پایبندی تهران به تعهدات زیست محیطی

۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۹۶۱

گروه ایران

رییس‌جمهور در شرایطی در دومین سمینار بین‌المللی محیط زیست درباره موضوعات مختلف صحبت کرد که دامنه وسیعی از مخالفت‌ها در سطح برخی رسانه‌های داخلی نسبت به تصمیم‌سازی‌های اجرایی دولت منتشر می‌شود که در اغلب آنها از منظری غیرمنصفانه دستاوردهای دولت مورد انتقاد قرار می‌گیرند.

بر همین اساس است که روحانی از یک طرف باید در مواجهه با مخالفان خارجی از منافع ملی ایرانیان دفاع کند و از طرف دیگر باید در برابر صف‌کشی تمام قد منتقدان داخلی، دستاوردهای اجرایی کشور را تشریح کند. رییس‌جمهوری، ایران را پرچمدار شعار و عمل در مبارزه با تروریسم دانست و گفت:«اگر ایران نبود، داعش عملا تحقق می‌یافت و آنها هم بر دمشق و هم بر بغداد پیروز می‌شدند و دو دولت توسط تروریست‌ها اداره می‌شد.»

روحانی در دومین سمینار بین‌المللی محیط زیست، دین و فرهنگ افزود:«اگر ایران نبود، امروز با یک گروهک تروریستی مواجه نبودیم بلکه در منطقه و جهان با دو کشور و دو دولت که توسط تروریست‌ها اداره می‌شد، مواجه بودیم؛ آنگاه پاریس، بلژیک و نیویورک چه می‌کرد؟» در کنار این موارد روحانی به اهمیت مقولات زیست محیطی در جهان آینده اشاره کرد و از مسوولیت همه انسان‌ها برای حفاظت از محیط زیست صحبت کرد و دولت تدبیر و امید را دولتی طرفدار محیط زیست معرفی کرد که نخستین مصوبه‌اش پس از تشکیل مربوط به احیای دریاچه ارومیه بود.


تلاش برای گسترش برنامه‌های زیست‌محیطی

رییس‌جمهوری با اشاره به سمینار بین‌المللی محیط زیست، دین و فرهنگ گفت‌:«خوشحالیم که این سمینار روزی در تهران برگزار می‌شود که در نیویورک سند مهم اقلیم درحال امضا و توجه جهانیان به مساله محیط زیست است. امیدوارم پیام امروز از تهران در کنار پیام از نیویورک و پاریس، پیام قدرتمند جهانی را به همه بدهد که با وحدت، همفکری، تلاش و کوشش پیگیر همگان می‌توانیم به این هدف مهم دست یابیم.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رییس شورای عالی محیط زیست تصریح کرد:«اگر در این زمینه فعالیت نکنیم، کره خاکی دچار شرایط سخت خواهد شد و شاید زیست انسان‌ها مشکل یا ناممکن شود؛ پس برای زندگی، حیات و ادای وظیفه خود در برابر تمام انسان‌ها یعنی همان کره خاکی باید به وظیفه خود عمل کنیم.» روحانی یادآور شد:«همه ادیان الهی این پیام را برای بشریت دارند که طبیعت برای شماست اما باید از این طبیعت به درستی و با برنامه صحیح استفاده کنید. شما از زمین هستید اما وظیفه آبادانی آن را بر عهده دارید.»

ایران منادی گفت‌وگوی تمدن‌ها

رییس دولت یازدهم افزود: «بسیار خوشحالم که از ایران و تهرانی سخن می‌گویم که ندایش به عنوان خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌یی به گوش منطقه و جهانیان رسید. مفتخرم از کشوری حرف می‌زنم که ندای گفت‌وگوی تمدن‌ها از این سرزمین به پا خاست و خوشحالم از سرزمینی سخن می‌گویم که محیط زیست، فرهنگ، ادیان و تعامل بین فرهنگ و توسعه پایدار در سال 2001 از تهران آغاز شد.» رییس‌جمهوری ادامه داد:«مفتخرم از ایرانی سخن می‌گویم که ندای بلند آن برای جهانیان اعتدال و میانه‌روی است و به دنیا می‌گوید راه نجات ما این است که راه میانه و بدون افراط چه در برابر همنوعان و چه طبیعت را برگزینیم. خوشحالم از سرزمینی سخن می‌گویم که توانست مهم‌ترین و پیچیده‌ترین معضل حقوقی، سیاسی، فنی و بین‌المللی سال‌های اخیر از طریق گفت‌وگو با 6 قدرت جهان و 1+5 کنار میز مذاکره با منطق و استدلال حل کند.» روحانی اظهار کرد:«خوشحالم از سرزمینی سخن می‌گویم که 200سال است به هیچ کشوری تجاوز نکرده و آنگاه که مورد تجاوز قرار گرفت با شجاعت و قدرت از کشور و ملت خود دفاع کرد و پیروز شد. اینجا سرزمین ایران، سرزمین همزیستی مسالمت‌آمیز است که فرهنگ‌ها، ادیان و اقوام مختلف با صلح، صفا و برادری در کنار هم زیسته‌اند و امروز هم همین راه همزیستی را ادامه می‌دهند.»


دولت یازدهم، دولت محیط زیست است

رییس دولت تدبیر و امید گفت:«دولت یازدهم از آغاز فعالیت با وجود همه مشکلات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که پیش پای خود داشت و با وجود ناامنی در کشورهای اطراف که ذهنش را از لحاظ ثبات امنیت مشغول کرده بود، مساله مهم محیط زیست را از یاد نبرد. شاید تعجب کنید نخستین دستور دولت یازدهم در روز اول کاری احیای دریاچه ارومیه بود.» این جمله رییس‌جمهوری مورد تشویق حاضران قرار گرفت که وی ادامه داد:«این دولت کار خود را از محیط زیست آغاز کرد و لبخندش آن زمان بود که زاینده‌رود را احیا شده دید و دریاچه هامون پرتلاطم شد.» روحانی اضافه کرد:«این دولت زمانی خوشحال بود که نخستین گام‌های موثر را در زمینه آلودگی هوا و ریزگردها برداشت. دولت یازدهم به حق، دولت محیط زیست است گرچه مساله محیط زیست موضوعی کوتاه‌مدت نیست و همه باید در بلندمدت برای حل این معضل برنامه‌ریزی و اقدام کنیم. در این صورت موفق خواهیم شد.» وی یادآور شد:«امسال هم نخستین برنامه دولت پس از نوروز که تصویب شد، ‌جمع‌آوری خودروهای فرسوده بود. این کار آغاز شده چراکه یکی از عوامل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ است.»


ضرورت پیوست‌های زیست محیطی برای طرح‌های اقتصادی

رییس‌جمهوری با اشاره به تلاش سال گذشته دولت در همین راستا گفت:«سال گذشته بسیاری از نیروگاه‌هایی که با نفت و مازوت اداره می‌شد، تبدیل به گاز شد. در زمینه گاز نیز هر روز افزایش منابع در طول یکی دو سال گذشته را شاهد بودیم و در همین راستا امسال هم فازهای جدیدی در پارس جنوبی افتتاح می‌شود.» روحانی توضیح داد:«در زمینه بنزین هم دولت تلاش کرد، بنزین یورو 4 را حداقل در شهرهای بزرگ در اختیار خودروها قرار دهد تا از آلودگی‌ها کاسته شود. همچنین با برنامه وسیعی در زمینه ریزگردها درحال مقابله با این پدیده است گرچه در این بخش همکاری کشورهای همسایه بسیار اهمیت دارد.» رییس کابینه یازدهم ادامه داد:«اگر می‌خواهیم به محیط زیستی سالم دست یابیم، تردید نکنیم که یکی از عوامل مهم و موثر، حرکت فرهنگی در جامعه خواهد بود. باید نحوه زیست در کره خاکی را از دبستان به فرزندان بیاموزیم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر