حذف 24 میلیون یارانه ‌بگیر به صلاح نیست

۱۳۹۵/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۸۰۲

یک اقتصاددان حذف 24میلیون نفری یارانه‌بگیران را به مصلحت اقتصاد کشور ندانست و گفت: توجه به وابسته بودن زندگی بسیاری از افراد به پرداخت‌ یارانه‌ها توسط دولت، حذف یارانه‌بگیران نیازمند به صلاح نیست.

حسن سبحانی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره حذف یارانه 24میلیون نفر از یارانه‌بگیران اظهار کرد: اگر قرار باشد سه دهک درآمدی بالای جامعه از دریافت یارانه‌ها حذف شوند، دیگر نباید از حذف 24میلیون نفری یارانه‌بگیران صحبت کرد چراکه اگر دهک‌های درآمدی را در نظر بگیریم لزوما در هر دهک 8 میلیون نفر جا نمی‌گیرد که سه دهک جامعه 24 میلیون نفر جمعیت داشته باشد. 24میلیون نفر برای ثروتمندان عدد بزرگی است و بعید است که در ایران 24میلیون ثروتمند داشته باشیم.

رییس پیشین کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: با این همه باید در نظر بگیریم که در سال 1395 وضعیت اقتصادی مردم ما تفاوت زیادی با وضعیت اقتصادی آنها در سال‌های 1389 و 1390 دارد.

سبحانی با بیان اینکه اکنون بین 25تا 30میلیون نفر نیازمند حمایت‌های یارانه‌یی در کشور وجود دارد، افزود: از این جمعیت 15میلیون نفر نیازمند وجود دارد و 15میلیون نفر از آنها نیز به طبقات متوسطی تعلق دارند که آسیب دیده‌اند و می‌توان آنها را در قالب پرداخت حمایت کرد تا وضعیت اقتصادی کشور سامان یابد و با افزایش درآمد این گروه آن را از دریافت یارانه حذف کرد.

عضو پیشین شورای اقتصاد اظهار کرد: برای تحقق چنین برنامه‌یی شناسایی افرادی که باید به آنها یارانه تعلق بگیرد، عملیاتی‌تر از شناسایی کسانی است که نباید به آنها یارانه پرداخت شود، افرادی که باید یارانه بگیرند از طریق کمیته امداد، ‌بهزیستی، برخی اطلاعات وزارت رفاه که به موجب آنها به عده‌یی سبد کالا تعلق می‌گیرد قابل شناسایی هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر