رفت‌و آمدهای سینوسی شاخص کل

۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۹۹۸

گروه بورس|

در نخستین روز هفته جاری، بازار سرمایه با هیجان کار خود را آغاز کرد و در ساعات ابتدایی دادوستد، شاخص کل بالاتر از 130واحد رشد کرد. اما بعد از طی ساعاتی عرضه‌های سنگین روی برخی نمادهای خودرویی و بانکی سبب افت 30واحدی شاخص شد اما به دلیل گشایش شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه و تاثیر‌گذاری 70واحدی آن به همراه تاثیر 59واحدی شرکت سایپا، نهایتا شاخص کل با 12واحد افزایش به کار خود پایان داد.

بر همین اساس در پایان معاملات نخستین روز از هفته جاری، شاخص کل بورس تهران با افزایش 12واحدی به رقم 78هزار و 281واحد رسید. شاخص‌های منتخب نیز به جز شاخص بازار اول، رشد دسته جمعی داشتند به‌طوری‌که شاخص کل هم‌وزن با رشد 37واحدی عدد 13هزار و 459واحد را تجربه کرد، شاخص سهام آزاد شناور با 60واحد افزایش به رقم 87هزار و 288واحد رسید. شاخص بازار دوم نیز با 169واحد افزایش به رقم 170هزار و 928واحد دست یافت، اما شاخص بازار اول با کاهش 14واحدی عدد 54هزار و 825واحد را تجربه کرد.

طی این معاملات در نماد معاملاتی 3 شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با 75واحد، گروه سایپا با 59واحد و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با 19واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 53واحد، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با 37واحد و بانک ملت با 22واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. در نهایت ارزش کل معاملات روز گذشته بورس تهران به بیش از 248میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 37میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 77هزار و 798 نوبت دادوستد بود.

طی معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، حق تقدم خرید سهام بیمه ملت، حق تقدم خرید سهام ایران یاسا تایر و رابر، بیمه دانا، فنرسازی خاور، سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران، سیمان هگمتان، سیمان کردستان، سیمان فارس و خوزستان، حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس و اوراق گواهی سپرده عام بانک گردشگری، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های هنکل پاک‌وش، کارخانه فارسیت دورود و حق تقدم خرید سهام صنایع لاستیکی سهند متوقف شدند.

از سوی دیگر، در نماد معاملاتی حق تقدم بانک آینده اندکی کمتر از 160میلیون برگه حق تقدم به ارزش بیش از 1.5میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده حقوقی به کدهای درون‌گروهی جابه‌جا شد. در نماد معاملاتی ایران‌خودرو نیز 12میلیون سهم به ارزش کمتر از 4هزار میلیارد تومان کدبه‌کد شد. نماد معاملاتی گسترش صنایع انرژی آذراب نیز از سوی سهامدار عمده خود با کدبه‌کد شدن 8میلیون سهم به ارزش بیش از 2میلیارد تومان روبه‌رو بود. 5میلیون سهم پتروشیمی مبین نیز به ارزش بیش از 2میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کدبه‌کد شد.

بر اساس این گزارش، دیروز گروه خودروسازان به لیدری نماد معاملاتی سایپا، شاهد تحرک بازارگردان‌ها و حمایت صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف ترسیم الگوهای جدید حمایتی سهام این گروه بود. در این بین موضوع عرضه سهام جدید از محل سود انباشته در مجموعه گروه سایپا و لزوم عرضه این سهم به قیمت دلخواه سهامدار عمده باعث شده تا شائبه افزایش قیمت سهام هیجانی این گروه دوباره بر سر زبان‌ها بیفتد. بنابراین در نماد معاملاتی گروه سایپا بیش از 85میلیون سهم به ارزش بیش از 12میلیارد تومان در دامنه نوسان مثبت قیمتی در حالی معامله شد که این سهم در پایان معاملات دیروز به لطف حمایت حقوقی صف خرید 19میلیون سهمی را برای خود حفظ کرد.

در طرف دیگر بازار و در گروه‌های معدنی نیز همسو با رشد قیمت جهانی به‌ویژه سنگ آهن، دیروز بازار سهام با افزایش تقاضا به‌ویژه از سوی سهامداران حققیقی در نماد معاملاتی چادرملو روبه‌رو بود، هرچند غلبه عرضه سهام روندی متعادل را به معاملات این سهم حاکم کرد.


عبور ارزش معاملات فرابورس از 5هزار و 210میلیارد ریال

در نخستین روز هفته جاری و درمجموع 260میلیون ورقه بهادار در 12هزار نوبت به ارزش 5هزار و 210میلیارد و 300میلیون ریال در بازار فرابورس ‏مورد معامله قرار گرفت. آیفکس هم که در ابتدای ساعت بازار بیش از 3واحد بالا رفته بود، در پایان با رشد 1.7واحدی روی ‏عدد 794.61واحد بسته شد. بیشترین حجم و ارزش معاملات در بازار سهام نیز متعلق به خرید و فروش 11میلیون سهم ذوب آهن اصفهان به ارزش 29میلیارد ‏ریال بود و نماد شرکت‌های پالایش نفت تهران، بانک دی و سرمایه‌گذاری مسکن تهران پربیننده‌ترین نمادهای دیروز بودند. ‏

بازار فرابورس در چهارمین روز اردیبهشت‌ماه سال 95 شاهد عرضه اولیه نخستین اوراق اجاره ‏دولت در نماد «اجاد1» با کشف قیمت 880هزار ریالی بود و به این ترتیب بیشترین ارزش معاملات روز گذشته فرابورس در این نماد ‏رقم خورد. سهام شرکت‌های آهن و فولاد ارفع، کوثر مرکزی و بانک سرمایه با بیشترین افزایش قیمت مواجه شدند و شرکت‌های نیرو ‏سرمایه، باغمیشه و فولاد هرمزگان بیشترین افت قیمت را داشتند. ‏ در بازار اول 13میلیون و 900هزار ورقه بهادار به ارزش 31میلیارد ریال و در بازار دوم 39میلیون ورقه بهادار ‏با رقم 143میلیارد ریال دادوستد شد. ‏

در بازار اوراق با درآمد ثابت، بالاترین حجم و ارزش معاملات مربوط به دادوستد 5میلیون اوراق اجاره دولت بود. همین‌طور ‏ارزش معاملات دیروز در 4 نماد اسناد خزانه اسلامی از 69میلیارد ریال گذشت. در روز گذشته، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در محدوده 745 تا 800هزار ریال دست به دست شد و بالاترین ‏قیمت این اوراق در نماد بهمن‌ماه 94 رقم خورد. بالاترین حجم و ارزش معاملات ‏ETF‏ نیز متعلق به معامله 880هزار سهم صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان بود؛ ‏ضمن آنکه پذیره‌نویسی واحدهای ‏ETF‏ آرمان آتیه درخشان مس در نماد «آتیمس» از دیروز آغاز شد. ‏


عرضه ۱۸هزار تن محصول در تالار پتروشیمی

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران دیروز ۴ اردیبهشت‌ماه، شاهد عرضه ۱۸هزار و ۷۵۸تن انواع مواد شیمیایی، مواد پلیمری، قیر، لوب کات و وکیوم باتوم بود. طی این روز و در تالار صادراتی نیز ۷هزار تن قیر شرکت‌های انرژی تجارت سام و اترا کران انرژی و ۱۰۰ تن گوگرد پودر شرکت پرتو گوگرد آسیا به صورت نقدی عرضه شد.

این گزارش حاکی است، تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران در این روز شاهد عرضه یک هزار و ۵۰۰تن گندم دوروم کرمانشاه، خوزستان، فارس، کرمان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر