کمترین میزان کاهش ارزش پول ملی در تهران

۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۹۷۴

بررسی کاهش ارزش پول نسبت به تورم و شاخص مواد غذایی در 5 سال اخیر

گروه بانک و بیمه محسن شمشیری

یکی از پرسش‌های متداول برای مردم شهرستان‌ها و استان‌های مختلف کشور این است که در مقایسه با شاخص تورم که در دوره 1390 تا 1394 از عدد 100 به عدد 233 رسیده، استان محل زندگی آنها چه وضعیت و جایگاهی در کشور داشته و بیشترین کاهش ارزش پول یا قدرت خرید مردم در کدام استان‌ها بوده و کمترین کاهش ارزش پول یا قدرت خرید مربوط به کدام استان‌ها بوده است؟

به گزارش «تعادل»، شاخص تورم یا سطح عمومی قیمت‌ها در کل کشور در بهمن 1394 عدد 233 را ثبت کرده و 31 استان کشور عدد‌های بین 220 در تهران تا 246 در همدان و سمنان را ثبت کرده‌اند.

براین اساس 31 استان کشور در فاصله عدد‌های شاخص 220 تا 246 قرار داشته‌اند.

البته معنای این شاخص‌ها به معنای گران‌ترین استان‌ها یا ارزان‌ترین استان‌ها نیست بلکه این عدد‌ها نشان می‌دهد که کدام استان‌ها در 5 سال اخیر، با تورم کمتر یا بیشتری مواجه شده‌اند و قدرت خرید یا ارزش پول خود را برای خرید، اقلام مصرفی و... از دست داده‌اند.

اگر این 31 استان را به دو بخش تقسیم کنیم. 14 استان کشور که با کمترین کاهش ارزش پول یا کمترین افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در سال‌های 1390 تا 1394 مواجه شده‌اند به ترتیب شامل استان‌های تهران، البرز، خراسان جنوبی، گلستان، بوشهر، زنجان، هرمزگان، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، مرکزی، کرمانشاه، کرمان، کردستان و خراسان رضوی هستند که کمترین کاهش ارزش پول یا کمترین رشد تورم کالاهای مصرفی را در 5 سال اخیر داشته‌اند.

اما استان‌های دارای بیشترین کاهش ارزش پول ملی یا قدرت خرید به ترتیب شامل استان‌های همدان، سمنان، فارس، ایلام، قم، آذربایجان غربی، گیلان، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران و یزد، خوزستان، قزوین و اصفهان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و لرستان بوده‌اند که نسبت به 5 سال قبل، بیشترین کاهش ارزش پول را داشته‌اند.


تهران کمترین رشد تورم

در مقایسه با شاخص تورم 233 در بهمن 1394، استان تهران با عدد 220، کمترین سطح افزایش قیمت یا کاهش ارزش پول ملی نسبت به سال پایه 1390=100 را داشته است. پس از تهران استان البرز با شاخص 223 قرار دارد که کمترین کاهش ارزش پول و قدرت خرید را در این سال‌ها داشته است. سومین رتبه متعلق به خراسان جنوبی و گلستان با شاخص 231 است. رتبه چهارم را بوشهر و زنجان با عدد 232 دارند. در مقام پنجم نیز هرمزگان با عدد 233 قرار دارد و در رتبه ششم کمترین رشد سطح عمومی قیمت‌ها آذربایجان شرقی و سیستان و بلوچستان با عدد 234 هستند. رتبه هفتم نیز متعلق به استان‌های مرکزی و کرمانشاه، باعدد 235 است. استان کرمان نیز باعدد 237 در رتبه بعدی قرار دارد. کردستان و خراسان رضوی نیز جایگاه بعدی را با عدد 238 دارند.


همدان و سمنان بیشترین کاهش ارزش پول

اما از نظر بالاترین رشد قیمت‌ها در پنج سال اخیر و از سال 1390 تا 1394 می‌توان به استان‌های زیر با بالاترین افزایش سطح قیمت‌ها، یا بیشترین کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید اشاره داشت.

همدان و سمنان باعدد 246 بیشترین رشد قیمت را داشتند.

فارس و ایلام با عدد 244، قم، آذربایجان غربی 243، گیلان، کهگیلویه و بویراحمد با عدد 242، مازندران، یزد و خوزستان با عدد 241، قزوین و اصفهان با عدد 240 و اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و لرستان با عدد 239 در مقام بعدی قرار دارند.

به عبارت دیگر، استان‌های لرستان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری و اردبیل میانگین رشد قیمت‌ها یا کاهش ارزش پول را در 5 سال اخیر داشته‌اند.


بیشترین تورم مواد غذایی، خوراکی و آشامیدنی

بیشترین افزایش شاخص تورم مواد غذایی، خوراکی و آشامیدنی کل کشور که از عدد 100 در سال 1390 به عدد 248 در بهمن 94 رسیده است متعلق به استان‌های گیلان و قزوین با عدد بالای 260 بوده که به خاطر عبوری بودن مسیر قزوین و همچنین گردشگری بودن گیلان و توجه مردم منطقه به خوراک و‌ آشامیدنی، بیشترین رشد تورم مواد غذایی را داشته‌اند.

اما استان‌ها و شهرهای توریستی و زیارتی به ترتیب شامل قم، همدان، خوزستان، سمنان، مازندران، فارس، بوشهر، اصفهان در رتبه‌های بعدی با ثبت عدد شاخص تورم مواد غذایی بالای 250 قرار دارند.

در رتبه سوم نیز استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، ایلام، زنجان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، مرکزی و یزد قرار داشته‌اند.

کمترین رشد تورم مواد غذایی و کاهش قدرت خرید یا ارزش پول برای خرید مواد غذایی نیز به ترتیب متعلق به کردستان 235 و لرستان با عدد 239 و تهران با عدد 241 بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر