است، 120برگه خواهد بود. سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران 60میلیون تومان و در مراکز استان‌های بالای 200هزار نفر مبلغ 50میلیون تومان است که تعداد اوراق موردنیاز در تهران 120ورقه و در مراکز استان‌ها 100ورقه است.


پذیره‌نویسی دوازدهمین‏ETF ‎‏ فرابورس ایران

پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری دوازدهمین ETF فرابورس ایران که از دیروز آغاز شد به مدت 4روز کاری در شبکه کارگزاری‌های عضو فرابورس انجام می‌شود. واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری «آرمان آتیه درخشان مس» از طریق بازار سوم فرابورس ایران پذیره‌نویسی خواهد شد. سرمایه این صندوق قابل معامله که در سپرده‌ها، گواهی‌های سپرده بانکی و سهام پذیرفته شده در بورس و فرابورس سرمایه‌گذاری می‌کند، 50میلیارد ریال بوده و حداکثر می‌تواند به 10برابر افزایش یابد. ارزش مبنای هر واحد صندوق قابل معامله آرمان آتیه درخشان مس، 10هزار ریال بوده و از مجموع 5میلیون واحد سرمایه‌گذاری این صندوق، یک‌میلیون به‌صورت ممتاز پذیره‌نویسی شده و 4میلیون واحد هم به‌طور عادی پذیره‌نویسی خواهد شد.

طبق این گزارش، هر یک از افراد حقیقی و حقوقی با خرید حداقل یک واحد و تا سقف نامحدود می‌توانند در این صندوق، سرمایه‌گذاری کنند و تسویه معامله نیز یک روز پس از انجام و قطعی شدن آن صورت می‌گیرد؛ البته سقف خرید در هر سفارش نباید بیش از 100هزار واحد باشد. مدیریت صندوق برعهده تامین سرمایه آرمان بوده، موسسه حسابرسی سامان پندار متولی و تامین سرمایه کاردان، بازارگردان آن خواهد بود.


سازمان بورس؛ عضو جدید کمیته رشد و بازارهای نوظهور

رییس کمیته رشد و بازارهای نوظهور آیسکو (سازمان بین‎المللی کمیسیون‎های اوراق بهادار) در نامه‌یی به سازمان بورس و اوراق بهادار کشورمان اعلام کرد که ایران به جمع اعضای این کمیته پیوسته است. این کمیته تلاش خود را به اولویت‌های راهبردی معطوف کرده که از جمله این اولویت‌ها حوزه‌های ارزیابی ریسک، سیاست‌های مرتبط با حاکمیت شرکتی و ظرفیت‌سازی است. در این نامه ابراز امیدواری شده است، سازمان بورس و اوراق بهادار ایران به همراه سایر ارکان، نقش مهمی در پیشرفت نظرات و اولویت‌های این کمیته ایفا کند. پیوستن سازمان بورس و اوراق بهادار به این کمیته باعث ارتقای بیشتر جایگاه بین‌المللی بازار سرمایه ایران از طریق بهبود استانداردها و تبادل اطلاعاتی و فنی با سایر اعضای این کمیته خواهد شد. کمیته رشد و بازارهای نوظهور آیسکو با داشتن 87 عضو از اعضای عادی آیسکو (حدود 75 درصد اعضای عادی) و 12عضو از اعضای پیوسته، بزرگ‌ترین کمیته این سازمان بین‌المللی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر