اخبار بورسی

۱۳۹۵/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۹۵۲

افزایش دوبرابری فروش اوراق قرضه در سال 95

یک مقام ارشد بورس تهران گفت: درحالی که جمهوری اسلامی ایران شرکت‌های بیشتری را تشویق می‌کند تا با صدور اوراق قرضه بازار سرمایه را عمق بیشتری ببخشند، ارزش فروش اوراق قرضه ایرانی امسال دو برابر خواهد شد. به نقل از بلومبرگ، به گفته یک مقام ارشد بورس تهران، درحالی که جمهوری اسلامی ایران شرکت‌های بیشتری را تشویق می‌کند تا با صدور اوراق قرضه بازار سرمایه را عمق بیشتری ببخشند، ارزش فروش اوراق قرضه ایرانی امسال دو برابر خواهد شد. روح‌الله حسینی‌مقدم معاون ناشران و اعضای شرکت بورس گفت: انتظار می‌رود تا مارس2017، 30پیشنهاد جدید با مجموع ارزش 10میلیارد دلار در بورس مطرح شود. 8مورد فروش در سال94 به ارزش مجموعا 5میلیارد دلار اتفاق افتاد.

وی افزود: «بازار بدهی ما امسال رشد قابل‌توجهی خواهد داشت. به گفته حسینی‌مقدم، دولت برای تامین مالی پروژه‌های زیرساختی، اوراق قرضه‌یی را به فروش خواهد رساند و «بعد از آنکه بودجه جدید به تصویب برسد، ممکن است یکسری دیگر از اوراق قرضه وزارت نفت نهایی شود.» توافق هسته‌یی سال گذشته بین ایران و 6قدرت جهانی به تحریم‌های چندین ساله علیه ایران که مانع از دسترسی این کشور به بازارهای مالی شده بود، پایان داد. حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران حمایت از بخش خصوصی و بازارهای سرمایه را به عنوان اولویت اصلی اصلاحات اقتصادی دولت خود قرار داده و قصد دارد پای ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را به پروژه‌های زیرساختی کشور باز کند.

حسینی‌مقدم افزود: انتظار می‌رود بورس نیز شاهد 15عرضه عمومی اولیه با سرمایه پرداختی 3میلیارد دلار در سال پیش رو باشد. افزایش فروش اوراق قرضه در بورس تهران پس از انتشار 2نوبت اوراق قرضه ازسوی شرکت ملی نفت ایران برای میدان گازی پارس‌جنوبی و میدان نفتی کارون غربی اتفاق می‌افتد. این اوراق که مجموعا ارزش آنها به 1.5میلیارد دلار می‌رسد، ماه گذشته 5میلیارد دلار سفارش دریافت کردند.


عرضه اولیه نخستین صکوک اجاره دولت در فرابورس

وزارت امور اقتصادی و دارایی در سال جاری با‌توجه به تجربه موفق عرضه اسناد خزانه اسلامی در فرابورس ایران، درنظر دارد برای نخستین‌بار با استفاده از اوراق اجاره، بخشی از بدهی‌های خود به شرکت هواپیمایی ماهان و صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز را تسویه کند.

معاون توسعه بازار فرابورس ایران از عرضه اولیه نخستین صکوک اجاره دولتی در بازار ابزارهای نوین مالی به‌دنبال عرضه موفق اسناد خزانه اسلامی در فرابورس ایران خبر داد. رضا غلامعلی‌پور گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی در سال جاری باتوجه به تجربه موفق عرضه اسناد خزانه اسلامی در فرابورس ایران، درنظر دارد برای نخستین‌بار با استفاده از اوراق اجاره، بخشی از بدهی‌های خود به شرکت هواپیمایی ماهان و صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز را تسویه کند. معاون توسعه بازار فرابورس ایران درخصوص ویژگی‌های این اوراق توضیح داد: 5هزار میلیارد ریال اوراق اجاره دولت به صورت چهار ساله، فاقد بازارگردان و با نرخ 18درصد است و پرداخت‌های مربوطه هر 6ماه انجام خواهد شد.

غلامعلی‌پور بااشاره به اینکه ضامن این اوراق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است، اضافه کرد: دولت برای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی و نظم بخشیدن به نظام مالی خود تصمیم جدی برای تسویه بدهی‌هایش گرفته و بازار سرمایه را به عنوان یک سازوکار شفاف برای این اقدام برگزیده است.

به گفته وی، پذیره‌نویسی اوراق اجاره دولت به قیمت‌ بازار انجام می‌شود و شبکه پذیره‌نویسی این اوراق، کارگزاران عضو فرابورس ایران خواهند بود.

غلامعلی‌پور خرید اوراق اجاره دولت را مستلزم دارا بودن کد معاملاتی فعال در سیستم سپرده‌گذاری مرکزی دانست و گفت: خریداران اوراق باید هنگام خرید، یک شماره حساب بانکی متمرکز به همراه شماره شبا جهت واریز سود و اصل اوراق اعلام کنند و کارگزار نیز لازم است کد اخذ شده را به همراه شماره حساب به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کند.


برآورده نشدن انتظارات عامل درجا زدن بورس

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه بورس ایران بازاری فرا واکنشی و هیجانی است، تصریح کرد: بازار سهام به دلیل برآورده نشدن انتظارات بیش از حد خود با درجا زدن نماگرهای خود مواجه شده است. محمدرضا پور ابراهیمی، عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با فارس گفت: بازار سرمایه ایران به دلیل پیچیدگی ساختاری و عمقی، بازاری فراکنشی است که به اخبار و شایعات تایید نشده بیش از حد واکنش نشان می‌دهد. این نشانه‌ها حاکی از عدم وجود بازار کارا بوده و بر این اساس باید گفت، بازار سهام ایران همچنان بازاری هیجانی است. نماینده مجلس شورای اسلامی دلیل افت نماگرهای منتخب بازار سهام در هفته جاری را ناشی از تحت تاثیر قرار گرفتن این بازار از برخی اخبار کلان ازجمله سخنان رییس کل بانک مرکزی مبنی بر نبود دستاورد واضحی از توافق برجام برای اقتصاد ایران، همچنین سخنان وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا اعلام کرد و افزود: چشم‌انداز اقتصاد کلان ایران تحت تاثیر فضای سیاست خارجی دولت قرار گرفته و این در حالی است که انتظارات آتی سرمایه‌گذاران در بورس از نتایج برجام تحقق نیافته، بنابراین باعث تردید بازار در ترسیم دورنمای روشنی از بازار سهام شده است. وی ادامه داد: این در حالی است که وضعیت سودآوری شرکت‌ها و داده‌های عملکردی آنها در سال مالی قبل که به تدریج طی روز‌های آینده منتشر خواهند شد، حاکی از اوضاع مطلوبی نبوده و در عین حال انتظار برای شنیدن خبرهای خوش در مجامع عادی سالانه و تقسیم سود مطلوب سهامداران چندان دلچسب نیست. مجموعه این عوامل باعث شده تا بازار سهام در روزهای اخیر با گام‌های محتاطانه تنها نظاره‌گر این اوضاع باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر