حساب باندبازها از تحول‌خواهان جداست

۱۳۹۳/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۰۰



فراز جبلی مسعود خوانساری معاون اسبق وزارت راه و ترابری و رییس سابق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی است که اکنون ریاست کمیسیون حمل‌و‌نقل اتاق بازرگانی تهران را بر‌عهده دارد. وی در آخرین انتخابات ریاست اتاق بازرگانی ایران با اختلاف کمی از غلامحسین شافعی شکست خورد. این روزها وی به‌همراه پدرام سلطانی در حال گسترش گروهی از تحول‌خواهان هستند که به‌قول خودشان مشی اعتدال را در پیش گرفته‌اند و با گروهی که در سال82 با نام تحول‌خواهی به قدرت رسید زاویه پیدا کرده‌اند. با وی درباره شرایط این دوره انتخابات به گفت‌وگو نشستیم.


معمولا اتاق بازرگانی حالتی دو‌قطبی دارد اما در این دوره انتخابات به نظر می‌رسد بیش از دو گروه در انتخابات حضور دارند. علت این موضوع چیست؟

اتاق بازرگانی سال‌ها از مشکلاتی رنج می‌برد که آن حکومت یک گروه سنتی بود. این گروه به نیروهای جوان اجازه ورود نمی‌داد و در عمل به مدت 25سال اتاق در انحصار این گروه بود و هیچ نوآوری در آن رخ نداد و نتیجه آن سکون بود.

برخلاف تصور طیف حاکم از آنجایی‌که در آن دوران، صدایی از اتاق بیرون نمی‌آمد این تشکل برای مردم نیز شناخته‌شده نبود. سال82 تحول‌خواهان توانستند اتاق تهران را از ایران جدا کنند و تهران جایگاهی ویژه پیدا کرد و این حرکت از سوی شهرستان‌ها هم دنبال شد. در‌واقع «خاموشی» هر ایده‌یی که داشت در این 25سال پیاده کرده بود و در سال84 با روی کار آمدن رییس جدید اتاق، شعفی جدید در اتاق ایجاد شد.

در این دوران اتاق به‌خاطر گزارشات تخصصی و ارتباط خوب با مجلس مطرح شد و جایگاهی ویژه پیدا کرد. در‌واقع تغییرات اتاق را باید به پای تحول‌خواهی در سال82 گذاشت.

روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تغییری در شرایط اتاق بازرگانی ایجاد کرده است؟

امسال با آمدن دولت جدید باید شاهد توسعه و رشد باشیم و مراقب باشیم که دچار افراط نشویم. همان اندازه که پافشاری روی سنت مضر است تغییرات و برهم‌زدن تمام اصول هم خطرناک است.

در دولت تدبیر و امید باید تعادل داشته باشیم و در هیچ مسیری تندروی نکنیم. آقایی می‌گفت اتاق جای عصا به‌دستان است. این یعنی بستن اتاق و ظلم به مملکت و آموزش ندادن به جوانان. آن سوی طیف نیز نباید کلا تجربه را کنار بگذارد چرا که این کار به‌همان اندازه خطرناک است. باید جوانان‌ دارای فکر و علم در کنار باتجربه‌ها در اتاق حضور داشته باشند.

یعنی شما معتقدید که تحول‌خواهان هم دچار افراط شده‌اند؟

نمی توان حکم کلی درباره هیچ‌کس داد و بگوییم تمام اعضای یک طیف دارای ویژگی خاصی هستند. بلکه من معتقدم اگر هر طیف بخواهد تنها حرف خودش را بزند نیاز به یک طیف اعتدالی هم وجود دارد. درواقع جواب سوال اول شما که چرا امروز طیف‌های زیادی در اتاق وجود دارد در همین است. با این وجود من هم معتقد هستم که باقی‌ماندن در تفکرات قدیمی خطرناک است.

امروز شما و آقای سلطانی و اعضای دیگر مدعی تحول‌خواهی در اتاق بازرگانی هستید. گروهی مانند آقای بهزادیان هم که با شما دچار زاویه شده‌اند هم ادعای رهبری طیف تحول‌خواهان را دارند. تحول‌خواه واقعی کدام گروه است؟

پوسته را نمی‌توانیم بگیریم و بگوییم تحول. بحث ما پوسته نیست بلکه ریشه است. این موضوع در مجمع فعالان هم وجود دارد و بسیاری از اعضای مجمع فعالان توسعه هم حرف‌های مربوط به عصا به‌دستی را قبول ندارند. به‌هر‌حال واقعیت این است که تحول اسمی زیبا و قشنگ است که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را رد کند. مهم عمل است. کسی که به‌دنبال تعادل است تحول‌خواه واقعی نامیده می‌شود.

کسانی که دنبال تسویه‌حساب، جناح‌بازی و تمامیت‌خواهی هستند تحول‌خواه نیستند. اینکه گروهی آمده‌اند تا باند خود را به‌پا کنند و با گذشته‌ها تسویه‌حساب کنند بسیار خطرناک است.

برنامه جدید شما چیست؟ درصورت ریاست چه برنامه جدیدی را اجرا خواهید کرد؟

این دوره، دوره اعتدال و میانه‌روی است. ما به‌دنبال این هستیم که همه صاحبان فکر در اتاق بازرگانی بتوانند صحبت کنند و در عین‌حال تعاملی مثبت با دولت داشته باشیم. واقعیت این است که 85درصد اقتصاد ایران دولتی است پس نباید درمقابل آنها بیایستیم بلکه باید با آنها تعامل کنیم. ما نه به‌دنبال تندروی هستیم و نه کندروی بلکه برنامه‌های خود را در سه رکن تساهل، گفت‌وگو و سازش دیده‌ایم. در همین سه مورد کل برنامه‌های ما خلاصه شده است و به‌دنبال این هستیم که از تمام افراد میانه‌رو فارغ از هر طیف و گروهی که به آن وابسته هستند استفاده کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر