همه بیایند ولی نه با شرط ریاست

۱۳۹۳/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۹۳

ساعت 5 بعدازظهر روز شنبه یکی از خبرگزاری‌های اصلاح‌طلب میزبان گروهی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی بود که عنوان خواستاران تحول در اتاق بازرگانی را در اختیار دارند. محمدرضا بهزادیان رییس اسبق اتاق بازرگانی تهران، جمشید عدالتیان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، جهانبخش نورایی مدیرحقوقی اسبق اتاق بازرگانی ایران و ابراهیم خانکی دبیر انجمن مدیران و متخصصین اقتصادی ایران از چهره‌های شاخصی بودند که در این جلسه شرکت داشتند و در مقابل تعداد معدودی از رسانه‌ها در این جلسه حضور داشتند. در این جلسه بهزادیان درپاسخ به صحبت‌های اخیر علینقی خاموشی گفت اینکه عصا به دستان بخواهند در اتاق حضور داشته باشند امری مثبت است اما نه فقط با این شرط که رییس باشند بلکه به عنوان عضو ساده هم درجلسات غیبت نکنند. وی تاکید کرد به خاطر غیبت‌های زیاد این افراد برخی از آنها باید بارها از هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اخراج می‌شدند.

بهزادیان با اشاره به اینکه وی، عدالتیان و نورایی عضو شورای اجرای انجمن مدیران هستند، افزود: این انجمن بعد از تحولات سال 81 و ایجادگروه خواستاران تحول در اتاق بازرگانی تشکیل شد تا گروه خواستاران تحول دارای شناسنامه‌یی رسمی باشند.

عدالتیان نیز با تاکید بر اینکه تحول قبل از این گروه وجود داشت،گفت ما ادعا نداریم که منشأ خواسته‌های تحول‌گرایانه نبودیم بلکه این خواسته بخش خصوصی بود و همه می‌خواستند اتاق از حالت محفلی خارج شود. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: درحال حاضر مساله تحول نیمه‌ تمام و نیاز است با مشکلات اقتصاد رانتی بیشتر مقابله شود به همین دلیل این گروه به دنبال ایجاد انجمن‌هایی مفید برای حمایت از مصرف‌کنندگان است.

نورایی هم با تاکید بر اینکه درحال حاضر قانون به اندازه کافی دراختیار اتاق بازرگانی قرار دارد، افزود: مشکل عمده به خود کارآفرین‌ها باز می‌گردد و بحث اصلی وقتی است که منافع فردی با گروهی درتضاد قرار می‌گیرد که افراد را محافظه‌کار می‌کند. به گفته این حقوقدان؛ اعضای اتاق بازرگانی و رییس‌هایی که انتخاب می‌شوند خودشان فعال اقتصادی هستند و گاهی نگران این موضوع هستند که حرف‌های اصلی را بزنند به همین دلیل ما این موضوع را مطرح می‌کنیم که کجای قانون اتاق بازرگانی گفته که هیات رییسه حتما باید از هیات نمایندگان انتخاب شود؟ وی تاکید کرد: هیات رییسه باید افرادی باشند که به دلیل منافع شخصی مجبور به سکوت نشوند. به گفته نورایی به دلیل کثرت رای گاهی افرادی انتخاب می‌شوند که دانش کافی برای انجام وظایف قانونی هیات‌رییسه را ندارند و حتی با وجود جایگاه بین‌المللی اتاق نمی‌توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند با این وجود رای اکثریت را دارند. نورایی افزود: اگر هیات رییسه، خارج از اتاق بازرگانی انتخاب شود دیگر ترسی از دولت وجود نخواهد داشت.


شورای عالی نظارت منحل شود

وی دربخشی دیگر از صحبت‌های خود با انتقاد از وجود شورای عالی نظارت گفت: مگر اعضای اتاق صغیر یا محجور هستند که نیاز به نظارت داشته باشند؟ نورایی نظارت را برای صغیران و محجورانی خواند که توانایی اداره کار خود را ندارند یا ممکن است تخلف کنند و افزود: منظور یک شخص نیست ولی وقتی عده‌یی بالادست اتاق بازرگانی باشند دیدگاه ارباب رعیتی ایجاد می‌شود. نورایی افزود: در حال حاضر هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تحت سیطره هیات نمایندگانی است که خودش آنها را انتخاب کرده درحالی که پارلمان بخش خصوصی هیات نمایندگان است ولی اکنون همه‌چیز به هیات رییسه محدود شده و ما به دنبال تغییر این ساختار هستیم. وی تاکید کرد هیات نمایندگان باید هیات رییسه خودش را داشته باشد مانند مجلس و کارهای اجرایی را فرد دیگری انجام دهد و نهادی اجرایی زیرنظر هیات نمایندگان باشد.


ایجاد مرکز آمار اتاق بازرگانی

دربخش دیگری از این جلسه بهزادیان به الزام ایجاد مرکز آمار دراتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت: در 8 سال گذشته تمام فعالان اقتصادی نسبت به آمارهای اقتصادی دولتی اعتراض داشته و می‌گویند یکی از دلایل مشکلات امروزاقتصادی آمارهای غلط سال‌های گذشته بوده و حتی به آمارهای دولت تدبیر و امید هم با شک و تردید نگاه می‌شود. بهزادیان افزود: رشد 4.6درصدی و تورم یک رقمی چندان با واقعیت امروز جامعه جور درنمی‌آید و مشکل آن است که همان بدنه دولت قبل هنوز درحالت تولید آمار برای این دولت است. وی پیشنهاد داد به جای هزینه‌های سنگین یک مرکز آمار قابل اتکا دراتاق بازرگانی ایجاد شود که قانون آن نیز وجود دارد.

دربخش دیگری از این جلسه صحبت‌های علینقی خاموشی درمجمع فعالان مطرح شد که در آن خاموشی مدعی شده بود اتاق جای عصا به دستان است. در این باره نورایی گفت که در کشورهای دیگر هم از نظر افراد با تجربه استفاده می‌شود اما اینکه بخواهیم تنها با تجربه‌ها در اتاق حضور داشته باشند همانقدر غلط است که بگوییم تنها جوانان حضور داشته باشند. به گفته نورایی اینکه کار را به دست جوانان دهیم، شعار است و همیشه ترکیب است که جواب می‌گوید. نورایی افزود: هیچ‌کس تجربه آقای خاموشی را انکار نمی‌کند ولی دلیلی هم ندارد اگر ایشان تجربه زیادی دارند حتما در مسند ریاست بنشینند. بهزادیان در همین رابطه افزود: در سال 81 که کاندیدای ورود به اتاق بودم همین پیرمردها شعار می‌دادند که اتاق جای خاک‌خورده‌های کف بازار است ولی به لطف رای‌دهندگان 2 سال و نیم ریاست به من رسید. رییس اسبق اتاق تهران افزود: در آن زمان احساس می‌شد که دوران آقای خاموشی تمام است و تصمیم بر این بود که وی را رییس افتخاری اتاق بازرگانی انتخاب کنیم اما وی این سمت را نپذیرفت و شروع به کشتی گرفتن با جوانان کرد و نتیجه چیز دیگری شد. بهزادیان افزود: بر اساس آیین‌نامه اتاق هرکسی که 3جلسه پی‌درپی و 5 جلسه غیرپی‌درپی غیبت کند باید از هیات نمایندگان اخراج شود و بر این اساس خاموشی چه در این دوره و چه دردوره قبل باید چند بار اخراج می‌شد. وی افزود تعهد خاموشی این بود که 2 ساعت در ماه در جلسه شرکت کند اما وی حاضر به این کار هم نشد. بهزادیان تاکید کرد: عصا به دستان بیایند ولی نه به شرط اینکه باید حتما رییس شوند.

عدالتیان در این رابطه افزود: تقسیم‌بندی‌های فعلی در اتاق بازرگانی غلط است و مساله سن وجه تفکیک نیست. وی تاکید کرد: هیات نمایندگان نماینده گروه‌های اقتصادی مختلف است. وی افزود: ما طیفی بازاری داریم که سال‌هاست روی کار هستند و نمایندگانی دراتاق دارند اما صنعتگران جدید چه نماینده‌یی دراتاق بازرگانی دارند؟ عدالتیان افزود: متاسفانه این افراد ابتدا حرف سن و بعد مسایل دینی را مطرح کردند که اصولا قابل پیگیری نیست که هر فرد چه افکاری دارد.

در این جلسه همچنین این موضوع مطرح شد که چرا همه افراد اصرار دارند که دراتاق بازرگانی شرکت کنند درحالی که در ماده اول قانون اتاق بازرگانی تاکید شده که این نهاد غیرانتفاعی است. در این رابطه عدالتیان پاسخ داد در اتاق بازرگانی قرار است افراد از تجارت و کسب وکار شخصی خود بگذرند و برای منافع جمع فعالیت کنند ولی امروز کار به جایی رسیده که حتی مقامات دولتی هم برای حضور در آن با بخش خصوصی رقابت می‌کنند. وی تاکیدکرد: وقتی کسی به اتاق بازرگانی می‌آید، قرار است که چیزی به اتاق اضافه کند اما امروز در عمل شاهد آن هستیم که کسانی به اتاق می‌آیند تا چیزی به آنها اضافه شود. به گفته عدالتیان ماشین‌های مدل بالای اتاق بازرگانی یا ارتباط آنها با دولت و سایرکشورها باعث جذب بسیاری به اتاق بازرگانی شده است. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد اگر خدایی نکرده رانتی در اتاق بازرگانی است باید قطع شود و اتاق برای تمام اقتصاد کشور کار کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر