اخبار

۱۳۹۵/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۷۵۳

جاسوسی از خورشید

ناسا | خورشید به عنوان ستاره همیشه سوزان منظومه شمسی دنیایی از راز و رمز محسوب می‌شود که بشر با تکیه بر یکی از پیشرفته‌ترین تجهیزات ماهواره‌یی خود پرده از آنها برمی‌دارد.

ماهواره Solar and Heliospheric Observatory ناسا که به اختصار به آن SOHO گفته می‌شود، چشم تیزبین بشر در برابر خورشید و فعالیت‌های شگفت‌انگیز آن محسوب می‌شود.

ماموریت این ماهواره از چنان اهمیتی برخوردار است که به طور مشترک توسط ناسا و آژانس فضانوردی اروپا (اسا) انجام شده است. این ماهواره اکنون بیش از ۲۰سال است که از خورشید جاسوسی می‌کند.

ماهواره SOHO درحالی که فعالیت ستاره همیشه سوزان منظومه شمسی را رصد می‌کند، کشفیات ارزشمند دیگری هم برای بشر به همراه داشته تا جایی که ما اکنون تقریبا می‌دانیم خورشید با چه عملکردی می‌سوزد و به زمین انرژی می‌بخشد. آژانس فضانوردی اروپا فهرستی از دستاوردهای این ماهواره ارزشمند را ارائه کرده که در آن می‌توان به جریانات پیچیده گازی در زیر سطح قابل رویت خورشید همچنین ردیابی تغییرات همیشگی در میدان‌های مغناطیسی این ستاره درخشان اشاره کرد.


«جیاجیا» طبیعی‌ترین روبات انسان‌نمای جهان

پی‌سی‌ورلد| دانشجویان دانشگاه علوم و فناوری چین، نخستین و طبیعی‌ترین روبات انسان‌نمای جهان را در یک کنفرانس خبری رونمایی کردند.

روبات انسان‌نمای چینی به صورت یک دختر جوان ساخته شده و «جیا جیا» نام‌گذاری شده است. این روبات طوری برنامه‌ریزی شده که می‌تواند به طور پیوسته صحبت کند و احساسات خود را از طریق تغییرات در چهره نشان دهد.

روبات انسان‌نمای«جیا جیا» از نظر ظاهری کاملا شبیه به انسان است و می‌تواند چشمان خود را حرکت دهد و حرکت لب‌ها و گونه‌های آن هنگام صحبت کاملا هماهنگ است. برای ساخت این روبات حدود سه سال کار گروهی انجام شده تا بخش‌های مختلف بدن آن در برابر داده‌های بیرونی کاملا هماهنگ و طبیعی واکنش نشان دهند. مهم‌ترین ویژگی روبات انسان‌نمای چینی در مقایسه با سایر روبات‌های معرفی شده، قابلیت یادگیری هنگام صحبت کردن است به طوری ‌که این روبات قادر است از محتوای مکالمه اطلاعات مورد نظر را دریافت کرده یا به اصطلاح یاد بگیرد. گروه سازنده روبات هیچگونه تمایلی برای تولید انبوه یا تجاری‌سازی این روبات ندارد بلکه هدف آنها صرفا پیشرفت صنعت روباتیک چین است.


آغاز به کار مدارگرد پیگیری گاز اروپا در فضا

اسپیس| سازمان فضایی اروپا آغاز به کار مدارگرد پیگیری گاز(TGO) را اعلام و ماموریت ExoMars 2016 خود را تایید کرد و از دریافت نخستین تصاویر آزمایشی آن خبر داد.

این فضاپیما که در روز 14مارس (24 اسفند 1394) از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به فضا پرتاب شده بود، یک ماموریت مشترک بین روسیه و سازمان فضایی اروپا به مقصد مریخ است.

مدارگرد TGO در روز هفتم آوریل در فاصله 83میلیون کیلومتری از زمین نخستین تصویر از آسمان را به عنوان بخشی از فرآیند راه‌اندازی خود به زمین ارسال کرد. این تصویر توسط دوربین‌ گردان مدارگرد ثبت شده است. علاوه بر آزمایش، دوربین تیم کنترل همچنین این فضاپیما را تحت تمرینات راه‌اندازی بیشتری قرار داد. سیستم‌های کنترل، ناوبری و ارتباطی به کار انداخته شدند و آنتن رادیویی 2.2متری high-gain مدارگرد نیز برای ارائه یک ارتباط دو مگابیت بر ثانیه با زمین مستقر شد. حسگرهای پیگری گاز برای بررسی سطوح یخی سیاره مریخ نیز فعال و آزمایش شدند. ماژول شیاپارلی(Schiaparelli) نیز مورد بررسی قرار گرفت. ماموریت ExoMars 2016 شامل مدارگرد TGO و ماژول نمایشگر ورود و فرود شیاپارلی قرار است به دنبال نشانه‌های حیات در سیاره مریخ بگردد. مدارگرد مذکور پس از قرار گرفتن در ایستگاه خود در اکتبر سال جاری به دنبال نشانه‌های متان در جو مریخ پرداخته، مکانیسم‌های تولید‌کننده این گاز را برای تشخیص منشأ زمین‌شناسی، شیمیایی یا زیستی آن بررسی خواهد کرد. این ماموریت همچنین تصاویری از سطح سیاره سرخ را ارسال کرده و به دنبال رسوب یخ در آن خواهد گشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر