مسیر بورس‌های آسیا نزولی شد

۱۳۹۵/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۷۸۶

شاخص ‌ام اس سی‌ آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه جز ژاپن 0.9درصد کاهش یافت و از بالاترین سطح پنج ماه گذشته که روز جمعه رسیده بود، فاصله گرفت. شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین 1.3درصد عقب نشست و کسپی کره‌جنوبی 0.5درصد افت کرد. شاخص‌های بزرگ سهام در وال‌استریت روز جمعه را با کاهش اندک به پایان برده بودند اما رشد هفتگی ثبت کردند. شاخص نیک‌کی 225 ژاپن در شرایطی که سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها به ارزیابی خسارت‌های زلزله مهیب اخیر که در جنوب غربی ژاپن به وقوع پیوست پرداختند 3درصد کاهش یافت. زلزله‌یی به قدرت 7.3 درجه ریشتر روز شنبه منطقه کوماموتو را که یک هاب صنعتی مهم است، لرزاند.

به گفته استفان ورال، مدیر فروش سهام ژاپن کردیت سوییس، بازار در حال حاضر با انواع خبرهای منفی روبه‌روست که باعث واهمه سرمایه‌گذاران شده و ریسک‌های فعالیت در بازاری را بارز می‌کند که حساسیت بالایی در آن وجود دارد. عجیب نیست در این شرایط که رویدادهایی مانند بلایای طبیعی، شکست نشست دوحه برای پایین نگهداشتن تولید و ریسک‌های ژئوپلیتیکی مانند بحران اقتصادی و سیاسی برزیل روی می‌دهد، ارزش ین صعود کند.

بر اساس گزارش رویترز، ریزش قیمت نفت تاثیر بزرگی روی ارزهای کشورهای صادرکننده نفت داشت. دلار امریکا یک درصد در برابر دلار کانادا صعود کرد در حالی که دلار استرالیا هم با 0.8درصد کاهش روبه‌رو شد و 0.7667دلار معامله شد. ین ژاپن که یک دارایی مطمئن به شمار می‌رود در پی آشفتگی اخیر با افزایش تقاضا روبه‌رو شد. دلار 0.7درصد در برابر ارز ژاپن کاهش یافت و به 108.02ین رسید. همچنین عامل دیگری که ارزش ین را تقویت کرد، شکست تلاش‌های ژاپن در اجلاس اخیر وزیران دارایی گروه 20 در واشنگتن بود. این کشور دنبال جلب موافقت عمومی برای مقابله با افزایش ناخواسته ارزش ارز بود. یورو 0.7درصد در برابر ین کاهش یافت و 121.89 ین معامله شد اما در برابر دلار اندکی افزایش یافت و به 1.1284دلار رسید. شاخص دلار امریکا تغییر چندانی نداشت و 94.730واحد قرار گرفت. آمار اقتصادی امریکا که روز جمعه منتشر شد، نشان داد رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه اول راکد بوده است. تولید صنعتی ماه گذشته 0.6درصد کاهش یافت که بیشتر از میزان مورد پیش‌بینی و ششمین کاهش در هفت ماه گذشته بود. اعتماد مصرفی امریکا هم به پایین‌ترین سطح از سپتامبر کاهش یافت. طلا که یک دارایی امن به شمار می‌رود، از آشفتگی اخیر بازارها استفاده کرد و هر اونس این فلز با 0.1درصد افزایش، یک هزار و 234دلار و 40 سنت معامله شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر