ویرانی‌های گسترده زلزله و هشدار سونامی در ژاپن

۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۶۴۱


زمین‌لرزه‌یی با قدرت 7.3 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بامداد شنبه به وقت محلی بسیاری از ساکنان استان «کوماموتو» واقع در جزیره «کیوشو» ژاپن را سراسیمه و وحشت‌زده به خیابان‌ها کشاند.

به گزارش رویترز، در نخستین ساعات این زمین‌لرزه گزارش‌های متعددی از تخریب و حریق برخی ساختمان‌ها، زیر آوار ماندن شهروندان، قطع برق، احتمال وقوع سونامی و تخریب نیروگاه‌های اتمی و نشر مواد رادیواکتیو منتشر شد. گزارش اولیه تلفات این حادثه حاکی از کشته شدن بیش از 20نفر و زخمی شدن صد‌ها نفر از ساکنان منطقه کوماموتو بود. در پی این رویداد بسیاری از صنایع و اداره‌های این منطقه تعطیل و بیش از 90هزار نفر به مراکز اسکان اضطراری منتقل شده‌اند. مقام‌های دولتی ژاپن ساعاتی بعد از وقوع زمین‌لرزه هشدار سونامی را لغو و اعلام کردند که هیچ‌گونه نارسایی در عملکرد سه نیروگاه هسته‌یی فعال این منطقه به وجود نیامده است. شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن نیز از سفر به این منطقه برای بررسی اوضاع زلزله‌زدگان خبر داد. با این حال دفتر وی چند ساعت بعد خبر لغو این سفر را به علت پس‌لرزه‌های احتمالی اعلام کرد. گفته می‌شود ارتش ژاپن نزدیک 20هزار نیروی نظامی خود را به همراه تجهیزات کامل نظیر بالگردها و هواپیماهای نجات به این منطقه فرستاده و همزمان کره‌جنوبی نیز از تشکیل یک تیم امدادرسانی برای تسریع در فرآیند امداد و نجات خبر داد. چین همسایه دیگر ژاپن نیز صبح روز شنبه با انتشار یک بیانیه با خانواده‌های قربانیان و مصدومان زمین‌لرزه‌های ژاپن ابراز همدردی کرد.

این درحالی است که با آغاز بارش باران از ظهر شنبه، فرآیند امدادرسانی به حادثه‌دیدگان بیش از پیش دشوار شد. آژانس هواشناسی ژاپن بارش 100 تا 150 میلی‌متر باران را در 24ساعت آینده برای این منطقه پیش‌بینی کرده که این موضوع به نوبه خود احتمال وقوع رانش زمین را افزایش داده است. در عین حال بسیاری از صنایع مهم این منطقه نظیر کارخانه‌های خودرو‌سازی و صنایع الکترونیک با تعلیق تمامی فعالیت‌ها، کارگران و کارمندان خود را به مناطق اسکان اضطراری منتقل کرده‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی است که رانش زمین موجب قطع دسترسی به برخی مناطق این کشور شده است. رسانه‌های ژاپن نیز از قطع برق نزدیک به 200هزار از اهالی مناطق زلزله‌زده خبر دادند. زمین‌لرزه شنبه درحالی بزرگ‌ترین زمین‌لرزه چند سال اخیر در این کشور لقب گرفته که آخرین زلزله مهیب این کشور به سال2011 بازمی‌گردد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر