دریچه تجارت

۱۳۹۵/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۹۲۴

آخرین نما از تجارت با عراق

گروه تجارت مسوول امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت گفت: بازار عراق با حفظ سهم 17درصدی خود از صادرات غیرنفتی ایران در سال94 همچنان در جایگاه دومین شریک صادراتی کشور قرار دارد و ارزش کالاهای صادراتی ایران به عراق به میزان 15درصد افزایش یافته است. مهدی نجات‌نیا ادامه داد: در سال1394، متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ایران به عراق با 57.9دلار افزایش به 429.5دلار رسید. وی افزود: در حقیقت، سال گذشته، انواع کالاهای مصرفی و واسطه‌یی با حجم صادراتی 6.2میلیارد دلار به کشور عراق صادر شد که بیشترین کالای صادر شده مربوط به گروه مواد غذایی است که ماست سرآمد محصولات این گروه محسوب می‌شود. دومین گروه کالایی صادراتی ایران به عراق از نظر ارزش صادرات نیز گروه مصالح ساختمانی است که سرآمد آن کاشی و سرامیک بوده است. نجات‌نیا اظهار کرد: روند صادرات به عراق باوجود کاهش کل صادرات کشور در سال94 تنها 4درصد کاهش یافته، اما افزایش قیمت کالاهای صادراتی این کمبود را جبران کرده است. وی گفت: تسهیل در حمل یکسره کالاهای ایرانی تا مقاصد مختلف در عراق، پذیرش معیارهای استاندارد کالاهای ایران، کمک به عمده‌فروشی مستقیم کالاهای ایرانی در خاک عراق و صادرات اقلام نیم‌ساخته و تولید نهایی در عراق می‌تواند به گسترش حجم روابط تجاری ایران و عراق بسیار کمک کند.


لغو تجارت ترجیحی با ترک‌ها

گروه تجارت سرانجام پس از نارضایتی و اعتراضات فعالان صنعت نساجی نسبت به تعرفه ترجیحی با ترکیه در زمینه پوشاک، این تعرفه پس از بازنگری، در کتاب مقررات صادرات و واردات سال95 حذف شده است. به گزارش «ایسنا»، بعد از برقراری تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه و کاهش تعرفه‌ها در چند دسته کالا بین دو کشور حدود یک سال گذشته، صنایع نساجی و پوشاک داخلی نسبت به این اقدام اعتراض داشتند و معتقد بودند که برقراری تجارت ترجیحی با ترکیه در زمینه پوشاک، تولید داخل را در بخش صنایع نساجی با مشکلات بیشتری مواجه خواهد کرد و باعث می‌شود تقاضا در بازار داخل کمتر از گذشته شود و به‌طور کلی واردات بازار ایران دراختیار پوشاک ترک قرار گیرد. در این باره و برای رفع هرچه بیشتر این مشکلات، ظاهرا تعرفه تجارت ترجیحی با ترکیه حذف شده است. مهدی رییس‌زاده دبیرکل انجمن نساجی، خبر حذف تعرفه ترجیحی پوشاک با ترکیه را تایید کرده و معتقد است که حذف تعرفه پوشاک با ترکیه می‌تواند آثار خوبی برای صنایع نساجی در داخل به همراه داشته باشد و شرایط بهتری را برای بازار داخل نسبت به گذشته رقم خواهد زد. او می‌گوید: باتوجه به رکود و قاچاق، انعقاد قرارداد ترجیحی کار را برای فعالان صنعت نساجی سخت‌تر کرد و شرایط برای نساجی بدتر شده بود.


کاهش محسوس صادرات زعفران

گروه تجارت سال گذشته باوجود افزایش تولید، صادرات زعفران با کاهش حدود 28درصدی از نظر ارزشی و وزنی مواجه بود که به گفته کارشناسان و صادر‌کنندگان، این محصول به علت سودجویی دلالان با چنین مشکلی مواجه شده است. سال گذشته بالغ بر 300تن زعفران تولید شد که می‌توان گفت حدود 15درصد نسبت به سال1393 تولید این محصول ارزآور افزایش یافت، اما صادرات آن برخلاف تصورات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با حدود 28درصد کاهش از نظر وزنی و ارزشی مواجه شد؛ چراکه براساس آمار‌های رسمی منتشر شده در سال گذشته، 113تن و 579کیلوگرم زعفران به ارزشی بالغ بر 165میلیون و 300هزار دلار به 42کشور مختلف صادر شد که از نظر وزنی 28.5درصد و از نظر ارزشی 27.4درصد نسبت به سال1393 کاهش داشته است. عضو شورای ملی زعفران گفت: باوجود تولید مناسب این محصول، برخی دلالان با قیمت زعفران بازی و صادرات آن را در دی‌ماه متوقف کردند. علی حسینی تصریح کرد: دست‌هایی در کار است که صادرات این محصول ارزآور و باارزش را از ایران بگیرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر