پیروزی بزرگ ترامپ و کلینتون در انتخابات نیویورک

۱۳۹۵/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۹۵۹

گروه جهان

نتیجه انتخابات مقدماتی نیویورک که به حوزه‌یی سرنوشت‌ساز در انتخابات مقدماتی کمپین ریاست‌جمهوری امریکا تبدیل شده بود همانطور که پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها وعده‌اش را می‌دادند به نفع هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ رقم خورد.

به گزارش رویترز، کلینتون در ایالتی که آن را خانه‌اش می‌داند با ۱۵درصد اختلاف نسبت به سناتور برنی سندرز 57.7 درصد در برابر 42.3درصد از او پیشی گرفت. کلینتون حالا نسبت به سندرز بخت بسیار بالاتری برای انتخاب به عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری دارد. در سوی دیگر در جبهه جمهوری‌خواهان، دونالد ترامپ هم در شهر زادگاهش بیش از ۶۰درصد آرا را از آن خود کرد و با اختلافی فاحش به پیروزی رسید. ترامپ با پیروزی‌های پیاپی به لحاظ ریاضی تد کروز را از گردونه رقابت‌های مقدماتی حذف و جایگاه خود را به عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان تثبیت کرده است.

دونالد ترامپ با احتساب پیروزی آسان و بزرگش در نیویورک در مجموع آرای ۱۲۳۷نماینده حزب جمهوری‌خواه را به دست آورده و به جایگاهی رسیده که دست یافتن به آن برای تد کروز و دیگر رقبای او عملا ناممکن است. جان کسیچ و تد کروز با دریافت ۲۵و ۱۴درصد آرای نیویورک به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. این برای نخستین بار در چند دهه گذشته است که نتیجه انتخابات نیویورک در تعیین سرنوشت نامزد نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری اهمیتی حیاتی می‌یابد. پیش از این نتیجه رقابت‌ها عموما پیش از رسیدن به نیویورک قطعی می‌شد. نامزد نهایی هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر تا ماه ژوئن توسط نمایندگان این احزاب در گردهمایی ملی ‌حزب آنها اعلام خواهد شد. نیویورک نتیجه‌یی را رقم زد که حالا با احتمال قریب به یقین می‌توان گفت، رقابت نهایی برای جایگزینی باراک اوباما میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ خواهد بود. هیلاری کلینتون لحظاتی پس از اعلام آرا و پیروزی در ایالت نیویورک با خطاب قرار دادن حامیان خود گفت:«شما‌ها با قلب خود تلاش کردید و این پیروزی برای شماست. من از شما سپاسگزارم.»

«هیلاری کلینتون» در یکی از سخنرانی‌های قبل از برگزاری انتخابات نیویورک و در جمع هواداران خود گفت:«کشور ما دارای توانمندی‌های بسیار بالایی است و البته نمی‌تواند از همه توانمندی‌ها استفاده کند مگر اینکه همه ما برای این کار تلاش کنیم.» هنگام برگزاری انتخابات نیویورک، کمپین این نامزد حزب دموکرات اعلام کرد در صورت پیروزی کلینتون در ایالت نیویورک، کار در این حزب تمام خواهد شد. «دونالد ترامپ» رقیب جمهوری‌خواه او نیز که خود اهل این ایالت است و تاکنون پیشتاز نامزدهای جمهوری‌خواه است با درج متنی در حساب توییتر خود گفت:«وقت آن رسیده که ما امریکا را دوباره به قدرت قبلی خود بازگردانیم و دوباره امریکا را بزرگ کنیم». «تد کروز» نیز که به نظر تا حدود زیادی از ادامه رقابت‌ها نا‌امید شده و در نیویورک شکست سختی را متحمل شد، اعلام کرد:«تمرکز خود را روی ایالت پنسیلوانیا خواهد گذاشت». پیروزی در ایالت سرنوشت‌ساز نیویورک راه ترامپ و هیلاری را برای اثبات برتری در رقابت‌های کلیدی که سه‌شنبه آینده در ۵ ایالت شمال شرق امریکا برگزار خواهد شد تا حد زیادی هموار کرد. از حاشیه‌های مهم پیش از برگزاری انتخابات درون حزبی در ایالت نیویورک می‌توان به تفاوت در نوع رای‌دهی در این ایالت با دیگر ایالت‌ها اشاره کرد. برای مثال در میان دموکرات‌ها برخلاف ایالت‌های پیشین که مستقل‌ها نیز می‌توانستند در انتخابات شرکت کنند و رای بدهند در این ایالت تنها اعضای حزب دموکرات این امکان را داشتند که به نامزدهای این حزب رای بدهند. ملاک تشخیص آن نیز پر کردن فرم عضویت در حزب دموکرات تا هفته اواسط ماه مارس گذشته بود. به نظر می‌رسد، یکی از دلایل پیروزی قاطع «کلینتون» بر رقیبش در این ایالت نیز همین موضوع باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر