کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۹۸۸

تکذیب آلودگی آب کشور

ایرنا| مدیر دفتر نظارت بر بهداشت آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب (آبفا) کشور شنبه با رد خبرهای منتشر شده در فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه مبنی بر استفاده از مواد خطرناک در ضدعفونی کردن آب‌های آشامیدنی در کشور گفت: ماده‌یی که با نام «سیترو گلیسیرین هیدروکلراید» از آن یاد می‌شود، اصلا وجود خارجی ندارد و حتی در فرهنگ مواد دارویی نیز چنین نامی دیده نمی‌شود. هوشیار اعظم‌واقفی، تاکید کرد: در ایران و بسیاری کشورهای جهان برای ضدعفونی و گندزدایی آب موادی از خانواده کلر استفاده می‌شود که شامل گاز کلر، هیپوکلریدکلسیم و هیپوکلریدسدیم است و در پاره‌یی مواقع از ازن زنی یا اشعه ماورای بنفش نیز به‌عنوان مواد مکمل استفاده می‌شود. اعظم‌واقفی گفت: وزارت بهداشت و درمان نیز نظارت و کنترل دایمی بر این موضوع مهم دارد و بدون مجوز آنها هیچ ماده‌یی استفاده نمی‌شود.


ثبت پتنت پژوهشگاه صنعت نفت در امریکا

واحد خبر پژوهشگاه صنعت نفت| درخواست حق ثبت اختراع فرآیند تولید پیوسته نانو لوله‌های کربنی در کشور امریکا مورد تایید قرار گرفت و حقوق انحصاری مربوطه به پژوهشگاه اعطا یا به اصطلاح Grant شد. اختراع فرآیند تولید پیوسته نانو لوله‌های کربنی که حقوق انحصاری آن در سال1390 توسط اداره ثبت اختراعات اتحادیه اروپا به پژوهشگاه صنعت نفت اعطا شده بود، در سال1394 نیز در امریکا به مرحله اعطا یا Grant رسیده است.

بر پایه این گزارش، مالک اصلی این اختراع که از تلاش‌های محققین مرکز تحقیقات نانو فناوری حاصل شده است، پژوهشگاه صنعت نفت است. این اختراع پیش از این نیز در کشورهای منتخب عضو اداره ثبت اختراعات اروپا نیز به مرحله اعطا رسیده بود. بر پایه این گزارش، این اختراع به تولید انواع نانو لوله‌های کربنی تک دیواره، دو دیواره و چند دیواره می‌پردازد و امکان کنترل قطر در آن وجود دارد و از مزایای این اختراع می‌توان به رابطه معکوس بازدهی و هزینه نسبت به روش‌های دیگر اشاره کرد که میزان بازدهی بالا و هزینه تمام شده آن پایین است.


IPC در هیات تطبیق مجلس باقی مانده است

ایسنا| سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تشریح آخرین وضعیت قراردادهای جدید نفتی، اظهار کرد: صنعت نفت به‌شدت نیازمند سرمایه‌گذاری بوده و براساس قانون وظیفه وزارت نفت تدوین الگوی جدید قراردادها برای جذب سرمایه‌گذاری است. حسین امیری‌خامکانی گفت: در حال حاضر باتوجه به حساسیت نسبت به این مساله و بنا به نظر رییس مجلس، رسیدگی به این قراردادها در دستور کار هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین است اما هنوز گزارشی ارائه نشده است. وی با بیان اینکه ساعت‌ها با نمایندگان و مسوولان در این رابطه جلسه داشته‌ایم، اظهار کرد: هنوز هیچ قراردادی تا الان به امضا نرسیده و وزارت نفت هم قطعا منافع ملی را در این موارد دنبال می‌کند.


بازگشایی فاینانس چینی 5طرح پتروشیمی

مهر| معاون وزیر نفت با بیان اینکه پس از بازگشایی فاینانس چینی ۵طرح پتروشیمی، بعید است فاینانس سایر طرح‌ها بازگشایی شود، گفت: دو طرح جدید پتروشیمی حتی فاینانس چینی‌ها را پس داده‌اند.

مرضیه شاهدایی درباره آخرین وضعیت بازگشایی فاینانس چینی طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی ایران، گفت: تاکنون فاینانس پنج طرح پتروشیمی ازسوی چینی‌ها بازگشایی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در حال حاضر فاینانس طرح‌های پتروشیمی بوشهر، سیراف، لردگان، کیمیای پارس خاورمیانه و مسجدسلیمان بازگشایی شده است، تصریح کرد: در طول چند سال اخیر چندین طرح پتروشیمی در صف بازگشایی فاینانس‌های چینی قرار داشته‌اند اما بعید است که فاینانس برای طرح جدید پتروشیمی ایران بازگشایی شود. معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه حتی اخیرا برخی شرکت‌ها و طرح‌های پتروشیمی فاینانس‌های چینی‌ها را پس داده‌اند، اظهار داشت: تاکنون فاینانس چینی برخی طرح‌های جدید پتروشیمی همچون هنگام، لاوان و... پس داده شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر