آینده مبهم عبادی در گره کور سیاست عراق

۱۳۹۵/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۷۵۹

گروه جهان

همزمان با برنامه جدید ارتش عراق برای مبارزه با داعش این سیاستمداران عراقی هستند که در حال از دست دادن جایگاه خود در صحنه سیاسی این کشور هستند. در تاریخ 12 آوریل سخنگوی مجلس عراق، تشکیل کابینه دوم دولت با نمایندگان جدید را به تاخیر انداخت. حدود 100نفر از نمایندگان معتقدند که حیدرالعبادی نخست وزیر عراق باید استعفا دهد و به دنبال این فعالیت‌ها تحصن کردند.

در جنوب عراق نیز مخالفان تهدید کرده‌اند در صورت تحقق نیافتن خواسته‌های‌شان به منطقه سبز بغداد وارد خواهند شد. منطقه سبز نام منطقه‌یی در مرکز بغداد است که مراکز دولتی و ادارات مهم حکومت ائتلاف موقت عراق، سفارتخانه‌های امریکا و انگلیس، و نیروهای چندملیتی باقی‌مانده در خاک عراق در آنجا قرار دارند. دورتادور منطقه سبز بغداد دیوارهای بتنی بلند کشیده شده است و خودروهای زرهی با دقت از آن مراقبت می‌کنند. شاید به همین دلیل است که اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده به عراق سفر کرده است. خبرگزاری‌ها هدف وی از این سفر را دیدار با مقامات این کشور در مورد بحران سیاسی اخیر عراق و نیز چگونگی مبارزه با داعش در این کشور می‌دانند. به گزارش اکونومیست، دلیل تمامی این بازی‌های سیاسی مبارزه با نظام فرقه‌یی در صحنه سیاست عراق است که از سال 2003 روی کار آمده است. بیش از یک دهه است که جناح پیشرو، افراد نزدیک به خودش را در صحنه‌های سیاسی بر سر کار گذاشته و دیگر افراد اجازه حضور برابر در این صحنه را نداشتند. پروژه‌های توخالی و کارگران خیالی، بودجه کشور را هدر داده و با پایین آمدن قیمت نفت دولت حالا باید با کسری بودجه 25درصدی مبارزه کند. در حالی که رکورد استخراج نفت شکسته شده است، بیمارستان‌های عراق بسیاری از خدمات‌شان را به خاطر نبود بودجه تعطیل کرده‌اند. از این رو جای تعجبی نخواهد داشت اگر نام عراق در لیست شفافیت بین‌الملل به عنوان هشتمین کشور فاسد دنیا ذکر شود. همزمان با جلسه پارلمان برای تعیین هیات‌رییسه جدید پیش‌بینی می‌شود، دادگاه فدرال عراق نیز جلسه‌یی برای صدور دستوری پیرامون اعلام قانونی بودن یا نبودن جلسه پارلمان عراق و اقدام برخی از نمایندگان در برکنار کردن رییس پارلمان این کشور برگزار کند. در کنار تمامی این تحولات، منابع عراقی اعلام کردند که نمایندگان متحصن در پارلمان عراق با استقبال ضمنی مرجعیت شیعیان روبه‌رو شده‌اند. یک منبع نزدیک به جریان صدر در مصاحبه با روزنامه الاخبار لبنان گفت: «اطلاعات حکایت از آن دارد مقتدی صدر که روز گذشته از بیروت وارد بغداد شد با تعدادی از مسوولان و مقامات سیاسی و در راس آنها با حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق دیدار خواهد کرد و مذاکرات وی بر آخرین تحولات سیاسی و تحصن نمایندگان متمرکز خواهد بود.»

منابع پارلمانی در مصاحبه با روزنامه الحیاه اعلام کردند که تماس‌ها و دیدارهای فشرده‌یی در محافل داخلی، منطقه‌یی و بین‌المللی ظرف روزهای گذشته صورت گرفت و به این توافق انجامید که سلیم جبوری، رییس پارلمان در منصب خود بماند و به وی فرصتی برای جلسه پارلمانی با حضور تمامی نمایندگان ازجمله نمایندگان متحصن‌ داده شود که در جریان این جلسه تمامی مسائل مورد بررسی قرار بگیرد. تعدادی از نمایندگان از گروه تحصن‌کنندگان خارج شدند که ازجمله آنها 10تن از نمایندگان ائتلاف گروه‌های ملی سنی بودند که جبوری نیز وابسته به این ائتلاف است. نمایندگان فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر در موضع خود پس از اختلافات با فراکسیون الدعوه وابسته به نوری مالکی بازنگری کرده‌اند. جبوری تماس‌هایی با برخی فراکسیون‌ها از نمایندگان متحصن برقرار کرده که در جریان این تماس‌ها تاکید کرده که وی اصراری برای باقی ماندن در این منصب ندارد، بلکه برای اصلاح امور براساس قانون و توافق جهت بستن راه برای فروپاشی نهاد قانون‌گذاری و ممانعت از آشوب سیاسی در کشور تلاش می‌کند. همزمان حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق از پارلمان عراق خواست تا هر چه سریع‌تر برای پشت‌سر گذاشتن موانع و دستیابی به راه‌حل‌هایی برای چالش‌هایی که عراق با آن مواجه است، تشکیل جلسه دهد. العبادی بر لزوم رای‌دهی به اصلاح کابینه در روزهای آتی و دادن رای به هیات‌های مستقل در مرحله بعدی تاکید و تصریح کرد، اصلاح کابینه بخشی از اصلاحاتی است که شامل تغییر هیات‌های مستقل به دور از سهمیه‌بندی‌های سیاسی می‌شود.

با توجه به شرایط پیش آمده، حرکت بعدی در صحنه سیاسی عراق نامشخص است. حامیان سابق حیدر العبادی حالا دیگر آن حمایت سابق را ندارند. حامیان دیروز عبادی در عراق بار دیگر به خیابان‌ها آمده‌اند تا این‌بار از استعفای او حمایت کنند. فعالیت‌ها در عراق همه علیه دولت عبادی هستند و او تنها چند قدم تا رای عدم اعتماد فاصله دارد. باتوجه به این روند، اتخابات جدیدی در عراق برگزار خواهد شد. طرفداران مقتدی صدر به دنبال برگزاری تظاهرات بیشتر در اطراف منطقه سبز عراق هستند. درحالی‌که گروه‌های مسلح دیگر نمی‌توانند از پیش روی آنها در این منطقه جلوگیری کنند. فالح جابر، تحلیلگر کهنه‌کار عراقی که وظیفه مذاکره بین جناحی در عراق را بر عهده داشت، به اکونومیست گفت: «اگر مقتدی صدر وارد منطقه سبز شود، ژنرال‌ها راه را برای او باز خواهند کرد و رهبری‌اش را می‌پذیرند، اما اگر او صدمه‌یی در این راه ببیند جنگ داخلی سختی در عراق در خواهد گرفت.» با این‌همه رفتن یا ماندن عبادی به تصمیم کشورهای درگیر در منطقه نیز ارتباط دارد. برای امریکا و همسایگان عراق ازجمله ایران، ثبات در عراق و جلوگیری از بی‌دولتی، مهم‌ترین مساله است و احتمالا طرف‌های درگیر را تشویق کنند تا با هم کنار بیایند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر