از منطقه

۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۶۳۶

5میلیارد دلار هزینه احداث پل میان عربستان و مصر

یک مسوول عربستانی اعلام کرد که هزینه احداث پل ارتباطی میان عربستان و مصر به 5میلیارد دلار خواهد رسید. به گزارش آناتولی، عبدالله بن محفوظ، معاون رییس کارگروه مشترک عربستان و مصر اعلام کرد که هزینه احداث پل ارتباطی میان عربستان و مصر به 5میلیارد دلار می‌رسد و از مکان جزایر تیران و صنافیر در ایجاد پلی که نام ملک سلمان بن عبدالعزیز (پادشاه عربستان) را روی آن گذاشته‌اند، استفاده خواهد شد.

وی افزود: احداث این پل که ساخت آن حدود پنج سال طول خواهد کشید در موفقیت پروژه منطقه آزاد تجاری در سینا و پروژه‌های محوری کانال سوئز و نیز افزایش مبادلات تجاری میان قاره آسیا و آفریقا نقش خواهد داشت. پادشاه عربستان در سفر اخیر خود به مصر توافقنامه‌های زیادی با این کشور به امضا رساند که از جمله آنها ترسیم مرزهای دریایی دو کشور است. عربستان با این توافقنامه جزایر تیران و صنافیر را از چنگ مصر درآورد. احداث پل ارتباطی میان دو کشور نیز در راستای توافقنامه‌هایی است که میان طرفین امضا شد. در همین حال بن محفوظ تاکید کرد: میزان سرمایه‌گذاری‌های عربستان در مصر از 47 میلیارد دلار تجاوز خواهد کرد.


بحران سیاسی، قیمت دلار و طلا را در بغداد افزایش داد

در پی تشدید بحران سیاسی در عراق، نرخ برابری دلار در برابر دینار عراقی روز شنبه به بالاترین حد خود طی سال‌های اخیر رسید و از هر دلار (1291.50) دینار نیز عبور کرد و قیمت طلا نیز در بازار جواهرات بغداد کمی افزایش یافت. به گزارش السومریه نیوز، صبح روز شنبه هر 100 دلار امریکا در بورس بغداد به 129هزار و 150 دینار فروخته شد، اما در صرافی‌های سطح بغداد این رقم تا 129 هزار و 500 دینار هم مبادله شد.

قیمت هر دلار پیش از شروع بحران اخیر در دو ماه پیش، کمتر از 1245 دینار بود و هفته گذشته در اوج خود به 127هزار دینار رسیده بود. قیمت طلا نیز در بازار جواهرات بغداد با افزایش روبه‌رو شد، به‌طوری که هر گرم طلای 21عیار 38هزار و 542 دینار قیمت‌گذاری شد. این ارقام در بازارهای محلی بسیار بیشتر از رقم اعلام شده توسط رسانه‌هاست، به‌طوری که در مناطق غیر مرکزی، هر گرم طلای 21 عیار تا 40 هزار دینار نیز قیمت‌گذاری شده است. بدترین شرایط امنیتی دو سال اخیر، حتی حمله برق آسای داعش در ژوئن 2015 نیز نتوانسته بود تا این حد بر بازار بورس طلا و ارز عراق اثر بگذارد. بحران سیاسی اخیر که بر سر تشکیل دولت تکنوکرات و غیر سهمیه‌یی شروع شده، روز پنج‌شنبه به برکناری سلیم الجبوری رییس پارلمان عراق از سوی نمایندگان تحصن‌کننده منجر شد که این امر اوضاع سیاسی این کشور را بیش از هر زمان در سال‌های اخیر پیچیده کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر