5نرخی کردن سوخت عملی نیست

۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۶۶۲

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره طرح مجلس برای استفاده مجدد از سامانه هوشمند سوخت در راستای افزایش پلکانی نرخ، تصریح کرد که 5نرخی کردن سوخت بنزین امکان پذیر نیست.

عباس کاظمی در حاشیه مراسم نفت و اقتصاد مقاومتی با تاکید بر اینکه طرح 5نرخی شدن بنزین از سوی مجلس مطرح شده و حتما خود مجلس راهی برای اجرای آن نیز دارد، گفت: بهتر است از خود محلس بپرسیم که چه کاری می‌خواهند، انجام دهند. وی بااشاره به اهدافی که برای استفاده از کارت سوخت تعریف شده بود، افزود: در سال1386 تولید داخلی بنزین پایین و در عین حال مصرف بالا بود و این استنباط وجود داشت که قاچاق بنزین اتفاق می‌افتد از سوی دیگر نیز ما تولید سی‌ان‌جی نداشتیم و قیمت بنزین نیز بسیار پایین بود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش تصریح کرد: ما برای آنکه تضمین امنیت عرضه بنزین را داشته باشیم این طرح را اجرا کردیم و امروز توسعه پالایشگاهی ما به‌گونه‌یی شده که تولید بنزین ما از 48میلیون مترمکعب به 64میلیون مترمکعب در روز رسیده و در پایان امسال نیز بدون در نظر داشتن تولید پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به حدود 67میلیون مترمکعب می‌رسد. به گفته کاظمی تولید سی‌ان‌جی در کشور نیز به حدود 22میلیون مترمکعب در روز رسیده است. وی تصریح کرد: با رسیدن به این اهداف عرضه بنزین یک نرخی را تضمین کردیم و دیگر نیازی به سامانه هوشمند سوخت نداریم. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با تاکید بر اینکه اجرای طرح مجلس مبنی بر 5نرخی شدن بنزین در انجام کنترل‌های بعدی اشکال‌زاست، گفت: ما می‌توانیم سامانه را برای اجرای این طرح تعریف کنیم، اما مشکل اجرای بعد از سامانه است. ما با بنزین دولتی نیز مشکلات زیادی داشتیم که هنوز درگیر آنیم بنابراین 5نرخی بودن بنزین نه امکان اجرایی دارد و نه منطبق با منطق است. هنوز هم نرخ برای استفاده از کارت جایگاه نیز مشخص نیست.


سقف واردات بنزین 8میلیون مترمکعب

کاظمی در ادامه بااشاره به اینکه سقف واردات بنزین 8میلیون مترمکعب در روز پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: با این حال واردات با کشتی صورت می‌گیرد و ممکن است در یک ماه زیاد باشد و در ماه دیگر اصلا اتفاق نیفتد. اما متوسط امسال ما باید در حد این رقم باشد. وی تصریح کرد: سال گذشته ما 9.5میلیون مترمکعب واردات بنزین داشتیم و فکر می‌کنم تعیین این سقف برای امسال برای داشتن ذخایر بنزین است، چراکه تولید داخلی بنزین در حال حاضر 64میلیون مترمکعب در روز و میزان مصرف 71میلیون مترمکعب است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش همچنین بااشاره به اینکه با راه‌اندازی پالایشگاه بندرعباس سه‌میلیون مترمکعب به تولید بنزین داخلی اضافه می‌شود، درباره تولید بنزین پتروشیمی گفت: فقط پالایشگاه بندرعباس فعلا در این زمینه فعالیت می‌کند که حجم تولید آن نیز 850هزار مترمکعب است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر