اخبار

۱۳۹۵/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۸۱۰

احتمال سبقت 5درصدی اجاره‌بها از نرخ تورم

رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقد است، اجاره‌بها در سال95 بین 5 تا 8درصد از شاخص تورم پیشی می‌گیرد.

مصطفی قلی خسروی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: زمانی که بازار مسکن در رکود به‌سر می‌برد، بازار اجاره گرم می‌شود زیرا توان خرید متقاضیان کاهش می‌یابد. وی افزود: در اسفند ماه سال گذشته شاهد بودیم که قیمت ملک اندکی افزایش پیدا کرد. علتش این بود که همه تصور می‌کردند قیمت مسکن در سال95 جهش می‌یابد اما به‌طور قطع و یقین رشد قیمت مسکن در سال95 پایین‌تر از نرخ تورم عمومی خواهد بود و جهش قیمت نخواهد داشت.

رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد که دولت برنامه‌هایی را برای حوزه‌های اقتصادی ازجمله مسکن خواهد داشت که این مساله امیدواری‌هایی برای افزایش توان متقاضیان مسکن ایجاد می‌کند البته بانک مسکن در سال گذشته وام‌ها را افزایش داد و شاهد بودیم که وام 80میلیون تومانی به 160میلیون تومان رسید اما تسهیلات باید متناسب با قیمت مسکن و به صورت شناور پرداخت شود.


بررسی «آیین‌نامه کنترل ساختمان» ازسوی دولت

مدیرکل دفتر سازمان‌های نظام ‌مهندسی و تشکل‌های حرفه‌یی وزارت راه‌وشهرسازی درباره آخرین وضعیت بررسی آیین‌نامه کنترل ساختمان، گفت: این آیین‌نامه در ابتدای سال جاری توسط وزارت راه‌وشهرسازی به هیات دولت ارائه شد و در دستور کار کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست دولت قرار گرفت و نخستین جلسه کمیته تخصصی نیز در فروردین ماه تشکیل شد.

منوچهر شیبانی‌اصل در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی افزود: جلسه کمیته کارشناسی با حضور نزدیک به ۳۰نفر از کارشناسان دستگاه‌های مختلف اجرایی و نهادهای مدعو تشکیل شد و ابتدا در کلیات آیین‌نامه بحث و تبادل‌نظر به عمل آمد.

شیبانی‌اصل ادامه داد: باتوجه به مذاکره‌های به عمل آمده در مجموعه ریاست‌جمهوری و موارد مطرح شده، شرکت‌کنندگان در جلسه بر لزوم قانون کنترل ساختمان یا آیین‌نامه کنترل ساختمان تاکید کردند ضمن اینکه درباره جزییات موضوع و چگونگی تدوین آن، تفاوت نظرهایی نیز وجود داشت.


اعلام آمادگی اروپایی‌ها و چین برای فاینانس خرید هواپیما

رییس سازمان هواپیمایی کشوری بااشاره به امضای قرارداد فنی بین ایران ایر و ایرفرانس، گفت: کشورهای اروپایی و چین آمادگی فاینانس قرارداد خرید هواپیما بین ایران ایر و فرانسه را دارند. به گزارش مهر، علی عابدزاده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه درباره قرارداد ایرباس‌ها هنوز زمان مشخص و دقیقی اعلام نشده اما این پروسه زمان‌بر است، گفت: کل قرارداد باید ابتدا به نتیجه برسد. در پرداخت‌ها فاینانسرهای زیادی هستند که آمادگی دارند فاینانس این خریدها را انجام دهند و در فاینانس‌های خارجی مشکلی نداریم که البته در این باره چین و اروپایی‌ها آمادگی انجام این فاینانس را دارند. رییس سازمان هواپیمایی کشوری بااشاره به رایزنی دولت برای رفع مشکل مبادلات ارزی ایران با دنیا پس از برجام، افزود: در اروپا به‌خصوص کشور فرانسه پوشش‌های بیمه‌یی در حال تامین است و در این باره مشکلی نیست اما باید روابط بین بانکی برقرار شود که این مقداری زمانبر است.


پیشنهاد مشروط به بویینگ برای خرید ۵۵فروند هواپیما

عضو هیات‌مدیره شرکت هواپیمایی زاگرس گفت: به شرکت بویینگ اعلام کرده‌ایم شرکت هواپیمایی زاگرس حاضر است ۵۰ تا ۵۵فروند هواپیما‌ از مدل‌های مختلف تولیدی این ‌کمپانی را به شرط تامین مالی مناسب خریداری کند. سیدعبدالرضا موسوی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: کمپانی بویینگ تا اواسط هفته جاری ‌‌2 تا 4مدل هواپیمای تولید خود را به ما معرفی می‌کند.

وی اظهار کرد: لازم است این کمپانی‌ سازنده هواپیما اعلام کند که می‌تواند این هواپیماها را دقیقا در چه تاریخی و پس از مشخص کردن نحوه تامین مالی تحویل ایران می‌دهد. البته باید پیش از آن نیز یک پیش‌قرارداد به امضا برسد و آنها این پیش‌قرارداد را به اوپک ببرند و‌ مجوز بگیرند مبنی بر اینکه به عنوان یک شرکت امریکایی، می‌خواهند چند فروند هواپیما را به‌ ایرلاین ایرانی بفروشند و همزمان با آن با شرکت‌های لیزینگی و فاینانسرهای بین‌المللی هم رایزنی کنند. موسوی بااشاره به وجود مشکلات پیش روی خرید هواپیما در‌ شرایط فعلی پساتحریم افزود: اگر شرکت هواپیمایی بویینگ بتواند مشکل مجوزهای خود را برای فروش هواپیما به ایران و پشتیبانی فنی ناوگان بویینگ موجود در ایران رفع کند، در بحث تامین مالی هم به اجماعی در بررسی‌های لیزینگ یا فاینانس بین‌المللی برسد و مشکل تامین مالی خرید هواپیماها را حل کند، شرکت هواپیمایی زاگرس حاضر است 50 تا 55فروند هواپیما‌ از مدل‌های مختلف تولیدی این ‌کمپانی خریداری کند و این موضوع را در جلسه با بویینگ به آنها اعلام کردیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر