مشارکت فرانسه در راه‌اندازی نخستین خط تراموای تهران

۱۳۹۵/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۹۱۷

نخستین خط تراموای تهران با مشارکت یک شرکت فرانسوی در محدوده مرکزی شهر که منطقه تاریخی تهران در آن قرار دارد، با اهداف گردشگری و توریستی راه‌اندازی می‌شود، آن طور که معاون شهردار تهران گفته است، مدیریت شهری در طرح جامع ریلی تهران ۳ خط تراموا پیش‌بینی کرده است و دو خط دیگر آن در پهنه غربی پایتخت قرار دارد. سفر وزیر حمل و نقل، دریا و شیلات فرانسه به دعوت وزیر راه و شهرسازی کشورمان به تهران فرصتی شد تا معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در محل مرکز کنترل ترافیک پایتخت پذیرای این مقام دولتی کشور اروپایی غربی باشد. مسوولان کشور فرانسه 56سال قبل تراموا را از سیستم حمل و نقل عمومی شهر پاریس حذف کردند اما طی 10سال گذشته دوباره تلاش کرده‌اند تا فضا را برای حرکت خودروها محدود کنند و تراموا را به شهر بازگردانند. اکنون آلن ویدالیس (Alain Vidalies)، وزیر حمل و نقل، دریا و شیلات فرانسه با اعلام آمادگی برای در اختیار گذاشتن تخصص و تجارب شرکت‌های مجرب و متخصص فرانسوی در موضوعات حمل و نقل شهری به ویژه در موضوع اجرای تراموا از معاون شهردار تهران دعوت کرده است تا از پاریس و امکانات حمل و نقل شهری این کلان‌شهر از جمله خطوط تراموا دیدن کند. معاون شهردار تهران نیز در این دیدار با اشاره به اینکه تمرکز مدیریت شهری تهران بر توسعه مترو استوار است، گفت: البته با وجود اینکه ما در تهران در زمینه استفاده از تراموا سابقه‌یی نداریم اما در طرح جامع ریلی تهران ۳خط تراموا پیش‌بینی کرده‌ایم. این در حالی است که نخستین خط تراموای تهران را با مشارکت یک شرکت فرانسوی در محدوده مرکزی شهر که منطقه تاریخی تهران در آن قرار دارد، با اهداف گردشگری و توریستی راه‌اندازی خواهیم کرد و دو خط دیگر تراموا نیز در پهنه غربی شهر پیش‌بینی شده است.


استقبال از پارکینگ‌های زیرسطحی

تشکری‌هاشمی با بیان اینکه ناوگان اتوبوسرانی تهران باید به سمت و سوی استفاده از اتوبوس‌های برقی حرکت کند، افزود: البته به دلیل وجود ظرفیت خوبی که در کشورمان در بخش سی‌ان‌جی داریم، استفاده از اتوبوس‌هایی که از این نوع سوخت استفاده می‌کنند را در دستور کار قرار داده‌ایم. البته با این نظر وزیر حمل و نقل فرانسه که شهر و معابر شهری را باید از زیر چرخ خودروها خارج کنیم، کاملا موافق هستیم. مدیریت شهری تهران نیز اعتقاد دارد که شهر و معابر شهری باید زیر پای عابران پیاده قرار گیرد و سرفصل مشترک تهران و پاریس، توجه به جنبه انسانی شهرها و تقدم انسان‌ها بر خودروهاست. مدیریت شهری تهران از سرمایه‌گذاری در احداث مترو، اجرای تراموا، ساخت پارکینگ‌های زیر سطحی و نیز توسعه سیستم‌های کنترل هوشمند حمل و نقل شهری استقبال می‌کند، با توجه به فضای رقابتی موجود در کشورمان، آمادگی داریم تا با اولویت شرکت‌های داخلی، از مشارکت شرکت‌های فرانسوی نیز در طرح‌های حمل و نقل شهری استفاده کنیم.


اتصال شهرهای اطراف به مترو تهران

اتصال فرودگاه مهرآباد به مترو نیز یکی دیگر از مواردی بود که این مقام شهری در این دیدار به آن اشاره کرد. تشکری‌هاشمی با بیان اینکه یک ماه قبل، فرودگاه مهرآباد به مترو متصل شد و سال آینده نیز فرودگاه امام‌خمینی (ره) به مترو متصل خواهد شد، تصریح کرد: علاوه بر این، ۴ خط مترو به مقصد شهرهای اطراف تهران از جمله اسلام‌شهر و ورامین و نیز ۳ خط مترو در داخل تهران پیش‌بینی شده و به همین دلیل، در آینده نزدیک به تعداد زیادی واگن برای خطوط جدید مترو احتیاج داریم و از این رو، از سرمایه‌گذاری و مشارکت جهت گسترش ناوگان حمل و نقل ریلی استقبال می‌کنیم. مسائل و مشکلات مشترک، راه‌حل‌های مشترکی دارند و تهران همچون بسیاری از شهرهای پیشرو در جهان، گسترش شبکه مترو را به عنوان مهم‌ترین راهکار ترافیک و آلودگی هوای تهران در پیش گرفته است. در حال حاضر، مترو تهران با ۵ خط به طول ۱۸۶ کیلومتر مشغول به کار است و روزانه ۳میلیون مسافر با استفاده از مترو جابه‌جا می‌شوند و علاوه بر این، ۱۰۰کیلومتر مترو نیز در خطوط ۶ و ۷ و نیز خط فرودگاه امام‌خمینی (ره) در دست ساخت داریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر