امریکا ملزم است به موسسات مالی برای تعامل با ایران اطمینان دهد

۱۳۹۵/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۹۰۱

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست موضوعی مجمع عمومی سازمان ملل پیرامون دستیابی به اهداف توسعه پایدار به نیویوک سفر کرده است، ضمن تاکید بر این نکته که هدف از دو دیدار خود با جان کری در نیویورک، موضوعی جز مساله برجام و نکات مربوط به اجرای آن نبوده است، تصریح کرد که طرف امریکایی باید مذاکرت مربوط به اجرایی شدن برجام را بررسی کرده و به ما پاسخگو باشد.

از سوی دیگر همزمان با حضور رییس دستگاه دیپلماسی ایران در امریکا و پیگیری موضوع برجام با طرف امریکایی، سومین کمیسیون مشترک ایران و گروه 1+5 به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزارت خارجه کشورمان و هلگا اشمیت معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین آغاز به‌کار کرد. در همین راستا عراقچی که ریاست ستاد پیگیری اجرای برجام را نیز برعهده دارد، درباره دستور کار سومین کمیسیون مشترک ایران و 1+5 اعلام کرد، در این دوره که نخستین دوره پس از اجرایی شدن رسمی برجام است، در مورد مسائل حال و آینده برجام مذاکره خواهیم کرد. همچنین در این نشست قرار است روند باز طراحی رآکتور اراک، اجرای ایزوتوپ‌های پایدار، همچنین لغو تحریم‌ها، موانع و مشکلات پیش‌روی آن مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. عراقچی که یک تیم از وزارت خارجه شامل مجید تخت روانچی و حمید بعیدی نژاد و دو تیم کارشناسی و حقوقی از سازمان انرژی اتمی و بانک مرکزی وی را در این سفر همراهی می‌کنند، وظیفه کمیسیون مذکور را نظم دادن به روال اجرای برجام عنوان کرد.

دستبرد به اموال ایران

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه کشورمان در نیویورک، مهم‌ترین اولویت تحقق توسعه پایدار را مقابله با افراط‌گرایی و خشونت‌ها در منطقه خاورمیانه عنوان کرد و افزود: ایران در همین بستر برای تقویت همکاری‌های خود با کشورهای منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی تلاش خواهد کرد. وی در پایان این نشست در جمع خبرنگاران، در مورد دیدارهای خود با جان کری وزیر خارجه امریکا گفت: بحث ما در این دیدار دنباله گفت‌وگو‌های قبلی بر سر برجام بود و قرار شده طرف امریکایی نکاتی را که در گفت‌وگوی قبلی از سوی ما و در رابطه با نحوه اجرایی شدن درست برجام مطرح شده بود را مورد بررسی قرار داده و به ما جواب بدهند. وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا در این دیدار پیرامون رای دیوان عالی امریکا نیز گفت‌وگویی خواهد شد یا نه؟ گفت: ما همانطور که گفتیم، رای این دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسیم و دولت امریکا به‌خوبی از این موضوع اطلاع دارد. وی افزود: امریکا این را هم به خوبی می‌داند که هر اقدامی در رابطه با اموال ایران انجام بدهد، در آینده این کشور را در مقام پاسخگویی قرار خواهد داد و باید این اموال را به ایران برگرداند. اخیرا دیوان عالی امریکا دستور پرداخت دو میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران را به عنوان غرامت به خانواده‌های کشته‌شدگان در انفجارهای سال 1983 مقر تفنگداران امریکایی در بیروت، صادر کرده است. در همین خصوص، حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت خارجه کشورمان که با ظریف در نیویورک به‌سر می‌برد نیز، طی سخنانی این حکم را قویا محکوم کرده و آن را مغایر با اصول و مبانی اولیه حقوق بین‌الملل دانسته است. وی که این عمل را دستبرد به اموال جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده، در ادامه اعلام کرد: این عمل نشان‌دهنده تداوم تاثیرپذیری دولت امریکا از محافل صهیونیستی و استمرار اقدامات خصمانه این دولت علیه ایران است.


درخواستی برای دسترسی به نظام مالی امریکا نداده‌ایم

در حالی که کشورمان رفع مشکلات مربوط به مراودات مالی- بانکی ایران با سایر کشورها را جزو تعهدات امریکایی‌ها می‌داند، وزیر خارجه ایران در نیویورک تاکید کرد که آنها باید در تضمین‌دهی به کشورهای دیگر، درخصوص امکان تجارت در ایران بدون پذیرش خطر مجازات بسیار فعالانه عمل کنند.

ظریف که در همین رابطه با روزنامه نیویورک تایمز در محل اقامت سفیر ایران در سازمان ملل گفت‌وگو می‌کرد، افزود: ما هرگز درخواستی برای دسترسی به نظام مالی شما نداده‌ایم، بلکه آنچه خواسته‌ایم، اجرای توافق هسته‌یی بوده است که امریکا را ملزم می‌کند به موسسات مالی اروپایی اجازه دهد برای تعامل با ایران، از آرامش خاطر برخوردار باشند. در همین حال، ظریف با تصریح بر این مساله که وزارت خزانه‌داری امریکا گام‌هایی را برای اجرای توافق هسته‌یی برداشته است، گفت: فکر نمی‌کنم که (این گام‌ها) کافی باشد. آنها به رویکرد فعالانه‌تری نیاز دارند تا افراد بدانند برای تعامل با ایران، مجازات نخواهند شد. ظریف همچنین در مورد موضوعات دیگری چون تنش ایران و عربستان اظهارنظر کرد. نیویورک تایمز در پایان نوشت: ظریف، سعودی‌ها را متهم کرد که در مورد موضوعات مرتبط با ایران دروغ‌بافی می‌کنند، زیرا چنین راهبردی را به نفع خود می‌دانند.


علت تقویت سیستم دفاعی ایران

وزیر خارجه کشورمان همچنین در مقاله‌یی در همین روزنامه ضمن بیان اینکه حاصل 22ماه دیپلماسی، توافق هسته‌یی بود که با اجرایی شدن رسمی برجام در دی ماه سال گذشته دستاوردی بزرگ در عرصه دیپلماتیک رقم زد، به چالشی بزرگ‌تر اشاره کرد و توضیح داد: کسانی که در پوشش بحران ساختگی علیه برنامه هسته‌یی ایران پنهان شده بودند، اینک پس از فرجام برجام، تلاش دارند که منطقه را به سوی جنگ فاجعه‌آمیز دیگری سوق دهند. وی با تاکید بر اینکه پیامدهای فاجعه‌بار چنین تلاش‌هایی آشکار است، اظهار داشت: اکنون که عربستان با پیشی گرفتن از روسیه به سومین خریدار تسلیحات نظامی در جهان تبدیل شده است، غربی‌ها به جای تمرکز بر این امر و بمباران یک‌ساله مردم یمن، به ایران‌هراسی پرداخته و توانایی دفاعی ایران را زیر سوال می‌برند. وی گفت: غربی‌ها نه‌تنها در طول جنگ 8 ساله اقدامی در جهت مهار جنایت‌های صدام انجام ندادند، بلکه وی را به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها نیز مجهز کردند. این موضوع شاید از سوی غربی‌ها فراموش شود، اما از سوی مردم ما فراموش نخواهد شد. ما توانایی دفاعی بومی خود را به این منظور آزمایش کرده و توسعه می‌دهیم که از کشور خود دفاع کنیم. وی در این مقاله ضمن تاکید بر امنیت و ثبات ایران در منطقه که به‌واسطه هوشیاری دولت و شخصیت ملت به دست آمده است، افزود: دولت من به تعامل سازنده با کشورهای منطقه متعهد است. اکنون که دریچه‌یی گشوده شده، امیدواریم همتایان ما فرصت به وجود آمده را غنیمت شمارند تا بتوانیم توجه خود را بر اهداف و چالش‌های مشترک معطوف ‌کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر