روی موج خبر

۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۹۶۸

استقبال از انتقال تکنولوژی فرانسوی به ایران؛ مهر علی آهنی، سفیر کشورمان در فرانسه با حضور در شهر تروا مرکز دپارتمان اوب فرانسه، ضمن دیدار با مقامات این شهر در جمع فعالان اقتصادی این منطقه با تشریح تحولات جدید در مناسبات بین دو کشور و اشاره به ظرفیت‌های بالقوه همکاری دپارتمان اوب فرانسه با جمهوری اسلامی ایران، از همکاری‌های اقتصادی بین‌استانی با فرانسه و همکاری‌های علمی و دانشگاهی، همچنین تبادل تجربیات در خصوص شهرک‌های فناوری با دپارتمان اوب استقبال کرد. وی اظهار داشت: ایران با استقبال از انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی در ایران، مصمم است با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، اتکا به نیروی انسانی جوان و مستعد خود و با همکاری سازنده دیگر کشورها، توسعه اقتصادی کشور را تضمین کند و از میزان وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی حتی‌الامکان بکاهد.

نخستین مرحله از تبادل زندانیان بین ایران و آذربایجان انجام شد؛ ایسنا احمد عبادی سفیدآب، دادستان عمومی و انقلاب آستارا گفت: نخستین مرحله از تبادل زندانیان بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در سال‌ 1395، با تبادل یک زندانی در پل مرزی آستارا انجام شد. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، کمتر از 150نفر از ایرانیان با محکومیت‌های مختلف ازقبیل مواد مخدر، سرقت و... در زندان‌های آذربایجان هستند و تلاش می‌شود زمینه‌های ورود این عزیزان به وطن در کمترین زمان ممکن محقق شود.

اجلاس وزرای خارجه سیکا در چین برگزار می‌شود؛ ایلنا پنجمین اجلاس وزرای امور خارجه سیکا در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری با حضور ۲۶کشور و از جمله جمهوری اسلامی ایران در چین برگزار می‌شود. گفتنی است، تاکنون نماینده ایران برای حضور در این اجلاس مشخص نشده است ولی به احتمال زیاد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در آن حضور خواهد یافت. سیکا در واقع یک همایش سیاسی و امنیتی بلندپایه برای مسوولان رده‌بالای دیپلماسی کشور‌ها محسوب می‌شود که این‌بار میزبانی اجلاس وزیران آن برعهده شهر پکن گذاشته شده است.

انتقاد رییس مجلس نمایندگان امریکا از خرید آب سنگین اراک؛ ایسنا پل رایان، رییس مجلس نمایندگان امریکا درباره گزارش خرید 32 تن آب سنگین ایران توسط کابینه باراک اوباما در اظهاراتی خصمانه مدعی شد که این خرید امتیاز بی‌سابقه دیگری برای ایران است. وی افزود: این خرید 8.6میلیون دلاری به‌نظر می‌رسد بخشی از تلاش‌های کابینه دموکراتیک برای شیرین کردن توافق هسته‌یی با ایران باشد و مستقیما به برنامه هسته‌یی ایران کمک خواهد کرد. در همین راستا اد رویس، رییس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان امریکا نیز از این توافق اعلام شده انتقاد کرد. وی در بیانیه‌یی گفت: کابینه اوباما پول بیشتری به ایران می‌دهد و این معامله ایران را تشویق می‌کند تا آب سنگین بیشتری برای فروش در بازار بین‌المللی با مهر تصویب امریکا تولید کند.

برجام به سرعت در حال اجراست؛ ایرنا ولادیمیر ورونکوف، نماینده دایمی روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اعلام اینکه برجام با سرعت در حال اجراست، گفت: تهران و گروه 1+5 به سوی لغو تحریم‌های ضد ایرانی حرکت می‌کنند. وی که در نخستین نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 پس از اجرای برجام در وین شرکت داشت، دیروز به خبرگزاری روسیا سگودنیا گفت: موضوع لغو تحریم‌ها اصلی‌ترین محور بحث نشست بود که بررسی شد.

موضع ایران در قبال بحران آذربایجان؛ فارس در دیدار محمود واعظی، وزیر ارتباطات با آرتور راسی‌زاده نخست‌وزیر و المار محمد یاروف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، دوطرف ضمن تاکید بر ظرفیت‌های زیاد همکاری میان دو کشور، برگزاری مراسم کلنگ‌زنی پل ریلی روی رودخانه آستارا را دارای اهمیت تاریخی دانستند. گفتنی است، محمدیاروف وزیر خارجه آذربایجان در این دیدار خاطرنشان کرد: جمهوری آذربایجان موضع عادلانه ایران در رابطه با حل مناقشه قره‌باغ کوهستانی را عالی ارزیابی می‌کند.

گسترش روابط با تهران اولویت کابل است؛ ایرنا عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس افغانستان که برای شرکت در نشست سران مجالس اورآسیا به مسکو سفر و با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و مذاکره کرده بود، در مصاحبه‌یی اعلام کرد: واقعیت‌های آشکار تاریخی و اسلامی نشان می‌دهد که دو دولت و ملت ایران و افغانستان باید روابط خود را بیشتر توسعه دهند و این هدف برای کابل یک اولویت است. وی افزود: آمادگی داریم که با ایران در نشست‌های بین‌المللی با تفاهم و تشریک مساعی بیشتری همکاری کنیم.

تشریح ساختار جدید استانداری‌‌ها؛ ایرنا محمد‌حسین فروزانمهر، معاون وزیر کشور گفت: پیش‌نویس تشکیلات تفصیلی و شرح وظایف معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری‌ها تهیه و به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال شده تا پس از طی مراحل قانونی تصویب شود. فروزانمهر افزود: در گذشته آنچه در مورد وزارت کشور تداعی می‌شد، این بود که این وزارتخانه ماموریت خود را در حوزه‌های سیاسی، امنیتی و اجتماعی دنبال می‌کند. معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌یی وزیر کشور تصریح کرد: در گذشته این معاونت در قالب یک دفتر زیرمجموعه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت و منابع انسانی فعالیت می‌کرد که در دولت یازدهم این دو معاونت تفکیک و معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی و معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌یی در وزارت کشور تشکیل شد.

امریکا مانع مبادلات تجاری کشورهای اروپایی نمی‌شود؛ ایلنا رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ظاهرا برخی مسائل و موانع ایجاد شده در مسیر مبادلات بانکی و تجاری سیستم بانکی اروپا با ایران حل شده و امریکا رسما اعلام کرده که دیگر مانع مبادلات تجاری و بانکی کشورهای اروپایی نخواهد بود.

واکنش‌ها به حادثه شکنجه‌ در مشهد؛ ایلنا سیدهاشم بنی‌هاشمی، نماینده مشهد در مورد حادثه شکنجه شدن یک زن و دخترانش توسط همسرش به مدت ۲۱ روز در مشهد گفت: من در جریان جزییات این موضوع نیستم؛ در رسانه‌ها خواندم، در رسانه‌ها خیلی چیز‌ها می‌نویسند که همه‌ آنها درست نیست. من اگر اطلاعاتی از منبع اصلی داشتم، توضیح می‌دادم. من به رسانه‌ها کاری ندارم. وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا با وجود ابعاد وحشتناک این واقعه و جریحه‌دار شدن احساسات مردم این مساله توسط نماینده مردم مشهد در مجلس پیگیری نشده است؟ توضیح داد: اخبار و اطلاعاتی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود یکی، دو مورد نیست؛ صد‌ها مورد حوادث و اتفاقات مختلف عنوان می‌شود و مراجع پیگیری این موضوعات، دستگاه‌های قضایی و انتظامی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر