چانه‌زنی با آفریقای‌جنوبی بر سر قیمت فروش نفت

۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۹۸۷

شانا|

وزیر نفت نشست دوحه را قدم خوبی برای همکاری اوپک و غیراوپک دانست و گفت: ایران از هر اقدامی برای تنظیم و پایدار کردن بازار حمایت می‌کند. بیژن زنگنه وزیر نفت صبح روز شنبه ٤ اردیبهشت ماه در حاشیه دیدار با وزیر انرژی آفریقای‌جنوبی در پاسخ به این سوال که آیا ایران با توجه به نشست دوحه تولید نفت خود را افزایش داده و به دوران قبل از تحریم‌ها برمی‌گردد، گفت: تولید نفت ایران به دوران قبل از تحریم‌ها بسیار نزدیک شده است و تولید نفتمان یک میلیون بشکه بعد از لغو تحریم‌ها افزایش یافته که این روند تا رسیدن به سهم ایران پیش از تحریم‌ها از بازار ادامه دارد. وی با اشاره به نشست دوحه تصریح کرد: ایران از هر برنامه‌یی برای تنظیم و پایدار کردن بازار حمایت می‌کند؛ ضمن اینکه نشست دوحه را قدم خوبی می‌دانیم گرچه نتوانست به نتیجه برسد اما شروع بحث خوب بود به این صورت که بین اعضای اوپک و غیراوپک همکاری شود و تولیدکنندگان بزرگ اوپک هم بپذیرند که باید کاری برای تغییر وضع بکنند. زنگنه با اشاره به کاهش قیمت نفت یک روز قبل از نشست دوحه گفت: با این حال پس از برگزاری نشست دوحه، قیمت نفت روند نزولی نیافت زیرا جریان بازار و خواست تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برای اقتصاد جهانی این است که قیمت‌های نفت در سطح جهانی باید افزایش داشته باشد. وی ادامه داد: این مساله سبب می‌شود تا بلندمدت عرضه و تقاضا و به ویژه بخش عرضه بتواند به سرمایه‌گذاری بپردازد تا در آینده کمبود عرضه‌یی ایجاد نشود و دوباره با شوک قیمتی جهش رو به بالا روبه‌رو نشویم.

بیژن زنگنه، وزیر نفت صبح روز شنبه، چهارم اردیبهشت ماه پس از دیدار با تینا جومت پترسون، وزیر انرژی آفریقای‌جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به سفر جاکوب زوما، رییس‌جمهوری آفریقای‌جنوبی به تهران، در این ملاقات درباره همکاری‌های تهران و پرتوریا در حوزه نفت و انرژی مذاکره کردیم. وی با بیان اینکه ایران پیش از تحریم‌ها ٤٠درصد نفت مورد نیاز آفریقای‌جنوبی را تامین می‌کرد و یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت به این کشور بود، افزود: درجریان تحریم‌ها این مقدار به صفر رسید و اکنون به دنبال باز کردن این مسیر بسته هستیم و مذاکراتی در حال انجام است که امیدواریم به نتیجه برسد. وزیر نفت تصریح کرد: هم‌اکنون بحث اصلی بر سرقیمت است و ایران هم اعلام کرده است قیمتی را می‌پذیرد که قیمت رقابتی بازار باشد. زنگنه با اشاره به زمینه‌های دیگر همکاری با آفریقای‌جنوبی ادامه داد: همچنین قراراست، قرارداد همکاری فناورانه برای توسعه دانش فنی در حوزه GTL با پژوهشگاه صنعت نفت امضا شود. وی با بیان اینکه طرف آفریقایی ایران را به سرمایه‌گذاری در ساخت پالایشگاه در آفریقای‌جنوبی دعوت کرده است، گفت: از آنها دعوت کرده‌ایم که پیشنهاد خود را ارائه دهند ضمن اینکه متقابلا ایران نیز از آنها دعوت کرده است مانند گذشته در بخش پالایشی و پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری کنند.زنگنه گفت: شرکت آریاساسول آفریقای‌جنوبی پیش‌تر سرمایه‌گذاری موفقی در صنعت پتروشیمی ایران انجام داد، اما پس از تحریم‌ها ناگزیر از این سرمایه‌گذاری مشترک کناره‌گیری کرد. وی با اشاره به ظرفیت خوب شرکت‌های آفریقای‌جنوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران گفت: انتظار می‌رود امروز یک‌شنبه، پنجم اردیبهشت ماه یک یادداشت تفاهم در زمینه انرژی میان تهران و پرتوریا امضا شود.

همچنین روز گذشته وزیر نفت با وزیر انرژی سوئد نیز دیدار داشت. بیژن زنگنه در دیدار با ابراهیم بایلان، وزیر انرژی سوئد به همکاری دو کشور در بخش‌های مختلف انرژی اشاره کرد و گفت: البته این همکاری در بخش نفت در گذشته محدود بوده است. وی با بیان اینکه دو کشور بیشتر در حوزه‌های فناورانه با یکدیگر ارتباط داشته‌اند، تصریح کرد: شرکت‌های سوئدی «آس‌آ» و «ای‌بی‌بی» هم‌اکنون در بخش برق در ایران فعال هستند. وزیر نفت آذرماه پارسال در دیداری با میکاییل دامبرگ، وزیر امور شرکت‌ها و نوآوری سوئد با بیان اینکه ظرفیت همکاری دو کشور در بخش انرژی پیش از این نیز وجود داشته و قابل گسترش است، اظهار کرده بود: در زمینه ماشین‌های مورد نیاز صنعت نفت پیش از این همکاری‌هایی با شرکت‌های سوئدی وجود داشته و در دوران پساتحریم این شرکت‌ها می‌توانند با مشارکت شرکت‌های ایرانی اقدام به ساخت این ماشین‌آلات کنند. زنگنه بهینه‌سازی مصرف انرژی، پتروشیمی و ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات را مهم‌ترین زمینه‌های همکاری میان ایران و سوئد بیان کرده بود. شایان ذکر است که شرکت‌های سوئدی همچنین برای همکاری در آب‌های عمیق دریای خزر اعلام آمادگی کرده بودند و تجربه حفاری در آب‌های عمیق دریای شمال را در کارنامه خود دارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر