تعویق جلسه پارلمان عراق با بحران سیاسی

۱۳۹۵/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۶۳۲

گروه جهان

با ادامه کشمکش‌های سیاسی در عراق، از پارلمان خبر می‌رسد که تحصن در مقر نهاد قانونگذاری این کشور همچنان ادامه دارد و ریاست پارلمان به دلیل آنچه شرایط نامناسب امنیتی خوانده، جلسه شنبه را به وقت دیگری موکول کرده است. به گزارش اسکای‌نیوز عربی، نمایندگانی که در پارلمان تحصن کرده‌اند پیش‌تر اعلام کرده بودند که نشست شنبه پارلمان عراق برای تعیین رییس و اعضای هیات رییسه جدید پارلمان برگزار می‌شود.

جمعی از نمایندگان عراقی که در مقر پارلمان تحصن کرده‌اند روز پنج‌شنبه رییس و اعضای هیات رییسه را برکنار کردند و تعیین هیات رییسه جدید را به نشست امروز موکول کردند؛ اقدامی که با انتقاد سلیم جبوری، رییس پارلمان عراق و جریان‌های سیاسی سنی روبه‌رو شد.

شنبه همچنین براساس دستورالعمل عادی پارلمان عراق، قرار بود جلسه‌یی با ریاست سلیم جبوری برای بررسی کابینه پیشنهادی حیدر العبادی، ‌نخست وزیر عراق برگزار شود که با مسائل پیش آمده و تلاقی این دو نشست رییس پارلمان اعلام کرد که نشست را به وقت دیگری موکول کرده‌ است. در همین حال اسامه نجیفی، رییس پیشین پارلمان عراق و از رهبران جریان‌های سنی این کشور اعلام کرد: «روز جمعه استوارت جونز، سفیر امریکا در عراق و برت مک‌گورک، نماینده ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری امریکا در عراق با وی دیدارکردند و هر دو بر غیرقانونی بودن اقدام پارلمان در برکناری جبوری تاکید کردند.»

کشمکش‌های سیاسی در عراق همزمان شده با اعتراضات مردمی در خیابان‌های این کشور و درخواست‌های جریان‌های سیاسی برای برکناری نخست‌وزیر که اگر وساطت‌های خارجی نباشد احتمالا در روز‌های آتی بحران را شدیدتر می‌کند. برخی نمایندگان پارلمان عراق تاکید دارند، همان‌گونه که سلیم جبوری از ریاست پارلمان کنار گذاشته شده، نخست‌وزیر نیز باید استیضاح شود و در صورت عدم دستیابی به آرای لازم، وی نیز باید از قدرت کناره‌گیری کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر