ظرفیت مسافری مهرآباد 2 برابر می‌شود

۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۹۷۹

گروه راه‌ و شهرسازی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با تشریح جزئیات امضای سند همکاری با فرودگاه میلان ایتالیا برای ساخت ترمینال جدید مسافری در فرودگاه مهرآباد گفت: در صورت تبدیل این تفاهمنامه به قرارداد، یک ترمینال مسافری با مساحت ۸۰هزار مترمربع در فرودگاه مهرآباد احداث می‌شود.

جزییات ساخت ترمینال جدید مسافری در فرودگاه مهرآباد در شرایطی تشریح شده است که پیش از این شیرمحمدی، کارشناس فرودگاهی به «تعادل» گفته بود: سرمایه‌یی که صرف ساخت ترمینال جدید در فرودگاه رو به تعطیلی مهرآباد می‌شود، باید در فرودگاه امام‌خمینی (ره) هزینه شود، چراکه با بهره‌برداری از سایر فازهای این فرودگاه، علاوه بر مدیریت ترافیک هوایی شهر تهران، نزدیک به 100هزار شغل به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود که این رقم معادل 5درصد جمعیت بیکار ایران است. به گزارش ایسنا، رحمت‌الله مه‌آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به جزییات امضای تفاهمنامه با فرودگاه میلان برای احداث ترمینال مسافری در فرودگاه مهرآباد و امضای تفاهمنامه با شرکت ویتالی ایتالیا برای ساخت ترمینال مسافری در فرودگاه تبریز اظهار کرد: طی هفته گذشته یک تفاهمنامه با فرودگاه میلان ایتالیا به عنوان یکی از فرودگاه‌های معتبر و مجهز اروپا برای سرمایه‌گذاری، طراحی و احداث یک ترمینال بزرگ مسافری در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به مساحت ۱۲۰هزار مترمربع منعقد شد که در فاز نخست، این ترمینال به وسعت ۸۰هزار مترمربع احداث و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و در آینده نیز به تناسب نیاز تا ۱۲۰هزار مترمربع توسعه می‌یابد. وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از این ترمینال مسافری ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه‌ بین‌المللی به ۲برابر وضع موجود افزایش می‌یابد، افزود: در حال حاضر ظرفیت اعزام و پذیرش در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد سالانه حدود ۱۴میلیون مسافر است که با احداث ترمینال جدید مسافری با ظرفیت ۸۰هزار مترمربع، به همین میزان به ظرفیت مسافری این فرودگاه افزوده می‌شود. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برآورد سرمایه‌گذاری ساخت ترمینال مسافری جدید در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد را ۲۵۰میلیون یورو اعلام کرد و ادامه داد: در کنار این ترمینال، فضاسازی و ساخت پارکینگ برای ۶هزار دستگاه خودرو نیز در نظر گرفته شده است. مه‌آبادی، احداث ترمینال مسافری در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد با سرمایه‌گذاری خارجی را بزرگ‌ترین رویداد توسعه‌یی در صنعت فرودگاهی بعد از انقلاب عنوان کرد و گفت: البته این سند همکاری‌ها باید بعد از جلسات کارشناسی و بررسی ابعاد مختلف به قرارداد تبدیل شوند تا جنبه اجرایی داشته باشند، چراکه در جلسات فنی و تخصصی باید مدل و فرآیندهای سرمایه‌گذاری، ساختار و چگونگی اجرای پروژه‌ها مشخص ‌شوند. وی همچنین درباره جزییات امضای سند همکاری با شرکت ویتالی ایتالیا برای توسعه فرودگاه بین‌المللی تبریز گفت: بر اساس این تفاهمنامه یک ترمینال مسافری در فرودگاه بین‌المللی تبریز با مساحت ۵۰هزار مترمربع طراحی می‌شود که در فاز نخست ۲۰هزار مترمربع از این ترمینال احداث و به بهره‌برداری می‌رسد و در صورت نیاز امکان توسعه آن تا ۵۰هزار مترمربع در آینده نیز وجود دارد. مه‌آبادی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری این دو پروژه به‌طور کامل توسط طرف خارجی انجام می‌شود، افزود: سرمایه‌گذاری توسط طرف خارجی، انتقال دانش فنی در حوزه ساخت و توسعه فرودگاه و استفاده از تجارب جهانی، اهم اهداف در تبدیل این تفاهمنامه‌ها به قرارداد هستند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، همچنین برآورد اولیه سرمایه‌گذاری برای ساخت ترمینال مسافری در فرودگاه بین‌المللی تبریز را ۵۰میلیون یورو عنوان کرد و گفت: زمان اجرای ترمینال فرودگاه بین‌المللی مهرآباد ۲ تا ۳ سال بعد از انعقاد قرارداد و زمان اجرای ترمینال فرودگاه بین‌المللی تبریز، یک تا یک سال‌ونیم بعد از انعقاد این قرارداد است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر