امریکا سد راه معاملات تجاری ایران در پسا برجام نمی‌شود

۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۹۶۲

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در اجلاس عالیرتبه اهداف توسعه پایدار به امریکا سفر کرده است، بامداد شنبه پیش از دومین دیدار خود با جان کری وزیر خارجه امریکا ضمن بیان اهمیت متعادل بودن برجام برای طرفین، تاکید کرد که ایران تاکنون تعهدات خود در برجام را انجام داده و صحبت‌های جان کری بیانگر آن است که باید منتظر باشیم ایران از تمامی منافع ذکر شده در برجام سود ببرد.

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌یی وزارت امور خارجه، وزیر خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران در هتل پالاس نیویورک گفت: باید به اطمینان خاطر برسیم که مذاکره و قرارداد تنها راه‌حل مناقشه‌های بین‌المللی است و تحریم و فشار راهکار آن نیست. وی در ادامه با اشاره به اینکه اختلاف‌نظرهای ما در شمار زیادی از مسائل با امریکا همچنان پابرجا و جدی است، تصریح کرد: اما امیدواریم که اظهارات جان کری راهگشای حل نگرانی‌های بانک‌ها از رویکرد امریکا شود. رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: تصمیم گرفته شده تا از طریق گروه 1+5 تنها مشکل برجام حل شود و ما می‌خواهیم نشان بدهیم که ایران و 1+5 توانستند مشکل بسیار جدی را از طریق مذاکرات حل کرده و گام‌های مناسبی بردارند تا ایرانیان بتوانند تغییرات پس از اجرای برجام را درک کنند. وی خاطرنشان کرد: گفتنی است، تنها در زمانی که مردم ایران بتوانند تغییرات پس از برجام را احساس کنند ما هم می‌توانیم به روند اجرایی شدن برجام ادامه دهیم.


امریکا مخالف همکاری‌های بانکی نیست

در همین راستا، وزیر خارجه امریکا نیز طی سخنانی ضمن تاکید بر اینکه کشورش مخالف همکاری بانک‌های خارجی با ایران نیست، اظهار کرد: امریکا سد راه معاملاتی که پس از اجرایی شدن برجام مجاز دانسته شده است، نمی‌شود و نخواهد شد. وی خاطرنشان کرد که تلاش می‌کند تا نااطمینانی‌های موجود در محافل تجاری در خارج از امریکا درباره سرمایه‌گذاری در ایران را حل و فصل کند. وی افزود: اکنون فرصت‌هایی برای بانک‌های خارجی برای کار کردن با ایران وجود دارد؛ متاسفانه به نظر می‌رسد که برخی بانک‌های خارجی دچار سردرگمی‌هایی شده‌اند و ما می‌خواهیم که این مسائل را روشن‌ کنیم. کری گفت: تنها استثنا در این زمینه، بانک‌ها و شرکت‌هایی هستند که مقام‌های امریکا آنها را در فهرست سیاه تحریم قرار داده‌اند. وزیر خارجه امریکا در ادامه افزود: قابل درک است که برخی شرکت‌ها برای احساس اطمینان در زمینه کار کردن در ایران به زمان نیاز دارند؛ و تهران نیز لازم است گام‌هایی برای نوسازی سامانه بانکی خود بردارد. کری ادامه داد: ازجمله تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌یی که برداشته شدند، تحریم‌هایی بودند که از تعامل ایران با بانک‌های غیرامریکایی در زمینه دسترسی به اعتبارات محدود شده ایران جلوگیری می‌کردند.


اطمینان اروپا به شرکت‌های اقتصاد

از سوی دیگر هلگا اشمیت، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از برگزاری نشست کمیسیون مشترک بررسی اجرای برجام در وین که با همراهی تیمی از کارشناسان ایران به سرپرستی سیدعباس عراقچی و نمایندگان 1+5 برگزار شد در توییتر خود نوشت: اتحادیه اروپا وگروه 1+5 توافق کردند برای اطمینان دادن به شرکت‌های اقتصادی درخصوص لغو تحریم‌های ایران همکاری کنند. وی خاطرنشان کرد که موضوع تعهدات هسته‌یی ایران و مسائل مربوط به لغو تحریم‌ها در دستور کار این نشست بوده است. به گزارش ایرنا، عراقچی نیز پس از پایان این نشست در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود یکی از مواردی که در این جلسه صورت گرفت، تشکیل گروه کاری مربوط به رفع تحریم‌ها بود. قرار شد، کمیسیون مشترک یک گروه کاری جداگانه داشته باشد و هر جا که ایران احساس کند، تحریم‌ها برداشته نشده یا حرکت رو به جلو و مناسبی ندارد در آن گروه کاری بررسی شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر