ثبت 5.6 میلیارد دلار تجارت در فروردین

۱۳۹۵/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۹۲۲

گروه تجارت صادرات غیرنفتی در فروردین ماه، 3.6میلیارد دلار و حجم کلی تجارت خارجی در ماه اول امسال، به 5.6میلیارد دلار رسید. براساس گزارش آنلاین گمرک جمهوری اسلامی ایران از واردات و صادرات کالا به کشور، آمارها نشان می‌دهد در فروردین ماه سال جاری، بیش از 3میلیارد و 600میلیون دلار کالا به کشورهای دیگر صادر شده است.

بر این اساس، بیشترین حجم صادرات به‌ترتیب مربوط به گاز طبیعی مایع‌شده، روغن‌های سبک و فرآورده‌های آن، پروپان مایع‌شده، سایر گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی مایع‌شده و بوتان بوده است. همچنین براساس این گزارش‌ها، مقصد کشورهای کالاهای صادراتی ایران به‌ترتیب چین، امارات‌متحده، عراق، هند و جمهوری کره بوده است. در سال گذشته، طبق آمار گمرک، میزان صادرات کالاهای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی به بیش از 42.4میلیارد دلار رسید و میزان واردات کشور نیز حدود 41.5میلیارد دلار اعلام شد.

به این ترتیب و به لطف کاهش چشمگیر میزان واردات کشور، تراز تجارت خارجی غیرنفتی کشورمان، پس از سال‌ها منفی بودن، در سال1394، در حدود مثبت 900میلیون دلار ثبت شده است. گرچه برکسی پوشیده نیست که بخش عمده‌یی از این محصولاتی که به‌عنوان کالاهای غیرنفتی صادر شده‌اند نیز محصولات کم فرآوری شده نفت و گاز هستند و در عمل بدون استفاده از نفت خام و گاز، امکان مثبت شدن تراز تجاری کشور فراهم نبود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر