سینما نیاز به سازوکار جدید برای ورود سرمایه دارد

۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۹۹۱

بهروز فرجی فیلمنامه‌نویس و کارگردان اعتقاد دارد مدیران سینمایی باید سازوکار جدیدی را برای ورود سرمایه به تولید فیلم طراحی کنند تا سرمایه‌گذاران از حضور در سینما سرخورده نشوند.

بهروز فرجی فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان سینما که از سال۹۳ پروانه ساخت دو تله فیلم «مرخصی» و «بوستان محسن» را گرفته درباره علت ساخته نشدن آنها گفت: «به‌دلیل شرایط نامناسب مالی در سینما و تلویزیون روند ساخت این دو تله‌فیلم که مضمونی اجتماعی دارند، مسکوت مانده است. حتی نتوانستیم سرمایه‌گذاری را پیدا کنیم که رقم ناچیز ۲۰میلیون تومان را هم به ساخت این فیلم‌ها اختصاص دهد. با این دو اثر، اکنون فیلمنامه‌های آماده ساخت من به عدد۳۵ رسیده است.»


روند غلط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

وی افزود: «زمینه ورود سرمایه‌گذاران به حوزه تولید فیلم توسط مسوولان سینمایی همچنین فیلمسازان به‌درستی فراهم شد. به‌عنوان مثال فیلمسازان معمولا در پیش‌بینی هزینه‌های تولید اغراق کرده و مثلا درباره فیلمی که می‌توان آن را با ۱۰۰میلیون جمع کرد، یک رقم نجومی به سرمایه‌گذار پیشنهاد می‌دهند. او نیز تمام هزینه‌ها را تقبل کرده، اما درنهایت با فیلمی ضعیف روبه‌رو می‌شود.»

نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «خط‌ها و سایه‌ها» ادامه داد: «سرمایه‌گذار که تهیه‌کننده یا کارگردان نیست تا با سازوکارهای تولید فیلم آشنا باشد، بنابراین زمانی که متوجه می‌شود در این حیطه دنبال سراب بوده دیگر وارد آن نمی‌شود. این مساله نشان می‌دهد که مسوولان و مدیران سینمای ایران باید سازوکار جدیدی برای ورود سرمایه در تولید فیلم طراحی کنند.» بازیگر فیلم «دادستان» همچنین به برخی فیلم‌های فاخری که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تولید شده‌اند، اشاره کرد و گفت: «در مقابل بسیاری از فیلم‌های ضعیف، آثار فاخری هم بودند که با مشارکت بخش خصوصی تولید شده، اما از روند اکران و پخش مناسب بازمانده‌اند.»


فیلم‌های پرهزینه کمکی به فرهنگ نمی‌کنند

فرجی از فراگیر شدن ساخت فیلم‌های پرهزینه در سینمای ایران نیز انتقاد کرد: «بررسی فیلم‌هایی که در این دهه‌ها به مرحله نهایی جایزه اسکار راه پیدا کرده‌اند، درس خوبی به فیلمسازان می‌دهند. جایزه اسکار و دیگر جوایز معتبر سینمایی که حضور در آنها باعث اعتبار و درنتیجه هرچه بیشتر دیده شدن فیلم‌ها می‌شود این سال‌ها بیشتر به موضوع و محتوا بها می‌دهند.»

وی همچنین بااشاره به این نکته که همه فیلم‌های ایرانی که در جوایز معتبر سینمایی درخشیده‌اند فیلم‌های کم‌هزینه‌یی در ساخت بوده‌اند، گفت: «همه شاهد بودند که مثلا فیلم‌‌ کم‌هزینه‌یی مانند «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی اسکار می‌گیرد یا فیلمی چون «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی به مرحله نهایی و پنج فیلم برگزیده این جایزه راه پیدا می‌کند.»

بازیگر فیلم «آخرین پرواز» فیلم‌های مهم و تاثیرگذار ساخته شده در سال گذشته را نیز فیلم‌های کم‌هزینه‌یی خواند و عنوان کرد: «از میان فیلم‌هایی که در جشنواره فجر سال گذشته به نمایش در آمد، تنها چند فیلم به طریق نگاتیو فیلمبرداری شد، اما باقی فیلم‌های مهم مانند «ابد و یک روز» برای کم‌شدن هزینه‌های ساخت با دوربین‌های ویدیویی ساخته شده بودند.»

فرجی در پایان گفت: «در این چند سال اخیر فیلمنامه‌هایی را که نتوانستم به مرحله ساخت برسانم، در قالب کتاب منتشر کردم. در سال۱۳۹۲ دو مجموعه فیلمنامه من با نام‌های «برمی‌گردیم انار بچینیم» و «هشت دقیقه پایانی» منتشر شد. امسال کتاب «جنین‌های کاغذی» حاوی ۶۰طرح فیلمنامه سینمایی را در دو جلد از سوی انتشارات اندیشگان در دست انتشار دارم. قرارداد انتشار باقی فیلمنامه‌هایم نیز با انتشارات نظری بسته شده است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر