7 سیگنال اقتصادی اروپا به ایران

۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۶۳۷

گروه ایران

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز به همراه یک هیات بلندپایه از مقامات سیاسی- اقتصادی متشکل از 7 کمیسیونر این اتحادیه وارد تهران شد. وی در این سفر با برخی از مقامات عالی‌رتبه کشورمان دیدار و در زمینه مسائل مشترک و همکاری‌های دو جانبه میان ایران و اتحادیه اروپا به رایزنی پرداخت.

پس از حضور نخست‌وزیر ایتالیا و رییس‌جمهوری قزاقستان به ایران و حضور ایران در دو نشست سه جانبه منطقه‌یی همچنین سفر رییس‌جمهوری ایران به ترکیه به منظور شرکت در کنفرانس سازمان همکاری‌های اسلامی، دستگاه سیاست خارجی ایران هفته پرکار دیگری را با حضور فدریکا موگرینی، تومیسلاو نیکولیچ، رییس‌جمهوری صربستان و سشما سوراج، وزیر خارجه هند به تهران پشت سر خواهد گذاشت. در همین راستا به اعتقاد کارشناسان این حجم از مراودات بین‌المللی همچنین امضای بیش از 100تفاهمنامه و سند همکاری میان ایران و کشورهای مختلف بیانگر نقش موثر و فعال دستگاه سیاست خارجی ایران در توسعه روابط منطقه‌یی و بین‌المللی با جهان در چارچوب دیپلماسی اقتصادی است.

به گزارش«تعادل» به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه‌یی، فدریکا موگرینی پیش از دیدار خود با علی لاریجانی رییس مجلس، علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی و علی‌اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در تالار آیینه وزارت خارجه دیدار و در رابطه با توسعه همکاری‌ها میان ایران و اتحادیه اروپا به گفت‌وگو پرداخت.

جلسه‌ای کم‌سابقه با مقامات اتحادیه اروپا

در همین خصوص محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که قرار است فردا، دوشنبه و پس از دیدار با وزیر خارجه هند برای شرکت در بیست و دومین نشست تغییرات اقلیمی عازم نیویورک شود در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با موگرینی تاکید کرد که ما اطمینان داریم منافع سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا در اجرای برجام است و به همین دلیل هم با اتحادیه اروپا برای برداشتن موانع و اجرای کامل برجام همکاری خواهیم کرد. وی از دیگر محورهای گفت‌وگو با موگرینی را آماده‌سازی و انجام اقدامات لازم اداری در ایران برای باز شدن دفتر اتحادیه اروپا در ایران عنوان و اظهار کرد: ما همچنان در موضوعات منطقه‌یی، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، مسائل انسان‌دوستانه، موضوع آوارگان و پناهندگان بحث و تبادل نظر می‌کنیم.

ظریف در ادامه از صدور چهار بیانیه مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا خبر داد و اظهار کرد: یک بیانیه مشترک درخصوص محورهای همکاری ما و اتحادیه اروپا خواهد بود و بیانیه دیگر درباره همکاری‌های هسته‌یی غیرنظامی ایران و اتحادیه اروپاست. وزیر خارجه ایران همچنین اظهار کرد: امروز جلسه کم سابقه‌یی با اتحادیه اروپا داشتیم، سرکار خانم موگرینی به همراه هفت کمیسیونر اتحادیه اروپا که در حکم وزرای اتحادیه اروپایی هستند ازجمله کمیسیونرهای انرژی، تحقیقات و فناوری، محیط زیست و کشاورزی، مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه، حمل و نقل و هوانوردی، صنعت و سرمایه‌گذاری و آموزش، فرهنگ و ورزش به همراه همکارانشان میهمان جمهوری اسلامی ایران بودند. وی در این نشست درخصوص آزمایشات موشکی اظهار کرد: بارها اعلام کرده‌ایم، موشک‌های جمهوری اسلامی ایران صرفا برای دفاع است و ارتباطی با برجام ندارد و اعتقاد دارم ارتباطی با قطعنامه شورای امنیت هم ندارد. ظریف درخصوص اقدامات انجام شده برای رفع موانع همکاری‌های بانکی ایران اظهار کرد: در قالب برجام در این خصوص پیگیری‌های مکرری داشتیم و رییس بانک مرکزی ایران در روزهای گذشته در واشنگتن با وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده امریکا دیدار کرد و هیات کارشناسی ما با هیات کارشناسی اوپک یا دفتر نظارت بر تحریم‌ها مذاکرات جدی داشته است برای اینکه اطمینان حاصل کنیم ایالات متحده امریکا تعهدات خود را در قالب برجام کاملا انجام می‌دهد.


آزمایش‌های موشکی ارتباطی با برجام ندارد

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که پیش از سفر خود به تهران هدف از این سفر را اطمینان دادن به ایران برای اجرای برجام و تقویت روابط ایران با اتحادیه اروپا عنوان کرده بود در این نشست خبری مشترک تاکید کرد که اعتقاد داریم آزمایش‌های موشکی ارتباطی با برجام ندارد. وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بانک‌های اروپایی بسیار علاقه‌مند به ایجاد ارتباط با ایران هستند تا مشارکت جدید اقتصادی که درحال شکل‌گیری است، تسریع شود. وی گفت: من امروز در مقام مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صحبت نمی‌کنم بلکه از سوی 500 میلیون اروپایی سخن می‌گویم و امیدوارم روابط متفاوتی با ایران ایجاد شود. در مورد اجرای برجام کار ما به اتمام نرسیده و ادامه دارد و امیدوارم هرچه زودتر خواسته‌های دو طرف تحقق یابد. من مسوول نظارت مداوم و ایجاد گفت‌وگو در این حوزه هستم و نهایت تلاش خود را انجام خواهم داد. موگرینی در بخش دیگری از سخنان خود از محورهای گفت‌وگو با وزیر امور خارجه ایران را بخش اقتصادی بیان کرد و اظهار داشت: ما از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی حمایت خواهیم کرد. موگرینی همچنین در مورد تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: برخی از تحریم‌ها وجود دارند که ما آنها را برنداشته‌ایم و این تحریم‌ها مرتبط با برنامه هسته‌یی نبوده‌اند بلکه حقوق بشری بوده‌اند. تمامی تحریم‌های مالی و اقتصادی مرتبط با فعالیت هسته‌یی ایران از 16ژانویه توسط اتحادیه اروپا لغو شده‌اند.


بیانیه مشترک ایران و اتحادیه اروپا

لازم به ذکر است در پایان نشست مشترک موگرینی و ظریف، طرفین بیانیه مشترکی صادر کردند. در این بیانیه طرفین ضمن استقبال از روز اجرای برجام به عنوان کمک کننده به باز شدن فصل جدید در روابط بر تعهد کامل به اجرای برجام تاکید کردند. در زمینه همکاری‌های اقتصادی نیز طرفین ضمن ورود به گفت‌وگو در مباحث اقتصادی و مالی، همکاری مالی، بانکی بر همکاری و مشارکت در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم تاکید کردند همچنین جست‌وجوی راه‌های ارائه امکانات مالی، بانک سرمایه‌گذاری اروپا، گفت‌وگو و همکاری در زمینه جهانگردی، صنعت، ساخت و ساز، نساجی و... کمک و حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط، تبادل هیات‌های کاری، همکاری توسعه جهت تقویت بخش خصوصی و تقویت حضور در بازارهای دو طرف از دیگر زمینه‌های مورد گفت‌وگو بوده است. درخصوص همکاری‌های تجاری نیز ضمن گفت‌وگو در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری بر تبادل هیات، رسیدن به یک چارچوب حقوقی قراردادی به عنوان هدف گفت‌وگوها و کمک اتحادیه اروپا به الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی WTO تاکید شد. در واقع سیگنال‌های اقتصادی که کمیسر عالی روابط خارجی اتحادیه اروپا به مقام‌های ایرانی مخابره کرد به صورت خلاصه عبارتند از:


توسعه همکاری‌های اقتصادی

حمایت از ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی

همکاری در زمینه نساجی، گردشگری و کشاورزی به‌عنوان مهم‌ترین شریک تجاری ایران

افزایش واردات نفت و گاز ایران به اروپا در مقابل ارائه تکنولوژی و تخصص به ایران برای افزایش ظرفیت تولید

همکاری بین دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و باز بودن درهای تحصیل و پژوهش به روی ایرانیان

همکاری در زمینه کمبود آب و محیط زیست

سرمایه‌گذاری در بخش صنعت هوایی ایران

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر