آشتی در آسمان

۱۳۹۵/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۸۰۹

گروه راه و شهرسازی|سارا جنگروی|

اینجا فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) است، یک‌شنبه عصر نخستین هواپیمای ایرفرانس حامل مقام‌های فرانسوی‌ 15دقیقه زودتر از موعد مقرر راس ساعت 20:5 دقیقه وارد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) می‌شود. فضا غیرقابل توصیف و پر از هیجان است، تمام افراد مستقر در محوطه فرودگاه با هیجان دوربین‌های خود را برای عکاسی آماده می‌کنند تا لحظه ورود هواپیما را ثبت کنند، تمام افرادی که می‌خواهند به استقبال هواپیمای حامل وزیر حمل و نقل فرانسه و مدیر ایرفرانس و تیم همراه بروند از طرف تیم امنیتی فرودگاه موظف به پوشیدن جلیقه‌هایی سبز رنگ هستند، من که دقایقی قبل در لحظه ورود به محوطه اصلی فرود هواپیما از ورود به این منطقه منع شده‌ام، کارت مخصوص تردد را نشان می‌دهم و می‌گویم برایم کارت صادر کرده‌اند، یکی از مسوولان امنیتی فرودگاه جلیقه‌یی را به سمتم می‌گیرد و با لبخندی نصفه نیمه می‌گوید: چاره‌یی نیست جلیقه مخصوص CIP است ولی همین را استفاده کنید، این جلیقه مخصوص مسوولان است و اگر آن را به تن کنی می‌توانی تا نزدیکی هواپیما هم بروی، هرچند پس از ورود هواپیما، فضا به درجاتی از هیجان می‌رسد که دیگر کسی به این موارد اهمیت نمی‌دهد.

از دور هیبت ایرباس 220-300 لحظه به لحظه به جمعیت نزدیک می‌شود، از دور می‌بینم دو ماشین در این‌سو و آن‌سوی هواپیما که به سمت جمعیت استقبال‌کننده عمود شده است نیم دایره‌یی را با آب تشکیل داده‌اند و هواپیما خرامان خرامان از زیر نیم دایره آب به سوی جمعیت نزدیک می‌شود، از نفرات کناری خودم می‌پرسم ماجرا از چه قرار است؟ یکی پاسخ می‌دهد هواپیمایی که بعد از سال‌ها در فرودگاه می‌نشیند را با آب که نماد روشنایی است به استقبالش می‌روند، دیگر هواپیما آن قدر به استقبال‌کنندگان نزدیک شده است که پرچم‌های آبی و سفید و قرمز فرانسه و سه رنگ سبز و سفید و سرخ ایران رقص‌کنان از نوک هواپیما با وزش باد مطبوع و خنک در فرودگاه روبه‌رویمان می‌رقصند، در هواپیما باز می‌شود و مسافران یکی پس از دیگری از پله‌ها سرازیر می‌شوند، علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری و محمود نویدی مدیرعامل شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره)، اصغر فخریه‌کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل به استقبال آلن ویدالیس وزیر حمل و نقل فرانسه، فردریک گاژی مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایرفرانس و تیم همراه می‌روند، صدای شاتر دوربین‌های عکاسی با سرازیر شدن میهمانان مهم هواپیما به اوج خودش می‌رسد، چهره‌هایشان خندان و پرسشگر است، وزیر حمل و نقل فرانسه روبان قرمز را می‌برد و طلسم 8 ساله را می‌شکند، صدای کف زدن جمعیت برای چندین ثانیه در هوا می‌پیچد، مسافران سفر طولانی 5 ساعت و نیمه را پشت سر گذاشته‌اند و با عجله به سمت محوطه داخلی ترمینال پروازهای خارجی رهسپار می‌شوند، من هم همراه با جمعیت حرکت می‌کنم، حین حرکت یکی از بانوان فرانسوی با نگاهی خسته به من نگاه می‌کند، لبخند می‌زنم و به جمله Welcome بسنده می‌کنم، لبخند می‌زند و روسریش را صاف می‌کند.

با سرعتی زیاد به سوی محوطه ترمینال فرودگاه می‌روند. رییس سازمان هواپیمایی کشوری، اصغر فخریه‌کاشان، آلن ویدالیس وزیر حمل و نقل فرانسه روی مبل‌هایی روبه‌روی دوربین‌ها قرار می‌گیرند و دوربین‌ها به سرعت عکس‌ها را ثبت می‌کنند و پس از آن مقامات به پشت تریبونی که برای سخنرانی تدارک دیده‌اند، می‌روند. آلن ویدالیس وزیر حمل‌ونقل فرانسه در سخنانش می‌گوید: دکتر روحانی رییس‌جمهوری ایران در نخستین سفر اروپایی خود بعد از اجرای برجام به فرانسه سفر کرد و در آن سفر من با همتای ایرانی خود دکتر عباس آخوندی ملاقات داشتم. از آنجا که من باید به آن سفر پاسخ می‌دادم، امروز با نخستین پرواز ایرفرانس به ایران آمدم. من همراه با هیات مهمی از فرانسه با هواپیمایی ایرفرانس به ایران سفر کرده‌ام و از بابت از سرگیری پروازهای این شرکت هواپیمایی به کشور ایران بعد از ۸ سال احساس خشنودی دارم.

وزیر حمل‌ونقل، دریا وشیلات فرانسه می‌گوید: فرانسه و ایران دو کشور مهم با روابط کهن و تاریخی از دیرباز با یکدیگر رابطه داشتند اما روابط دو کشور در مقطعی از زمان و در اوج تنش‌های سیاسی تنزل کرد اما خوشبختانه توانستیم روابط بین دو کشور را تقویت کنیم.

آلن ویدالیس با تاکید بر اینکه ایران و فرانسه دارای گذشته تاریخی و فرهنگی با روابط تجاری مناسب بودند، گفت: امیدواریم در این سفر بتوانیم توافق‌ها و قراردادهای خوبی با ایران در زمینه‌های مختلف حمل ونقل داشته باشیم.


از بازگشت به ایران احساس غرور می‌کنیم

سخنران بعدی فردریک گاژی مدیر اجرایی شرکت ایرفرانس نیز گفت: بازگشت به ایران برای تمام کارکنان شرکت هواپیمایی ایرفرانس باعث خشنودی و غرور است. طی سال‌های گذشته پیوندهای دوستی، مودت و فرهنگی خود را از دست نداده بودیم و این باعث خشنودی ماست.

مدیر اجرایی شرکت هواپیمایی ایرفرانس در ادامه سخنرانی‌اش گفت: پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ایرفرانس ۳ روز در هفته و با هواپیمای ۳۰۰ صندلی انجام می‌شود. ضمن اینکه تمام همکاران من در بخش فروش بلیت و کادر پروازی در خدمت ایران هستند تا ارتباط شرکت هواپیمایی ایرفرانس با ایران و جهان بیش از پیش افزایش یابد.


امید به توسعه روابط ایران و فرانسه

اصغر فخریه‌کاشان سخنران بعدی سخنان خود را با این جمله آغاز می‌کند که این پرواز ایرفرانس برای ما یادآور بازگشت رهبر فقید انقلاب اسلامی حضرت امام‌خمینی(ره) در سال 1357 است، چرا که با هواپیمای همین شرکت به وطن بازگشتند.

فخریه‌کاشان با اشاره به مشترکات فرهنگی ایران و فرانسه ادامه داد: خوشبختانه بعد از اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) روابط دو کشور به حالت گذشته بازگشت و امیدواریم این روابط بیش از پیش تحکیم شود.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور تامین مالی و سرمایه‌گذاری با بیان اینکه ایرفرانس نخستین شرکت هواپیمایی است که بعد از اجرای برجام پروازهای خود به ایران را پس از ۸ سال توقف از سر گرفت، افزود: شرکت ‌آدپ‌و ونسی فرانسه نیز از شرکت‌هایی هستند که در ساخت ترمینال‌های مسافری در فرودگاه‌ها با ایران را همکاری می‌کنند. بعد از ایراد سخنرانی‌ها مقامات سیاسی هوایی دو کشور به سرعت به سمت آسانسور می‌روند و از محوطه ترمینال خارج می‌شوند.

پروازهای پاریس- تهران افزایش می‌یابد

اما مسوولان ایرفرانس هنوز درون ترمینال هستند به سمت فردریک گاژی مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایرفرانس می‌روم از او می‌پرسم: «پیش‌بینی شما از همکاری‌های مشترک بین ایران و فرانسه در صنعت هوایی دو کشور چیست؟» می‌گوید: «با توجه به اینکه ایران و فرانسه دو کشوری هستند که می‌توانند از لحاظ فرهنگی به یکدیگر نزدیک باشند و این پیش‌نیاز در روابطشان دیده می‌شود، انتظار ما این است که این پروازها رشد سریعی داشته باشد و توسعه پروازهای ایران و فرانسه روز به روز بیشتر شود، به خصوص که در حال حاضر سه پرواز در هفته انجام می‌شود که می‌خواهیم این پروازها را به عدد 7 در هفته برسانیم.» فردریک گاژی در پاسخ به سوال دیگر «تعادل» در این رابطه که فضای کسب و کار در صنعت هوایی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید، می‌گوید: «با توجه به تماسی که با سیستم هواپیمایی شهری داشته‌ام، تمام اتفاقاتی که تا الان برای ما افتاده است خوب بوده، ابزارهایی که لازم بوده در ایران وجود داشته است و فکر می‌کنم که سیستم هواپیمایی ایران استاندارد بالایی را داشته باشد.»

پاتریک ژونتی یکی از مدیران ارشد هواپیمایی ایرفرانس در پاسخ به «تعادل» می‌گوید: ایران در حال حاضر آینده روشنی دارد و با توجه به حل شدن معضل هسته‌یی می‌تواند در صنعت هوایی هم آینده خیلی خوبی داشته باشد، اما من توصیه‌یی دارم و به نظر من در این صنعت ایران باید اندازه و سایز و تعداد هواپیماهای خود را افزایش دهد که به این منظور نیاز به فرودگاه‌های جدید بزرگ‌تر دارد و باید روی فرودگاه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کند.

وی در ادامه به «تعادل» گفت: ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی خودش می‌تواند مرکزی برای اتصال آسیا به اروپا باشد که اگر در این زمینه فرودگاه‌های خودش را گسترش دهد، می‌تواند به موقعیت ممتازی در منطقه تبدیل شود، همان‌طور که در حال حاضر هم شرکت‌های خیلی زیادی تمایل دارند در زمینه ترانزیت هوایی در ایران و نقطه اتصال آسیا و اروپا فعالیت کنند و ابراز تمایل می‌کنند که به ایران بیایند.

وی در ارتباط با فرودگاه امام خمینی(ره) گفت: این فرودگاه بسیار زیباست، زمین و فضای بسیار وسیع و بزرگی دارد که این موقعیت برای فرودگاه‌های بزرگ یک ویژگی بسیار خوب است و از این بابت مردم ایران خیلی خوش شانس هستند، البته باید بگویم که این فضا کافی نیست و باید به فکر گسترش آن بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر