پایداری برجام مشروط به لمس نتایج آن توسط ایرانیان است

۱۳۹۵/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۷۶۵

اتحادیه اروپا می‌خواهد شریک اول اقتصادی ایران باشد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، بامداد دیروز تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد. وی در این سفر که با هدف شرکت در مراسم امضای موافقتنامه تغییرات آب و هوایی (موافقتنامه پاریس) در مقر سازمان ملل متحد انجام می‌شود علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با تعدادی از مقامات دیگر کشورهای جهان که در این مراسم حضور دارند با جان کری وزیر خارجه امریکا دیدار و درخصوص اجرای برجام گفت‌وگو خواهد کرد. ظریف همچنین در این سفر در جمع فارغ‌التحصیلان دانشگاه هاروارد سخنرانی خواهد داشت. گفتنی است سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان حقوقی-بین‌المللی و اروپا-امریکا و حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه وی را در این سفر همراهی می‌کنند.


ایران سودده‌ترین اقتصاد جهان

وزیر خارجه ایران هنگامی ایران را به مقصد نیویورک ترک کرد که طی روزهای قبل، میزبان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه هند و ونزوئلا بود. وی در همین راستا و در گفت‌وگویی با نشریه آلمانی اشپیگل ضمن بیان توضیحاتی درخصوص برجام، به تشریح دیدگاه‌های خود از سفر فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هفت کمیسیونر همراه وی پرداخت.

به گزارش ایرنا، این رسانه به نقل از وزیر امور خارجه ایران نوشت: اگر می‌خواهیم که برجام در درازمدت پایدار بماند، ‏باید در این رابطه سرمایه‌گذاری شود زیرا واضح است که مردم ایران می‌خواهند نتایج آن را ببینند. در حال حاضر شاید یکی از بالاترین میزان سوددهی در جهان در ایران وجود دارد. اشپیگل در ادامه نوشت: باوجود گذشت نزدیک به یک سال از امضای توافقنامه تاریخی هنوز موانعی وجود دارد. در این میان ‏به‌ویژه بانک‌های بزرگ از برقراری مجدد معاملات بانکی با ایران تردید دارند زیرا آنها از جریمه‌های هنگفت دولت امریکا در هراس ‏هستند و درست به‌همین دلیل برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ در ایران سرمایه‌گذار پیدا نمی‌شود. ظریف در این گفت‌وگو می‌افزاید: ما از امریکایی‌ها فقط یک چیز می‌خواهیم و آن اینکه دخالت نکنند. امریکایی‌ها باید از ‏ توافق مشترک حمایت کرده و باید کاملا به این امر واقف باشند که معامله با ایران پاک و بدون اما و اگر است. وی افزود: ما بیش از 30ماه فشرده‌ترین مذاکرات را انجام نداده‌ایم که الان بخواهیم با یک سند توخالی مواجه باشیم. ‏

اشپیگل بااشاره به اینکه اتحادیه اروپا قصد دارد دفتر نمایندگی در تهران تاسیس کند، نوشت: این اتحادیه از تلاش‌های ‏ایران برای عضویت در سازمان تجارت جهانی حمایت می‌کند. اتحادیه اروپا و ایران علاوه بر این در زمینه گسترش همکاری‌ها در ‏زمینه انرژی توافق کرده‌اند. این نشریه آلمانی در ادامه به نقل از فدریکا موگرینی نوشت: برای اتحادیه اروپا، ایران قسمت مهمی از تلفیق انرژی و امنیت است. ‏


زمینه همکاری اصولی میان ایران و اروپا

از سوی دیگر فدریکا موگرینی که روز شنبه در راس یک هیات بلندپایه به تهران سفر کرده بود، پس از بازگشت در یادداشتی که در وبلاگ خود منتشر کرده است، نوشت: من در این سفر سرپرستی هیات کمیسیونرها را برعهده داشتم و این نخستین سفر در این سطح از مقامات اروپایی به ایران پس از اجرای توافق هسته‌یی با ایران و لغو تحریم‌هاست. وی ادامه داد: در این سفر ما توانستیم زمینه را برای همکاری اصولی میان تهران و اتحادیه اروپا فراهم کنیم. ما به موضوعات مختلفی پرداختیم که برای هر دو طرف راهبردی است؛ از انرژی گرفته تا اقتصاد، از فرهنگ تا مهاجرت، از تحقیق و مطالعه تا حمل‌ونقل و از سیاست خارجی تا آموزش. این همکاری برای شهروندان هم اروپا و هم ایران دارای منفعت خواهد بود، به‌ویژه از نظر من برای جوانانی که با غرور و شور و شوق در خیابان‌ها و شهرهای‌شان از این توافق استقبال کردند. موگرینی افزود: اکنون آنها انتظار این نتیجه را دارند که فصل جدید روابط ما دارای منافعی برای تمامی‌شان باشد و دیدارهای ما راه را برای این منظور باز کرده است؛ فرصت‌هایی که این توافق ایجاد کرده اکنون می‌تواند به پروژه‌هایی واقعی در تمام بخش‌هایی که با زندگی روزمره شهروندان ما ارتباط دارد، تبدیل شود.


همکاری مشترک سازنده خواهد بود

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: این یک همکاری سازنده خواهد بود. گفت‌وگوهای ما باز است و در مواضعی هم حساس خواهد بود چراکه ما هر دو می‌دانیم به روشنی درخصوص برخی مسائل اختلاف‌نظرهایی داریم. به عنوان مثال، حقوق بشر که یک مساله کلیدی در روابط ماست. ما در این سفر درباره آن گفت‌وگو کردیم و تصمیم گرفتیم که یک رایزنی منظم و اصولی در این باره داشته باشیم که یک پایه جدید در روابط‌مان است. یک گفت‌وگوی اصولی و منظم دیگر در سطح سیاسی میان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و من نیز وجود دارد.

وی افزود: ما درباره چگونگی حل بحران‌های متعدد منطقه‌یی که خاورمیانه را تحت‌تاثیر قرار داده درباره اینکه چگونه به بهترین شکل با تروریست‌های داعش مبارزه کنیم به‌علاوه چگونگی برقراری ثبات در افغانستان رایزنی خواهیم کرد. موگرینی گفت: ما ممکن است دیدگاه‌ها و رویکردهای متفاوتی داشته باشیم اما تنها مسیر گفت‌وگو و دیپلماسی است که موفقیت‌آمیز خواهد بود، همان‌طور که توافق هسته‌یی با ایران نشان داد این توافق نتایجی واقعی و قوی در پی داشت، ازجمله اجرای کامل آن که فرصت‌هایی را برای همکاری ایجاد کرد. گفت‌وگو و دیپلماسی مسیر اتحادیه اروپا در سیاست خارجی است.


دلیلی برای نیامدن بانک‌ها وجود ندارد

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در گفت‌وگویی با تسنیم، ضمن بیان اینکه اتحادیه اروپا بار دیگر خواستار تبدیل شدن به شریک اول اقتصادی ایران است، تاکید کرد: باتوجه به روندی که تاکنون در اجرای برجام طی شده است، هیچ دلیلی وجود ندارد که بانک‌های اروپایی به ایران نیایند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر