10درصد خسارت‌های پرداختی ساختگی است

۱۳۹۳/۰۷/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۸۴

رییس کل بیمه مرکزی ایران گفت: با یکسری باندهای سازمان‌یافته روبه‌رو هستیم که با طراحی یک تصادف ساختگی بعضا خسارت‌های میلیاردی از صنعت بیمه دریافت کرده‌اند و درحال حاضر بیش از 10درصد خسارت‌های پرداختی بیمه ساختگی است.

محمدابراهیم امین در برنامه نگاه یک در مورد عملکرد صنعت بیمه در کشور، افزود: صنعت بیمه در کشور ما قدمت زیادی دارد و سابقه بیمه هم به لحاظ خدمات و هم تربیت نیرو قابل توجه است و مهم‌ترین شاخص برای وضعیت بیمه، شاخص ضریب نفوذ بیمه است که در جهان 7.5 و در ایران 1.7درصد است. وی، دارایی بیمه مرکزی را 20هزارمیلیارد تومان بدون دریافت سهم از نفت و مالیات ذکر و تصریح کرد: متاسفانه ضریب نفوذ بیمه در ایران بسیار پایین است که این نشان از عدم وجود وضعیت مناسب در صنعت بیمه کشور است. امین در مورد بیمه‌های شخص ثالث، گفت: صنعت بیمه سالانه 17میلیون بیمه‌نامه شخص ثالث صادر می‌کند که حدود هزار و 700 عدد از این بیمه‌نامه‌ها با خسارت مواجه می‌شود که شرکت‌های بیمه حق پرداخت خسارت‌های جانی و مالی را دارند. این مقام مسوول در صنعت بیمه، کار بیمه‌گر را شناسایی و ارزیابی ریسک دانست و اظهار داشت: بیمه‌گر اختیاری در تعیین حق بیمه ندارد ولی باید قادر باشد احتمال وقوع این ریسک را پیش‌بینی کند. وی افزود: هرچند مکانیزم بیمه در جهان، پاداش و تنبیه است اما در ایران این‌گونه نیست پس با وجود اینکه قانون اختیار را از بیمه‌گر سلب کرده و اجازه ارزیابی ریسک را به او نمی‌دهد، چگونه می‌توان انتظار رقابت در صدور بیمه‌نامه را بین شرکت‌های بیمه داشت؟ به گفته رییس شورای عالی بیمه، هم‌اکنون رقابت بیمه‌ها در خدمات‌رسانی است و تمام تلاش در جهت کنترل توانگری شرکت‌های بیمه است و آنها هم با توجه به سرمایه‌یی که دارند می‌توانند ریسک‌پذیر باشند.

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: حوزه بیمه یکی از ارکان‌های مالی است که دو رویکرد مهم را دربردارد. وی افزود: یکی از آنها خدمات و دیگری عمل به تعهدات است به‌گونه‌یی که بیمه قبل از خدمات اجتماعی و بازرگانی، وظیفه سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور را برعهده دارد که درحال حاضر متاسفانه نگاه‌ها فقط معطوف به خدمات است.

رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه دو چالش مهم در صنعت بیمه وجود دارد که شامل ارایه خدمات اجتماعی و بازرگانی و نگاه تخصصی و سرمایه‌گذاری در این زمینه است، افزود: متاسفانه نرخ‌ها به صورت دستوری تعیین می‌شود و بیمه‌ها موظف به طراحی سیستمی برای بررسی این روند هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر