اختلاف مجلس و دولت بر سر هزینه‌کرد منابع هدفمندی

۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۶۴۹

گروه اقتصاد کلان|

«یک‌شنبه روز پایانی بررسی لایحه بودجه 95 در صحن علنی مجلس نهم خواهد بود.» طبق آخرین اظهارات عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با توجه به اتمام بخش‌های درآمدی لایحه و بررسی بیشتر تبصره‌های هزینه‌یی آن احتمالا رسیدگی به جزییات لایحه بودجه 95 در جلسه علنی امروز به پایان خواهد رسید. علیرضا منادی‌سفیدان همچنین گفته است: «با رفع ایرادات احتمالی شورای نگهبان از لایحه بودجه، رسیدگی به این لایحه تا پایان هفته کاری جاری مجلس خاتمه خواهد یافت.»

جلسه روز گذشته نمایندگان مردم در صحن علنی مجلس برای بررسی بخش هزینه‌یی لایحه بودجه سال 95 درحالی آغاز شد که کرسی‌داران همچنان بر سر مصوبات مربوط به یارانه با دولت اختلاف نظر داشتند. به‌ گزارش«تعادل» آنچه در جلسه روز گذشته مورد اهمیت واقع شد، رفع ابهام از بخش هزینه‌یی تبصره 14 لایحه بود. در همین راستا، رییس مجلس شورای اسلامی بر شفاف‌سازی نحوه هزینه‌کرد منابع حاصل از حذف 3دهک درآمدی تاکید کرد و با به رای گذاشتن ارجاع این تبصره به کمیسیون تلفیق نهایتا نمایندگان مردم با اکثریت آرا این مساله را تایید کردند. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه منابع حاصل از حذف 3دهک درآمدی بنا بر دغدغه نمایندگان و پیشنهادات مطرح در کمیسیون تلفیق صرفا برای اشتغال در نظر گرفته شده است، عنوان کرد:«این منابع که حدود 12 تا 14هزار میلیارد برآورد شده است باید طبق نظر کمیسیون برای اشتغال و تولید کشور صرف شود.» پورابراهیمی خاطرنشان کرد:«با این حال به دلیل درخواست دولت مبنی ‌بر اینکه مواردی که ذیل اشتغال ذکر می‌شود باید شفاف‌سازی شود، نیاز است تا تبصره 14 مجددا در کمیسیون بررسی و اصلاح شود.» در بند الحاقی 4 تبصره 14 این لایحه آمده است: منابع حاصل از اجرای این تبصره صرف پرداخت تسهیلات اشتغال با اولویت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی و رزمندگان معسر می‌شود.

علی لاریجانی نیز با اشاره به اینکه برخی از بندهای این تبصره نیاز به اصلاح نگارشی دارد، تصریح کرد: «تسهیلات اشتغال باید رفع ابهام شود. علاوه ‌بر این مواردی که در قانون هدفمندی درخصوص حمل‌ونقل و ... در نظر گرفته شده است در این تبصره حذف شده که نیاز است با ارجاع تبصره 14 به کمیسیون تلفیق ابهامات موجود رفع شود.» رییس مجلس همچنین در جریان بررسی لایحه بودجه 95 گفت: «در جلسه امروز کمیسیون تلفیق در رابطه با تبصره مربوط به سوخت و بنزین تصمیم‌گیری می‌شود همچنین هزینه‌کرد منابع حاصل از بند الحاقی یک، یعنی حذف 3دهک درآمدی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.» در راستای جلسه علنی بهارستانی‌ها در روز گذشته با ماده الحاقی6 لایحه بودجه در رابطه با ابطلال دفترچه‌های بیمه پایه درمانی افرادی که بیش از یک دفترچه دارند، موافقت شد. سخنگوی کمیسیون تلفیق با مد نظر قرار دادن مصوبه مذکور گفت: براساس این ماده الحاقی وضعیت هم‌پوشانی دفترچه‌های بیمه مشخص شده و زمینه برای ارتقای تصمیم‌گیری در این حوزه فراهم می‌شود. سخنگوی دولت و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز با حضور در صحن علنی مجلس در جریان بررسی تبصره 16 لایحه بودجه که به دولت اجازه می‌دهد علاوه بر اعتباراتی که در بودجه دستگاه‌های اجرایی منظور شده است نسبت به استفاده از منابع بودجه حداکثر تا 10درصد اعتبارات هزینه‌یی(به استثنای فصول اول و ششم) و 5 درصد اعتبارات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌یی اقدام کند، اظهار کرد: «جهت اثربخشی فرمان مقام معظم رهبری جهت اجرای سیاست‌های مقاومتی تصمیم به تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گرفتیم. محمدباقر نوبخت در ادامه گفت: قرار است ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای فرماندهی دستگاه‌ها و هماهنگی آنها نافذالکلام باشد که برای این نفوذ نیاز به منابع مالی دارد تا بتواند مصوبات خود را پشتیبانی کند.»

تبصره الحاقی 7 که بر مجوز صدور ایران‌چک از سوی بانک مرکزی دلالت دارد دیروز در صحن علنی مجلس واکنش‌های متفاوتی در پی داشت. مهرداد بائوج‌لاهوتی در مخالفت با این تبصره الحاقی با بیان اینکه ‌موضوع چاپ ایران‌چک توسط بانک مرکزی در لایحه بودجه 95 لحاظ نشده بود و کمیسیون تلفیق آن را الحاق کرد، گفت:«لزومی ندارد زمانی‌ که دولت احساس نیاز نکرده است، مجلس تعیین تکلیف کند؛ چراکه انتشار این اوراق موجب تحمیل هزینه به دولت می‌شود.» اسماعیل جلیلی نیز به عنوان یکی از 122نماینده موافق با این تبصره الحاقی ضمن بیان اینکه در جلسه کمیسیون تلفیق موضوع انتشار ایران‌چک بیان و ضرورت آن احراز شد، گفت:«اجازه انتشار ایران‌چک به دولت موجب کاهش گردش پولی و در نهایت کاهش هزینه چاپ، انتشار و نگهداری اسکناس می‌شود.» همچنین محمدرضا پورابراهیمی به عنوان سخنگوی کمیسیون تلفیق در این زمینه گفت:«در جلسات شورای پول و اعتبار نماینده‌های مجلس شورای اسلامی حضور دارند. در مواردی که دولت نیاز به انتشار ایران‌چک داشت به دلیل نبود مصوبه قانونی این اقدام با مخالفت شورای نظارت روبه‌رو می‌شد. از این‌ رو اجازه انتشار ایران‌چک به دولت موجب تسهیل امور مالی دولت می‌شود.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر